
DM861: Concurrency Theory
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- Give kompetence til at: planlægge og udføre videnskabelige projekter på højt fagligt niveau, herunder styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
- Give færdigheder i at: beskrive, analysere og løse avancerede datalogiske problemstillinger ved hjælp af de lærte modeller, udvikle nye varianter af de lærte metoder, hvor et konkret problem kræver det.
- Give viden om: et udvalg af specialiserede modeller og metoder udviklet inden for datalogi, baseret på højeste internationale forskning, herunder emner fra fagets forskningsfront; at kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over det datalogiske fagområdes viden, samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.
Kurset bygger på kompetencer i diskrete matematik fra bacheloruddannelsen. Kursets indhold kan bruges til en speciale i concurrency-området.
Målbeskrivelse
- repræsentere reele concurrent systemer i de abstrakte modeller dækket i kurset;
- identificere og formalisere typiske nyttige egenskaber af concurrent systemer, ligesom deadlock-freedom;
- bevis egenskaber af concurrent systemer;
- bevis generelle egenskaber af formelle modeller for concurrency.
Indhold
- Procesmodeller for concurrency.
- High-level programmeringssprog til concurrent systemer.
- Inference-systemer til sikkerhed i concurrency.
- Koreografier: sprog, oversættelse og syntese.
Litteratur
Montesi, F. (2023). Introduction to Choreographies. Cambridge University Press. doi:10.1017/9781108981491
Se Itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig Eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Eksamen er med begrænsede hjælpemidler. Det er kun følgende hjælpemidler som er tilladt:
- Ordbøger til oversættelse af sprog (fx dansk/engelsk, dansk/tysk osv.) i ordbogsprogrammet fra http://www.ordbogen.com/ i elektronisk form. Browserudgaven er ikke tilladt. Se komplet liste over, hvilke ordbøger som er tilladt, i den separate "Vejledning til ordbogen dot com". Alle andre ordbøger end de tilladte skal være slået fra i ordbogsprogrammet
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen" og udfyldelse af evt. test i systemet.
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Opgaver i løbet af kurset
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 24
- Træningsfase: Antal timer: 36
Forelæsning vil fokusere på indførelsen af teoretiske modeller, programmeringssprog og relevante bevisteknikker.
Træningstimer vil fokusere på at få praktisk erfaring med disse værktøjer.
Studiefase vil bestå af følgende aktiviteter:
- Læsning af skriftligt materiale tildelt af læreren.
- Sammenligning af forskellige inference-baserede systemer.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.