DM588: Computerarkitektur

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N330075102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N330075101
ECTS-point: 7.5

Godkendelsesdato: 02-03-2023


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

Kurset samlæses med DM548.

Indgangskrav

Kurset kan ikke følges hvis DM544 eller DM548 er bestået, eller hvis DM544 eller DM548 indgår obligatorisk i din studieordning.

Faglige forudsætninger

Stoffet fra DM536: Introduktion til Programmering forudsættes kendt.

Formål

Kurset introducerer den studerende til arkitekturen og organisationen af generelt anvendelige computere, fra logikniveauet over mikroprogramniveauet til det konventionelle ISA niveau. Desuden indføres de vigtige komponenter i lagerhierarkiet, kommunikations-arkitekturer og organiseringen af moderne pipelinede processorer. Derudover indføres de fundamentale aspekter af systemprogrammering.

Kurset bygger på kompetencer i programmering, concurrent programmering, algoritmer og datastrukturer, og giver et fagligt grundlag for at udvikle kompetencer i operativsystemer, netværk og sikkerhed, compiler-konstruktion og videregående systemprogrammering

I forhold til læringmålene i uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på:

  • viden om principper for konstruktion af computerhardware og styresystemer, herunder distribuerede og parallelle systemer.
  • at udvikle færdigheder i at programmere i flere typer programmeringssprog.
  • at udvikle færdigheder i at konstruere større softwaresystemer.
  • at udvikle færdigheder i at træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger.
  • at udvikle færdigheder i at beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere.
  • at give kompetence til at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge.
  • at give kompetence til at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer.

Målbeskrivelse

Efter kurset forventes det at den studerende har opnået følgende.

Viden om

  • almindelige heltals- og flydende kommatals-repræsentationer.
  • arkitekturen af computere i form af abstraktionslag.
  • digital logik og Boolsk algebra.
  • mikroarkitekturer og brugen af parallellismei moderne processorer.
  • multikerne- og distribuerede arkitekturer.
  • instruktionsætarkitekturer.
  • assembly-sprog, herunder systemkald.
  • organisationen af hardwarekomponenter (processorer, hukommelse, kommunikationsveje, eksterne enheder, osv.)
  • I/O-enheder og afbrydelser (interrupts).
  • egenskaberne og begrænsningerne for de forskellige lagerkomponenter, herunder deres adresseringstruktur.

Færdigheder i at
  • fortolke elementære logikdiagrammer og sandhedstabeller, samt udtrykke funktionaliteten af basale processorkomponenter i form af sådanne diagrammer og tabeller.
  • fortolke almindelige repræsentationer for binære heltal og flydende kommatal, og konvertering mellem disse.
  • udtrykke funktionaliteten af en ISA-niveau instruktion ved fortolkning på en underliggende (mikro)arkitektur.
  • designe og implementere simple programmer i et assembly-sprog.

Kompetencer i at

  • vurdere ydeevnen af et flerniveau lagerhierarki.
  • forklare og diskutere udnyttelsen af parallelisme i moderne processorer, herunder brugen af pipelining, out-of-order udførsel, samt fordelingen af opgaver på flere funktionelle enheder.
  • forklare og diskutere den interne organisation og de interne kommunikationsveje på et overordnet plan, herunder kommunikation med ydre enheder samt afbrydelser fra disse.
  • vurdere den praktiske ydeevne for algoritmer.
  • opnå videregående viden om computerarkitektur.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder.

  • Det digitale logikniveau, mikroarkitekturniveauet, herunder pipelining, cache-lagre, og andre ydelsesforbedringer.
  • ISA-niveauets instruktiontyper, -formater og adresseringsmetoder, datatyper og talrepræsentationer samt assembly-programmering.
  • Organisationen af computer-komponenter og deres sammenhæng.

Litteratur

Se itslearning for materiale og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår og januar

Udprøvninger

Portfolio

EKA

N330075102

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Varighed

Skriftlig stedprøve 4 timer

Hjælpemidler

Alle almindelige hjælpemidler er tilladte fx lærebøger, egne noter, computerprogrammer som ikke benytter internettet m.v.  

Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen". Noter fra kurset, som du ønsker at anvende som hjælpemidler, skal downloades til din computer senest dagen før eksamenen. Under eksamenen er det ikke sikkert at alt kursusmateriale er tilgængeligt for dig. 

ECTS-point

7.5

Uddybende information

Portfolio bestående af: Et antal opgaver afleveret undervejs i kurset samt en afsluttende skriftlig stedprøve (januar). Karakteren baseres på et samlet indtryk af elementerne, dog med højest vægtning af den skriftlige stedprøve. Censor vil have adgang til besvarelserne af opgaverne.

Vejledende antal undervisningstimer

54 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase: 32 timer
  • Træningsfase: 22 timer, heraf, opgavetimer: 14 timer og laboratorieøvelser: 8 timer
  • Studiefase: 20 timer

Aktiviteter i studiefasen: anvendelse af den tilegnede viden i projekter.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Jakob Lykke Andersen jlandersen@imada.sdu.dk Algoritmer

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Institut for Matematik og Datalogi (datalogi)

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.