
DM571: Software Engineering
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at kunne programmere på et niveau svarende til kurset DM550 Introduktion til Programmering.
Formål
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at anvende begreber, modeller og metoder til at strukturere software og softwareudviklingsprocessen, hvilket er vigtigt for udvikling af store projekter i resten af studiet og for en karriere inden for softwareudvikling.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurset DM550 Introduktion til Programmering, og giver et fagligt grundlag for at gennemføre et bachelorprojekt samt for valgfrie kandidatkurser der indeholder videregående emner inden for software arkitektur.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Beskrive softwareudviklingsprocessens kerneaktiviteter i detaljer.
- Beskrive og diskutere procesmodeller, samt foretage begrundede valg mellem disse.
- Beskrive værktøjer og modelleringsformalismer gennemgået i kurset.
- Beskrive og diskutere software patterns og andre arkitektoniske strukturer, samt foretage begrundede valg af disse.
- Anvende viden og metoder fra kurset i konkrete situationer i programmeringsprojekter.
- Diskutere softwares betydning for og indvirkning på mennesker, organisationer og samfund, herunder etiske problemstillinger.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Kerneaktiviteterne i softwareudviklingsprocessen: kravspecifikation, design, implementation, dokumentation, test, deployment, vedligeholdelse.
- Procesmodeller, traditionelle og agile (med fokus på sidstnævnte).
- Software design patterns og andre strukturelle/arkitektoniske emner.
- Værktøjer og modelleringsformalismer.
- Software i kontekst: brugergrænseflader, IT og organisationer, IT og samfund, etik.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N330043101, DM571: Software Engineering |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 42
- træningsfase: Antal timer: 42, heraf eksaminatorier 42 timer
I introfasen introduceres og perspektiveres begreber, teorier og modeller. I træningsfasen og studiefasen træner de studerende færdigheder og trænger dybere ned i stoffet via læsning, øvelsesregning og projektarbejde.
Studiefaseaktiviteter: Læse den tildelte litteratur, løse hjemmeopgaver og anvende den tilegnede viden i praktiske projekter.