DM564: Databasesystemer
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- have kendskab til programmering
- være i stand at programmere
Formål
Kurset har til formål at give de studerende teoretisk indsigt og praktisk erfaring i at anvende, designe og implementere relationelle databaser og databasesystemer.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurset DM550 Introduktion til programmering. Det antages også, at den studerende har en grundlæggende viden om modellering af softwaresystemer.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på:
- give kompetence til at planlægge og designe en relationel database
- kendskab til strukturerede forespørgsler og manipulation af relationelle databaser
- anvendelse af en relationel database system til at modellere virkelige data
- udvikling af færdigheder i programmering af database applikationer
- forståelse for den interne opbygning af databasesystemer
- anvendelse af viden om databasesystemer i rammen af realistiske projekter
- give kompetence til at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge
- identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- designe en passende konceptuel model for en database ud fra en problembeskrivelse.
- transformere en konceptuel model for en database til en passende relationel model
- opskrive SQL udtryk for forespørgsler på en relationel database
- optimere en relationel database gennem brug af ækvivalente SQL-udtryk, samt brug af teorien for normalformer
- tilgå en database fra et applikationsprogram
- udnytte forståelsen for opbygning af databasesystemer til at optimere deres anvendelse
- integrere databasesystemer i rammen af realistiske projekter
- beskrive et udført arbejde omhandlende ovenstående punker i et klart og præcist sprog, og på en struktureret måde
- træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger
- beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- relationelle databaser
- databasedesign (konceptuel datamodellering, normalformer)
- relationel algebra
- SQL
- integration af databaser i applikationer
- databasesystemer
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
1-dags take-home eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projekt
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt.
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - 30 timer
- Træningsfase: 30 timer, heraf 30 timer eksaminatorie
Kurset har en progression fra et nødvendigt fokus på design og teori mod de sprog, der bygget bro mellem teori og praksis, og slutter med real-world applikationer. Undervisningsmetoderne har også en progression fra foredrag og øvelser til projektarbejde.
Aktiviteter i studiefasen:
- Softwareudvikling i teams
- Specifikation, evaluering og brug af applikationer, der baseres på databaser
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Profil | Uddannelse | Semester | Udbuds periode |
---|---|---|---|
BA centralt fag i datalogi et-faglig - optag 1. september 2018 | Bachelor i datalogi | Odense | 2 | E18, F19 |