DM536: Introduktion til programmering
Kommentar
15013001(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Samlæses med første halvdel af DM550/DM857
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Kurset kan ikke følges hvis DM550 eller DM562 er bestået, eller hvis DM550 eller DM562 indgår obligatorisk i din studieordning.
Formål
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- designe objektorienterede modeller for konkrete problemer.
- udarbejde en programstruktur baseret på modellen.
- implementere det planlagte program i det konkret anvendte programmeringssprog.
- designe og implementere rekursiv løsning af problemer.
- anvende basale træstrukturer og algoritmer for disse.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- De basale struktureringsredskaber sekvens, gentagelse, betinget instruktion og procedure.
- Fundamentale datastrukturer som lister, maps, træer.
- Objektorienteret programmeringsteknik, herunder eksempler og anvendelser.
- Rekursion og rekursive data strukturer.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 22
- træningsfase: Antal timer: 34, heraf 24 timer eksaminatorie og 10 timer laboratorie
og I introfasen benyttes en kombination af klassiske forelæsninger, hvor fagets grundbegreber og metoder præsenteres, og mere anvendelsesorienterede forløb, hvor der undervises i hvordan den opnåede viden kan anvendes i konkrete scenarier. Træningsfasen er opdelt i eksaminatorier og labs, hvor de studerende lærer de kompetencer, der sætter dem i stand til at omsætte deres viden til løsning og efterfølgende til konkrete computerprogrammer. I studiefasen arbejder de studerende selvstændigt med at øge deres forståelse og deres kompetencer vedrørende fagets indhold.