DM519: Concurrent Programming
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N330032102
Censur: Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor
STADS ID (UVA): N330032101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 25-10-2018
Varighed: 1 semester
Version: Arkiv
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Målet for dette kursus er at beskrive og forklare centrale ideer og teknikker inden for concurrent programming, dvs. programmer der anvender flere interagerende tråde eller processer samtidigt. Udover den systematiske gennemgang af principper og metoder for concurrency, fokuserer kurset på at anvende disse metoder og på at få praktisk erfaring med concurrent programmering
Målbeskrivelse
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
- identificere brugen af concurrency i programmer.
- beskrive de anvendte concurrency mekanismer fra kurset.
- forklare fundamentale problemer, teknikker og løsninger fra concurrent programmer.
- argumentere for egenskaber for konkrete concurrent programmer.
- beskrive og analysere concurrent arkitekturer under brug af modelbaserede metoder.
- designe og implemetere ikke-trivielle concurrent programmer
- redegøre for nogle almindelige arkitekturer i concurrent programmer.
Indhold
Processer, tråde, monitor begrebet, delt hukommelse, synkronisering, safety and liveness, modellering af concurrency, dynamiske systemer, message passing, concurrent architectures.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Projektopgave
EKA
N330032102
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
5
Uddybende information
Reeksamen kan have en anden form end den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 20
- Træningsfase: Antal timer: 22, heraf 14 timer eksaminatorie og 8 timer laboratorie
- Studiefase: Antal timer: 8
- Total: Antal timer: 50