BMB825: Bioimaging
Kommentar
- Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen har første prioritet
- Studerende, der er optaget betinget på kandidatuddannelsen har hernæst prioritet
- Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter priorite
Indgangskrav
Bacheloruddannelsen i biologi, kemi, fysik, biokemi og molekylær biologi, nanobioscience eller biomedicin.
Faglige forudsætninger
Deltagerbegrænsning
Formål
Bioimaging spiller en vigtig rolle i moderne biovidenskab, som et
redskab til forskning, men også til at forbedre medicinske behandlinger
og menneskeliv. Faget bioimaging indebærer teknikker til at udforske
biologiske struktur og funktion, og visualisere/analysere disse
oplysninger i tre og fire dimensioner.
På dette kursus vil den
studerende blive introduceret til de grundlæggende principper for optisk
bioimaging samt til avancerede state-of-the-art teknikker. Kurset vil
introducere den teoretiske baggrund, men er fokuseret på hands-on
eksperimenter i laboratoriet. De studerende vil blive introduceret til
mange forskellige optiske bioimaging teknikker og vil få de nødvendige
redskaber til at lave præcis kvantitativ bioimaging. De vil også blive
undervist i styrkerne og begrænsningerne af de forskellige teknikker.
Kurset vil således samlet give de studerende en værktøjskasse til
selvstændigt at anvende relevante optiske bioimaging teknikker
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at identificere den "foretrukne metode" til analyse en given biologisk prøve
- Give færdigheder i at udføre billedanalyse ved hjælp af avanceret mikroskopi instrumentering
- Give viden om styrkerne og begrænsningerne af moderne teknikker i mikroskopi
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Opnå forståelse for de grundlæggende principper for mikroskopi og optisk bioimaging.
- Diskutere styrker og begrænsninger af moderne teknikker i mikroskopi.
- Identificere den "foretrukne metode" til analyse en given biologisk prøve.
- Udføre billedanalyse ved hjælp af avanceret mikroskopi instrumentering.
- Evaluere videnskabelige resultater i original forskning litteratur
Indhold
- Wide field microscopy
- Laser scanning single-photon confocal microscopy
- Two-photon microscopy
- Spinning disk confocal microscopy
- Fluorescence Correlation Spectroscopy
- Raster Image Correlation Spectroscopy
- Atomic Force microscopy
- Fluorescent Lifetime Imaging microscopy
- Introduktion til billedbehandling med FIJI og Huygens
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i alle laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a og b)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Udprøve | N210037112, Deltagelse i alle laboratorieøvelser | N210037101, BMB825: Bioimaging |
Udprøvninger
Rapporter
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
ECTS-point
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N210037101, BMB825: Bioimaging |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase: 24 timer
- Træningsfase: 24 timer, heraf:Eksaminatorie: 4 timer og Laboratorieøvelser: 20 timer
Aktiviteter i studiefasen:
- Læsning af pensum
- Udarbejdelse af opgaver i selvstændige og i grupper.
Introfasen består af foredrag, der giver en introduktion til kurset. Studerende forventes selvstændigt at læse foreskrevne tekster for at opnå de forventede kompetencer og nødvendige overblik.
Træningsfasen arbejder med de centrale dele af kurset ved hjælp af computerbaserede øvelser og hands on mikroskopilaboratorietræning. De laboratorieøvelser, hvor eleverne arbejder sammen i små grupper på 2-3 personer, giver en praktisk implantation af teorien, der præsenteres i introfasen.
Studiefasen er dels forberedelse til introforelæsninger, tutorials og laboratorieøvelser samt udarbejdelse af laboratorierapporter og eksamensforberedelse (gentagelse).
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jonathan R. Brewer | brewer@memphys.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi |
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Daniel Wüstner | wuestner@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi |