BMB821: Specialeforberedende kursus

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N210016112, N210016102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår, Forår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N210016101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 12-10-2022


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Indgangskrav

Den studerende skal være indskrevet på kandidaten i enten Biokemi og molekylær biologi (BMB) eller biomedicin.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:

  • Have basalt kendskab til forskningsområderne på Biokemi og molekylær biologi (BMB) og Institut for Molekylær Medicin (IMM) 
  • Være i stand til selvstændigt at tilegne sig viden indenfor et nyt stofområde
  • Være i stand til selvstændigt at planlægge udarbejdelsen af et projekt, herunder basal time-management og risikovurdering.
  • Kunne anvende gængse tekstbehandlingsprogrammer og graffremstillingsværktøjer
  • Kunne benytte fagets litteratursøgningsværktøjer
  • Kunne formidle en kompleks biologisk problemstilling i et logisk og sammenhængende sprog

Formål

Kurset har til formål at introducere den studerende til et afgrænset emneområde, indenfor hvilket specialet forventes udarbejdet. Kurset er et selvstudium under vejledning fra den forventede kommende specialevejleder og undervejs i kurset udarbejder den studerende en præsentation der indeholder et overblik over relevant baggrundslitteratur for det kommende specialeprojekt, samt en forsøgsplan for specialearbejdet. Kurset sikrer at den studerende er optimalt forberedt til det kommende specialearbejde, samt afklaret med valg af emne og vejleder.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i bacheloruddannelsen indenfor Biokemi og molekyær biologi eller Biomedicin, og giver et fagligt grundlag for at udføre specialeprojektet, der er placeret senere i uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at gøre den studerende i stand til at:

  • kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over biokemiske og molekylærbiologisk viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger
  • planlægge videnskabelige projekter på et højt fagligt niveau herunder styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller
  • tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering
  • belyse fremsatte hypoteser på kvalificeret teoretisk baggrund og forholde sig kritisk til egne og andres forskningsresultater og videnskabelige modeller
  • opnå ekspertviden på et afgrænset forskningsområde inden for det biokemiske og molekylær biologiske eller biomedicinske felt
  • opnå viden om teorier og eksperimentelle metoder baseret på højeste internationale forskning inden for biokemiens og molekylær biologiens eller biomedicinens centrale områder

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • selvstændigt formulere og analysere en biokemisk eller molekylærbiologisk problemstilling
  • gennemtænke, begrunde og planlægge et større videnskabeligt projekt som er praktisk gennemførlig og som vil bibringe forskningsfeltet ny viden
  • på overbevisende måde tolke videnskabelige data og vurdere metoders styrker og begrænsninger med henblik på at anvende tilsvarende eller tilpassede metoder
  • formulere sig mundtligt klart og modent under anvendelse af faglig korrekt terminologi og demonstrere et betydeligt overblik over forskningsfeltet

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Litteratursøgning og kildekritik
  • Forsøgsplanlægning
  • Projektstyring, herunder time management
  • Vurdering af eksperimentelle metoders styrker og svagheder
  • Perspektivering af videnskabelige resultater, herunder til FNs verdensmål
  • Arbejdsmiljø og risikovurdering

Litteratur

Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Forudsætningsprøve a)

Tidsmæssig placering

Efterår og Forår
Forudsætningsprøve  og eksamenselement skal bestås i samme termin, ellers skal begge elementer tages om.

Udprøvninger

Indlevering af navn på vejleder

EKA

N210016112

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

0

Uddybende information

Deadline for indsendelse annonceres via itslearning ved semesterstart.
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Prøven afholdes i forbindelse med undervisningen og aftales individuelt med vejlederen. Dog skal den senest være afholdt 31. juli for forårssemesteret og 31. januar for efterårssemesteret.

Reeksamen afltales med vejleder og finder sted i august for forårsssemesteret og i marts for efterårssemesteret.
Forudsætningsprøve og eksamenselement skal bestås i samme termin, ellers skal begge elementer tages om.

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Delprøve Forudsætningsprøve a) N210016101, BMB821: Specialeforberedende kursus

Udprøvninger

Mundtlig eksamen

EKA

N210016102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

5

Uddybende information

Der laves en præsentation på ca. 15 minutter og herefter spørgsmål og diskussion af præsentation.
Nærmere beskrivelse af krav og anbefalinger til indhold af slides, samt hvornår og hvordan disse skal afleveres er tilgængelig på itslearning.

Vejledende antal undervisningstimer

vejledningstimer afstemmes med vejleder

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase (forelæsning) - Antal timer: 3

De 3 timer i introfasen udgøres af en introtime til kurset, samt en dobbeltforelæsning om biosikkerhed og bioberedskab. Herudover kommer vejledningstimer med vejleder for projektet. Disse aftales individuelt.

Aktiviteter i studiefasen:

  • Litteratursøgning og læsning
  • Forsøgsplanlægning
  • Udarbejdelse af præsentation

Skemaoplysninger

Odense
Vis fuldt skema (start E23)
Vis fuldt skema (start F24)

Administrationsenhed

Biokemi og Molekylær Biologi

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.