BMB809: Avanceret Molekylær Biologi
Det Naturvidenskabelige Studienævn
Undervisningssprog: Dansk, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N210010112, N210010102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat
STADS ID (UVA): N210010101
ECTS-point: 10
Godkendelsesdato: 27-10-2022
Varighed: 1 semester
Version: Godkendt - aktiv
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Bachelorgrad. Kurset kan ikke tages af studerende, der har bestået BMB508: Avanceret Molekylær Biologi (10 ECTS).
Formål
Kurset har til formål at give studerende en sammenhængende viden om molekylær- og cellebiologiske processer i humane celler og i eukaryote modelsystemer.
Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i BMB533: Molekylær biologi og protein kemi, BMB544 "Fundamental cellebiologi og BMB546 "cellulær udvikling" og giver et fagligt grundlag for studere avancerede cellulære og molekylære processer som er en del af senere kurser i uddannelsen.
Kurset bidrager til følgende kompetencer
Viden
- viden om teori og eksperimentelle metoder inden for de biokemiske og molekylær biologiske fagområder
- viden om centrale videnskabsteoretiske emner
- viden om den videnskabelige terminologi, der anvendes inden for de biokemiske og molekylærbiologiske fagområder
- at kunne forstå hvorledes naturvidenskabelig viden opnås ved et samspil mellem teori og eksperiment
- at kunne tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og kunne anvende denne viden reflekterende
- viden om de sikkerhedsmæssige aspekter af laboratoriearbejde
- at kunne forstå at tilgangen til fagets centrale emner og metoder er uafhængig af nationale grænser
Færdigheder
- anvende en eller flere biokemiske og molekylærbiologiske teorier og metoder
- undersøge konkrete biokemiske og molekylærbiologiske fænomener teoretisk og/eller eksperimentelt
- anvende udvalgte teknikker inden for fagområderne biokemi, molekylær biologi, mikrobiologi samt spektroskopi
Kompetencer
- indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang på baggrund af erfaring med gruppebaseret projektarbejde
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Forklare den generelle opbygning af eukaryote gener og kromosomer
- Forklare hvordan kromatinstrukturer reguleres og hvordan DNA- og histon-modifikationer bidrager til denne proces
- Forklare hvordan transkriptionsfaktorer og transskriptionelle processer regulerer gen-ekspression
- Forklare hvorledes post-transkriptionelle processer, herunder RNA modifikation, processering, miRNA regulering og alternativ splicing, er reguleret og hvordan de bidrager til kontrol af gen-ekspression
- Forklare funktion og regulering af forskellige typer af ikke-kodende RNA
- Forklare hvorledes forskellige klasser af membranbundne receptorer aktiveres og hvorledes signaler integreres og overføres fra cellemembranen til kernen og hvordan dette bidrager til kontrol af gen-ekspression
- Forklare hvorledes cellecyklus reguleres i eukaryote celler og hvilken betydning check points har for opretholdelse af genom integritet og stabilitet.
- Forklare hvorledes anti-apoptotiske og pro-overlevelsessignaler regulerer overlevelse og apoptose
- Forklare hvorledes protooncogener, oncogener, tumorsuppressorer og DNA skade og reparations faktorer styrer den normale cellecyklus, vækst og udvikling og hvorledes ændringer i disse gener/proteiner medvirker til udviklingen af kræft
- Forklare hovedårsagerne til udvikling og fremskridning af kræft, og beskriv behandlingsstrategier til hindring dette.
- Forklare hvorledes celletyper specificeres og hvorledes den tidlige udvikling af forskellige eukaryote organismer reguleres
- Forklare principperne i metoder til analyse af gen og protein funktion baseret på transgene og knockout celler og modelorganismer, genom-sekventering, og visualisering af proteiner i celler
- Anvende værktøjer til analyse og præsentation af mikroskopibilleder
- Udlede konklusioner gennem tolkning af eksperimentelle data
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder
- DNA, kromosomer, og genomer
- Genom stabilitet
- Kontrol af genekpression
- Post-transkriptionel genregulering and noncoding RNA
- Værktøjer til analyse af celler, DNA, RNA, proteiner og biologiske systemer
- Hvordan celler visualiseres
- Cellesignalering
- Cellecyklus
- Celledød
- Cancer
- Stamceller og vævsfornyelse
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forår
Udprøvninger
Grupperapport over laboratorieøvelser
EKA
N210010112
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Fulde navn og SDU brugernavn
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
3
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Juni
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
N210010102
Censur
Ekstern prøve
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog
Varighed
4 timer
Hjælpemidler
Eksamen er uden hjælpemidler. Det er tilladt at anvende ordbogsprogrammet fra http://www.ordbogen.com/ i elektronisk form. Browserudgaven er ikke tilladt.
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på systemet "DE - Digital Eksamen''.
ECTS-point
7
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 40
- Træningsfase: Antal timer: 40
Introfasen består af forelæsninger der giver en grundig introduktion til kursets emner, hvor dialog med de studerende stimuleres ved brug af spørgsmål, quizzer og polls. Undervisningen er forskningsbaseret, og diskussion af forsknings relaterede emner tilskyndes ved hjælp af to symposier med med forsker fra hhv. industrien og grundforskning. Forelæsningerne har fokus på at facilitere og motivere de studerende til selvstændig læsning af lærebogen, men henblik på at styrke deres fagkompetencer.
I træningsfasen styrkes de studerende kompetencer ved hjælp af hjemmeopgaver, som gennemgås i E-timerne, der dækker de centrale dele af pensum. I laboratorieøvelserne arbejder de studerende i grupper af 2-4 med praktiske prædefinerede øvelser og datafortolkning. Øvelserne har fokus på visualisering af celler i forhold til cellecyklus, apoptose og cancer og giver således de studerende et førstehåndskendskab til cellers struktur og funktion som hjælper og motiverer dem til selvstændigt at studere lærebogens cellebiologiske aspekter.
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærerbogen og udleverede litteratur. Derudover indgår supplerende skriftlige hjemmeopgaver og udarbejdelse af laboratorierapport som centrale elementer i studiefasen. De studerende kan forvente feedback på laboratorierapporten fra en underviser. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere tid til repetition forud for den skriftlige eksamen.
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jan-Wilhelm Kornfeld | janwilhelmkornfeld@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi |
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Kumar Somyajit | ksom@sdu.dk | Funktionelle Genomiske Studier og Metabolisme | |
Rasmus Siersbæk | siersbaek@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi | |
Susanne Mandrup | s.mandrup@bmb.sdu.dk | Funktionelle Genomiske Studier og Metabolisme |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.