BMB544: Grundlæggende cellebiologi
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til matematik på A-niveau fra gymnasiet
- Have kendskab til kemi svarende til minimum B-niveau fra gymnasiet
Formål
Det overordnede formål med BMB544 er at introducere de studerende til cellers opbygning og funktion, fra de basale dele i form af forskellige grupper af makromolekyler, over cellens opbygning, metaboliske nedbrydningsveje og respiration til genetik og kommunikation mellem celler. Samlet skal dette skabe et solidt fundament for de studerende, så de får et bredt, overordnet kendskab til vigtige begreber og teori inden for biokemi, molekylærbiologi og cellebiologi.
Samtidig har kurset til formål at bygge bro mellem gymnasie- og universitetsundervisning for at give de studerende en god start på uddannelsen fagligt, såvel som kompetencemæssigt.
Kurset bygger på de generelle indgangskrav for optagelse på bacheloruddannelserne i Kemi, BMB og Biomedicin. Kurset er en forudsætning for efterfølgende kurser i biokemi og molekylær biologi (BMB531, BMB532 og BMB533) for BMB og Biomedicinstuderende.
Kurset er en forudsætning for kurserne Bioorganisk kemi og Kemisk biologi (KE546 og KE547) for Kemistuderende
Kurset bidrager til følgende i uddannelsernes kompetenceprofiler:
- at kunne forstå hvorledes naturvidenskabelig viden opnås ved et samspil mellem teori og eksperiment (BMB og Biomedicin)
- anvende en række laboratorieteknikker, herunder teknikker inden for biokemi, molekylær biologi og mikrobiologi, anatomi og histologi samt immunologiske analysemetoder (BMB og Biomedicin)
- have viden om teorier og eksperimentelle metoder inden for molekylærbiologiens og biomedicinens centrale områder (BMB og Biomedicin)
- have viden om den videnskabelige terminologi, der anvendes inden for de molekylærbiologiske og biomedicinske fagområder (BMB og Biomedicin)
- indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang på baggrund af gruppebaseret projektarbejde (Kemi, BMB og Biomedicin)
- håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge (Kemi, BMB og Biomedicin)
- identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer (Kemi, BMB og Biomedicin)
- vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger og anvende relevante analyse- og løsningsmodeller samt træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger (Kemi)
- beskrive, formulere og formidle problemstillinger og resultater til enten fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere (Kemi)
- viden om aktuelle miljøproblemer og de kemiske metoder, der anvendes til at modellere og vurdere disse, samt viden om fundamental biokemi (Kemi)
- viden om de sikkerhedsmæssige aspekter af laboratoriearbejde (Kemi)
Målbeskrivelse
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
- beskrive en celles opbygning og funktionen af dens centrale organeller
- beskrive celledeling og koble denne til nedarvning
- redegøre for basale genetiske love, og lave simple arvelighedsberegninger ud fra disse
- genkende og navngive de funktionelle grupper i biologiske makromolekyler, og herfra redegøre for deres kemiske grundstruktur
- skitsere mekanismen for non-kovalente kræfter, der virker i biomolekyler og forklare disse kræfters betydning for molekylernes struktur
- opskrive centrale metaboliske omsætningsveje og forklare deres betydning for cellens stof- og energiomsætning
- genkende de almindelige kemiske reaktioner i metaboliske omsætningsveje
- redegøre for flow af genetisk information i en celle, herunder regulering af gen-ekspression
- Overveje forsøgsdesign og kontrolforsøg i et videnskabsteoretisk perspektiv
- relatere teoretisk viden til praktiske eksperimenter og iagttagelser
- arbejde selvstændigt og sikkert i et laboratorium, herunder sikker håndtering af kemikalier
- tage noter, arbejde reproducerbart og anvende standardkurver i forbindelse med laboratoriearbejde
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Cellers opbygning, herunder funktionen af forskellige intracellulære organeller og biomembraner
- Cellecyklus, meiose og mitose
- Genetik
- Biologiske makromolekylers struktur og funktion
- Metabolisme
- Fotosyntese
- Informationsflow fra gen til protein
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N200033101, BMB544: Grundlæggende cellebiologi |
Udprøvninger
Prøve på baggrund af laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Prøven udgøres af en faglig dialog mellem den studerende og instruktor baseret på fortolkning af eksperimentelle resultater opnået gennem laboratorieøvelserne med udgangspunkt i den underliggende teori. Prøven finder sted i forbindelse med afviklingen af laboratorieøvelserne.
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske opgaver
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
De obligatoriske opgaver er en kombination af skriftlige hjemmeopgaver og digitale opgaver.
Eksamenselement c)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 26 timer
- Træningsfase: 34 timer, heraf: Eksaminatorie: 26 timer og laboratorieøvelser: 8 timer
Introfasen består af forelæsninger, hvor der gives en introduktion til kursets emner samt skabes overblik og emnerne perspektiveres. Dialog til forelæsninger skabes primært ved brug af at "classroom response system" som fx Poll Everywhere.
Træningsfasen består af dels eksaminatorietimer og dels laboratorieøvelser på mindre hold. Der prioriteres i eksaminatorietimer "active learning", hvor de studerende involveres og anspores til at deltage aktivt i undervisningen i højest mulig grad fx ved opgaveløsning i grupper eller andet arbejde i grupper eller selvstændigt arbejde. Til laboratorieøvelser arbejder studerende i par eller mindre grupper med praktiske øvelser indenfor kursets fagområder.
I studiefasen tilstræbes det, at de studerende arbejder med stoffet på anden vis end gængs eksaminatorieundervisning. Studiefasen kan evt. bruges som forberedelse til eksaminatorietimer eller der kan evt. direkte afrapporteres arbejde fra studiefasen i eksaminatorietimer. Kooperativ læring tænkes ind som en del af studiefasen.
Aktiviteter i studiefasen:
- Arbejde i studiegrupper (skemalagt studiefase), herunder anvendelse af kooperativ læring
- Forberedelse til eksaminatorietimer
- Udarbejdelse af rapport over laboratorieøvelser
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Bjørk Ditlev Larsen | bdlarsen@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi | |
Eva Bang Harvald | ebhar@bmb.sdu.dk | Klinisk biokemi | |
Jakob Møller-Jensen | jakobm@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi |