BMB541: Principperne for udvikling af lægemidler

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N200020112, N200020102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N200020101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 25-04-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

NYT KURSUS E18

Indgangskrav

Dog kan dette kursus kun vælges, hvis det:

  • indgår konstituerende på din uddannelse
  • det står som specifik anbefaling til valgfri ECTS på det anbefalede studieforløb
  • er del af en defineret overgangsordning for et kursus, du endnu ikke har afsluttet

Faglige forudsætninger

Kurset forløber i tæt dialog med det sideløbende kursus FF503 og tager afsæt i den her erhvervede basale molekylær- og cellebiologiske viden.

Formål

Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at forstå og forholde sig til principperne for udvikling af ny medicin, herunder anvendelse af den moderne bioteknologi i behandling af sygdomme hos mennesker, samt forstå den rolle man som biomediciner spiller. Ydermere tjener kurset til at sætte den studerende i stand til at perspektivere senere kurser med højere teoretisk abstraktionsniveau til en bredere faglig sammenhæng.


Kurset forløber i tæt dialog med det sideløbende kursus FF503 og tager afsæt i den her erhvervede basale molekylær- og cellebiologiske viden. Kurset giver et fagligt grundlag for en dybere forståelse og perspektivering af emnerne på følgende kurser BMB 531, 533, og 536 der er placeret senere i uddannelsen.


I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

Give kompetence til at:

  • indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang på baggrund af gruppebaseret projektarbejde

Give færdigheder i at:

  • okombinere de grundvidenskabelige discipliner med de mere anvendelsesorienterede medicinske discipliner, hvor fokus er på den menneskelige organisme (immunologi, fysiologi og anatomi)
  • kunne tilegne sig ny viden på en effektiv og selvstændig måde og kunne anvende denne viden reflekterende 

Give viden om:

  • processerne for udvikling af ny medicin
  • de forskellige krav der stilles til afprøvning af sikkerhed og effekt af ny medicin
  • teorier og eksperimentelle metoder inden for molekylær biologiens og biomedicinens centrale områder
  • lægemidlers virkninger på organsystemer
  • den videnskabelige terminologi, der anvendes indenfor de molekylærbiologiske og biomedicinske fagområder i relation til lægemiddeludvikling

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Forstå de overordnede principper for udvikling af nye lægemidler indtil godkendelse til klinisk brug
  • Opnå kendskab til den proces, der er forbundet med identifikation af nye lægemidler
  • Overordnet forstå, hvorledes biologiske lægemidler produceres
  • Forstå design og evaluering af et klinisk studie
  • Forstå den molekylære basis for udvalgte sygdomme
  • Forstå principperne for identifikation af udviklingsstrategier for lægemidler, baseret på viden om den molekylære basis for sygdomme
  • Opnå kendskab til udvalgte lægemidlers virkninger på organismen

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Lægemiddeludvikling historisk set
  • Processer og faser i lægemiddelforskning
  • Lægemiddelinteraktion med targets eller receptorer
  • Farmakokinetik og farmakodynamik
  • Toksikologisk test af lægemidler
  • Processer og faser i lægemiddeludvikling
  • Kliniske studier: design og statistisk evaluering
  • Produktion af biologiske lægemidler
  • Molekylær basis forståelse af sygdomme som forudsætning for udvikling af lægemidler
  • Informationssøgning i relation til løsning af opgave
  • Molekylær basis for udvalgte sygdomme
  • Antistoffer som lægemidler

Litteratur

Wiley Blackwell: Drugs; From Discovery to Approval, af Rick Ng, 3rd edition.
Kopier af uddrag fra bøger og tidsskrifter, disse udleveres under kurset.

Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Skriftlig opgave, afleveres i grupper

EKA

N200020112

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset 

ECTS-point

2.5

Uddybende information

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Eksamenselement b)

Tidsmæssig placering

Januar

Udprøvninger

Skriftlig eksamen

EKA

N200020102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Varighed

2 timer

Hjælpemidler

Ikke tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard’

ECTS-point

2.5

Uddybende information

Eksamen afvikles som en multiple choice test.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Vejledende antal undervisningstimer

123 timer per uge

Undervisningsform

  • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 24
  • træningsfase: Antal timer: 14, heraf 14 timer eksaminatorie
  • Studiefase: Antal timer: 85

Introfasen består af forelæsninger, hvor de studerende informeres om allebredt om aspekter af lægemiddelforskning med fokus på emner af relevans for biomedicinere. Desuden vil de blive vejledt i kompetenceopnåelse samt informationssøgning.

I træningsfasen, som omfatter computersimuleringer og problembaseret læring, arbejder de studerende med forskellige opgaver og opnår derved kompetencer i kursets centrale dele. I studiefasen forventes de studerende at arbejde selvstændigt med lærebogen og eksempler og øvelser heri. De studerende forventes at bruge en del af studiefasen til at arbejde på opgaver i relation til træningsfasen og repetere til den skriftlige eksamen.

Aktiviteter i studiefasen:

  • Læsning af pensum
  • Besvarelse af teoretiske opgaver
  • Udarbejdelse af opgave i grupper
  • Arbejde med Computersimulationer, e-test etc.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Jonas Heilskov Graversen jgraversen@health.sdu.dk

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biokemi og Molekylær Biologi

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode