BMB538: Cellulær Identitet
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål, med eksempler fra nutidig biokemisk og molekylærbiologisk forskning, at bibringe den studerende en grundlæggende forståelse for koncepterne cellulær identitet, diversitet og plasticitet. Kurset introducerer den studerende for de nyeste biokemiske og molekylærbiologiske teknologier til afdækning af cellulær identitet, herunder funktionel genomanalyse, proteomanalyse samt luminescens-baserede strategier til visualisering og screening. Der tages udgangspunkt i udvalgte celletyper fra mammale væv, herunder lever, muskel, og fedt, samt den molekylære karakterisering af disse.
Med inddragelsen af nyere forskningslitteratur peger kurset frem mod den studerendes fremtidige virke i det moderne biokemisk og molekylærbiologisk forskningslaboratorium.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at beskrive og anvende centrale begreber idenfor biokemi og molekylærbiologi.
- Give færdigheder i, individuelt og som del af en gruppe, at tilegne sig specialiseret viden om et emne indenfor den moderne biokemi eller molekylærbiologi og brede dette emne ud i en skriftlig opgave.
- Give en grundlæggende viden om cellulær identitet og diversitet samt kendskab til moderne biokemiske og molekylærbiologiske teknologier til afdækning af cellulær identitet
Målbeskrivelse
- Forstå de grundlæggende principper for cellulær identitet
- Forstå indre og ydre faktorer med afgørende betydning for cellers identitet i organismer
- Redegøre for de centrale begreber differentiering, de-differentiering, transdifferentiering samt cellulær plasticitet
- Angive eksempler på ændringer i cellulær identitet forekommende i forbindelse med udvikling, aldring og sygdom
- Angive de vigtigste funktioner af centrale cellulære organeller
- Angive centrale epigenetiske principper centrale for cellulær differentiering
- Redegøre for molekylære mekanismer der skriver og læser den epigenetiske kode
- Redegøre for principperne bag funktionel genomanalyse
- Redegøre for principperne bag funktionel proteomanalyse
- Redegøre for principperne bag luminiscens-baserede metoder til undersøgelse af cellefunktion og identitet
- Redegøre for principperne bag funktionelle, cellebaserede screeningsmetoder
Indhold
- Evolution og multicellularitet
- Cellens opbygning, strukturer og basale funktioner
- Cellulær differentiering og specialisering
- Cellulær plasticitet, dedifferentiering og transdifferentiering
- Introduktion til ’omics’ til undersøgelser af cellulær identitet
- Introduktion til functionel genomanalyse
- Introduktion til funktionel proteomanalyse
- Introduktion til luminiscens-baserede metoder
- Introduktion til funktionelle, cellebaserede screeningsmetoder
- Introduktion til eksperimentel planlægning
- Litteratursøgning i relation til udarbejdelse af skriftlig opgave
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig gruppeopgave med mundtlig præsentation
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: Antal timer: 20
- træningsfase: Antal timer: 20, heraf 20 timer eksaminatorie
- Studiefase: Antal timer: 85
Aktiviteter i studiefasen:
- Læsning af pensum
- Besvarelse af teoretiske opgaver
- Udarbejdelse af opgave i grupper
Der antages en nær sammenhæng mellem udarbejdelse af opgave og træningsfasen, således vil der være rig mulighed for at få vejledning i opgaveudarbejdelse som del af træningsfasen.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Lars Grøntved | larsgr@bmb.sdu.dk | Funktionelle Genomiske Studier og Metabolisme |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.