BMB528: Mikrobiologi for farmaci
Indgangskrav
Kurset kan ikke tages af studerende der har bestået BB509, eller hvor BB509 indgår som et obligatorisk fag på deres studieordning.
Faglige forudsætninger
Formål
Formål med faget er introducere studerende i farmaci til mikroorganismers biologi, bakteriers sygdomsfremkaldende egenskaber og antibiotika.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne [FA508], og giver et fagligt grundlag for at studere emnerne [FA504, Lægemiddelfremstilling], der er placeret senere i uddannelsen.
De studerende vil opnå et kendskab til mikrobiologiens central emneområder, så de kan anvende de væsentligste mikrobiologiske begreber De studerende vil desuden opnå praktiske færdigheder i:
- at undersøge mikroorganismer ved mikroskopi.
- at arbejde i laboratoriet under anvendelse af sterile teknikker.
- at anvende basale dyrkningsteknikker for mikroorganismer.
- at bestemme bakteriers kimtal i vandige prøver samt i luft.
- at undersøge interaktioner mellem bakterier og antibiotika.
Målbeskrivelse
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
- beskrive bakteriecellers struktur og molekylære opbygning.
- beskrive opbygningen og egenskaber af virus og protozoer.
- forklare hvordan bakterier kan føre til sygdomme og hvordan immunforsvaret reagere på infektioner.
- skildre virkning af forskellige antibiotika og hvorledes antibiotikaforbrug kan føre til resistens.
- være bekendt med bakteriers rolle under lægemiddel fremstilling, herunder kontaminering og konservering.
- beskrive sterilisations metoder og principper.
Indhold
- Mikrobiel vækst
- Cellestruktur og funktion
- Mikroorganismer og behandling af infektioner
- Antibiotika og resistens udvikling
- Antiviral forbindelser og fungicider
- Detektion og identifikation af mikroorganismer
- Lægemiddel fremstilling: produktkontaminering og konservering samt metoder og krav som findes i den Europæiske Pharmacopoeia (Ph.Eur.)
- Design af sterilisationsprocesser og sterilisationsmetoder
- Mikrobiologisk laboratorieteknik
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Laboratorieøvelser og rapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
Undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning) - Antal timer: 14
- Træningsfase: Antal timer: 27
- Studiefase: Antal timer: 85
Der vil være en nær sammenhæng mellem udarbejdelse af teoretiske opgave i studiefasen og træningsfasen. Der vil derfor være rig mulighed for at få vejledning i opgaveudarbejdelse som del af træningsfasen. Endvidere udarbejdes en skriftlig rapport i studiefasen som en del af fuldførelsen af laboratorieøvelser.
Aktiviteter i studiefasen:
- Læsning af pensum
- Besvarelse at teoretiske opgaver
- Rapportskrivning i 2-mands grupper
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Mikkel Girke Jørgensen | mikkelj@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi |
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.