BMB508: Avanceret Molekylær Biologi
Kommentar
Kurset samlæses med: BMB809: Avanceret Molekylær Biologi (10 ECTS)
01013601(tidligere UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at:
- Have kendskab til grundlæggende begreber indenfor biokemi og molekylærbiologi
- Kunne anvende den naturvidenskabelige metode til at gennemføre forsøg og fortolke eksperimentelle data
- Have kendskab til stoffet fra FF503 og BMB533 Molekylær Biologi og Protein Kemi.
Formål
Kurset har til formål at give studerende en sammenhængende viden om
molekylær- og cellebiologiske processer i humane celler og i eukaryote
modelsystemer.
Kurset bygger videre på den viden, der er erhvervet i
BMB533 "Molekylær biologi og protein kemi", og giver et fagligt grundlag
for at arbejde med emner indenfor biokemi, molekylærbiologi og
biomedicin i forbindelse med bachelor og kandidatuddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give
viden om hvordan celler i multicellulære organismer kommunikerer med
hinanden via ekstracellulære ligander, hvordan de viderebringer og
integrerer informationer via receptorer og signaleringsveje og hvordan
dette regulere kromatinstruktur og genekspression og herigennem bidrager
til kontrol af cellevækst, cellecyklus, celledifferentiering og
apoptose. Dette belyses med eksempler på hvordan stamceller
vedligeholdes og induceres til differentiering og hvordan fejl i
signaleringsmekanismer medvirker til udvikling af cancer. - Give viden om basale molekylære og cellebiologiske metoder til funktionelle studier af humane celler
- Give
færdigheder til at læse og forstå litteratur indenfor biokemi,
molekylærbiologi og biomedicin med fokus på signal transduktion og
genregulering. - Give kompetence til at forstå sammenhænge mellem
genotype og fænotype i humane celler og kunne anvende denne viden til at
løse biologiske spørgsmål der går på tværs af kursets emner.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Beskrive den generelle opbygning af eukaryote gener og kromosomer
- Forklare hvordan kromatinstrukturer reguleres og hvordan DNA- og histon-modifikationer bidrager til denne proces
- Forklare hvordan transkriptionsfaktorer og transskriptionelle processer regulerer gen-ekspression
- Forklare
hvorledes post-transkriptionelle processer, herunder RNA modifikationer
og alternativ splicing, er reguleret og hvordan de bidrager til kontrol
af gen-ekspression - Forklare funktion og regulering af forskellige typer af ikke-kodende RNA
- Forklare
hvorledes forskellige klasser af membranbundne receptorer aktiveres og
hvorledes signaler integreres og overføres fra cellemembranen til kernen
og hvordan dette bidrager til kontrol af gen-ekspression - Forklare
hvorledes cellecyklus reguleres i eukaryote celler og hvilken betydning
check points har for opretholdelse af genom integritet og stabilitet. - Forklare hvorledes anti-apoptotiske og pro-overlevelsessignaler regulerer overlevelse og apoptose
- Forklare
hvorledes protooncogener, oncogener og tumorsuppressorer styrer den
normale cellecyklus, vækst og udvikling og hvorledes ændringer i disse
gener/proteiner medvirker til udviklingen af kræft - Forklare hvorledes virus og carcinogener kan fremme dannelsen af kræftceller
- Forklare hvorledes celletyper specificeres og hvorledes den tidlige udvikling af forskellige eukaryote organismer reguleres
- Forklare
principperne i metoder til analyse af gen og protein funktion baseret
på transgene og knockout celler og modelorganismer, genom-sekventering,
og visualisering af proteiner i celler - Anvende billedbehandlingsprogrammet ImageJ til analyse og præsentation af mikroskopibilleder
- Udlede konklusioner gennem tolkning af eksperimentelle data
- Argumentere for mulige løsninger på komplekse og tværgående biologiske spørgsmål
Indhold
- DNA, kromosomer, og genomer
- Kontrol af genekpression
- Hvordan celler, molekyler og biologiske systemer analyseres
- Hvordan celler visualiseres
- Cellesignalering
- Cellecyklus
- Celledød
- Cancer
- Stemceller og vævsfornyelse
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Grupperapport over laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Ikke tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i itslearning.
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 40
- Træningsfase: Antal timer: 40
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærerbogen og udleverede litteratur. Derudover indgår supplerende skriftlige hjemmeopgaver og udarbejdelse af laboratorierapport som centrale elementer i studiefasen. De studerende kan forvente feedback på laboratorierapporten fra en underviser. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt at reservere tid til repetition forud for den skriftlige eksamen.
Introduktion til kursets emner og hvor dialog skabes primært via spørgsmål. Undervisningen er forskningsbaseret og forskningsrelevante emner tages op til diskussion via to symposier med inviterede foredragsholdere. Forelæsningerne sigter mod at hjælpe og motivere de studerende til selvstændigt at studere lærebogen for at styrke deres fagkompetencer.
I træningsfasen bygges der videre på kompetencer indenfor kursets centrale dele. Eksaminatorietimerne er fortrinsvis baseret på en gennemgang af udleverede opgaver. I laboratorieøvelserne arbejder de studerende i grupper af 2-4 med praktiske øvelser og datafortolkning. Øvelserne har fokus på visualisering af celler i forhold til cellecyklus, apoptose og cancer og giver således de studerende et førstehåndskendskab til cellers struktur og funktion som hjælper og motiverer dem til selvstændigt at studere lærebogens cellebiologiske aspekter.
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jens S. Andersen | jens.andersen@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi |
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Jan-Wilhelm Kornfeld | janwilhelmkornfeld@bmb.sdu.dk | Institut for Biokemi og Molekylær Biologi | |
Susanne Mandrup | s.mandrup@bmb.sdu.dk | Functional Genomics and Metabolism |