BB903: Klimatilpasningsteknologier og -værktøjer

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: N150012112, N150012102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Akademisk overbygningsuddannelse

STADS ID (UVA): N150012101
ECTS-point: 7.5

Godkendelsesdato: 19-01-2023


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

Kurset indeholder en tur til Svanninge Feltstation i uge 46 (5 dage). Tilmelding til kurset er derfor forbundet med en deltagerbetaling på 500 kr. til dækning af felttur. Turen er med overnatning på stationen. Betaling vil blive opkrævet et par uger før ekskursionen via itslearning.

Kurset samlæses delvist med BB836: Geografiske Informationssystemer (GIS) i Miljøforvaltning og klimatilpasning.

Indgangskrav

Kurset kan ikke følges som valgfrit på bachelor- og kandidatuddannelser.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at have et fagligt niveau mindst svarende til 3. års bachelorstuderende.

Formål

Kursets formål er at give de studerende et basis kendskab til dynamiske og statiske hydrologiske og økologiske modeller samt GIS som centrale faglige værktøjer indenfor klimatilpasningen. De studerende skal forstå konsekvenserne af klimabaserede ændringer i byer og på landet, kunne bearbejde og analysere de afledte konsekvenser samt analysere og udrede muligheder for klimatilpasningsvirkemidler.

Endvidere, er formålet at give de studerende praktisk erfaring i at benytte værktøjerne til at evaluere effekterne af klimaforandringer i væsentlige økosystemer, landbrugsland og byer, designe specifikke virkemidler til klimatilpasning, køre scenarier for at forudse mulige resultater på eksisterende klimatilpasningsløsninger under forskellige betingelser i fremtiden og udvikle handleplaner og fysisk planlægning. Dette skal ske gennem en tværfaglig tematiseret undervisning.

Kurset bygger på viden om klimaforandringer og -tilpasning samt eventuelt i forvejen kendte teknologier og giver et fagligt grundlag til et stort udvalg af  værktøjer studerende kan bruge i fremtiden, inklusiv i deres senere projekter i uddannelsen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • give basis viden om forskellige statistiske og mekaniske modelleringsteknikker (statisk og dynamisk)
  • give kompetencer i GIS
  • give praktisk erfaring i de nye værktøjer brugt til klimatilpasning i Danmark
  • give forståelse af modelresultater, inkl. deres begrænsninger, og konsekvenserne i miljøet, byer osv. indenfor klimaændringer og klimatilpasning.

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:     

  • eksperimentere med modeller til sammenligningen af naturligt langsomt vand flow via infiltration (Darcy) og overfladeafstrømning grundet befæstning (flow, ruhed) i forskellige nedbørscenarier (Powersim)
  • gøre rede for og analysere bynære hydrodynamiske reguleringer (pumpestation, overløbsbygværker) i fælles og separatkloakerede oplande
  • analysere og lave en vurdering af regnvandsbassiners design og effektivitet som hydrologiske buffere og tilbageholdelse af miljøfremmede stoffer og næringssalte
  • modellere og analysere nedbørspres- og højdemodeller – (GIS, SCALGO) – samt lave beregning af effekter på arealanvendelsen (agerland, natur, byer) (GIS)
  • identificere lavbundsarealer - hydrauliske buffere (nye vådområder, reservoir i landskabet)
  • analysere presset på natur, agerland og byer ved forhøjede vandstande (SCALGO, GIS), samt lave en vurdering af naturtab på land, og produktions- og habitatstab i lavvandede kystområder (GIS)
  • modellere N og P stofkredsløb i vandplanmodeller efter klimaforandringer (GIS)

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder: 

  • Forstå konsekvenserne af klimabaserede ændring i byer, på landet og i naturen
  • Bearbejde/analysere de afledte konsekvenser
  • Analysere/udrede muligheder for klimatilpasningsvirkemidler.

De studerende vil i ugentlige opgaver bearbejde GIS-temaer og data fra offentlige og private databaser, forskningsprojekter etc. som eksemplificerer statens, regionernes og kommunernes dataindsamling og GIS-anvendelse i miljøforvaltning og klimatilpasning. 

Temaerne er: 

  • Introduktion til terrestriske modeller
  • Introduktion til vandkvalitets-modeller
  • Introduktion til effektmodellering af miljøfremmede stoffer
  • Introduktion til miljømanagement modeller
  • Introduktion til klima- og klimatilpasnings-modeller
  • Kobling af modeller og GIS værktøjer.
  • Brug af GIS værktøjer (Mapinfo)
  • Brug af SCALGO live model
  • Kortlægning af vores beskyttede naturområder, hvor natur- og habitatfraktionering analyseres 
  • Arealanvendelse og dennes indflydelse på næringsstofbelastning analyseres i afstrømningsoplande i forhold til opfyldelse af EU’s Vandrammedirektiv 
  • Klimabetingede afstrømningsproblemer grundet øget nedbørsintensitet analyseres ved hjælp af højdemodeller, hvor effekten på vandløbstilstanden beregnes 
  • Anvendelse af GIS til marin miljøtilstandsvurdering
  • Introduktion til klima og miljø-modellering
  • Klassificering af modeller: empiriske, statistisk, statiske og dynamiske modeller

Litteratur

Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Forudsætningsprøve a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Rapporter

EKA

N150012112

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset.

ECTS-point

0

Uddybende information

Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår og januar

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Delprøve Forudsætningsprøve a) N150012101, BB903: Klimatilpasningsteknologier og -værktøjer

Udprøvninger

Portfolio med mundtligt forsvar

EKA

N150012102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort på itslearning.

ECTS-point

7.5

Uddybende information

Portfolio eksamen bestående af: Indlevering af projektrapport, præsentation og forsvar af rapport.
Det mundtlige forsvar finder sted i eksamensperioden i januar måned

Vejledende antal undervisningstimer

75 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

Aktiviteter i studiefasen:

  • Færdiggørelse af analyser
  • Ugentlig rapportskrivning.

Kurset indeholder et 5 dages internat med obligatorisk overnatning på Biologisk Instituts feltstation i Svanninge Bjerge i uge 46. Her arbejdes fokuseret med opgaver. Resten af kurset er opbygget i lektioner á 1 times introducerende forelæsning efterfulgt af 3 timers øvelser.

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Paula Canal-Vergés canal@biology.sdu.dk Biologisk Institut

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Mogens Flindt Mrf@biology.sdu.dk Økologi

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biologisk Institut

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.