BB856: Dyreforsøgskundskab for biologer

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N110047102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidat

STADS ID (UVA): N110047101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 31-10-2022


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

Kurset er målrettet biologistuderende, og kan derfor kun følges af disse. Andre studieretninger skal i stedet følge SU809: Dyreforsøgskundskab.

Deltagerbegrænsning: Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:

  1. Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen har første prioritet
  2. Studerende, der er optaget betinget på kandidatuddannelsen har hernæst prioritet
  3. Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter prioritet
  4. Bachelorstuderende

Hvis der er pointmæssigt ligestillede blandt studerende i gruppe 1 til 4, trækkes der lod.

Fagmiljøerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.
Det er væsentligt at møde op til første kursusdag eller underrette underviseren, da der er venteliste på kurset.

Indgangskrav

Kurset er åbent for biologi-studerende på 3., 4. og 5. år.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at 

  • have kendskab til grundlæggende zoofysiologiske begreber 
  • kunne anvende naturvidenskabelig metode til at gennemføre eksperimentelle undersøgelser
  • kunne anvende simple statistiske eller sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse og analyse af et givet datamateriale
  • kunne anvende udvalgte fysiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber til opsamling og beregning af data produktion, vidensdeling og faglig præsentation

Almene studiekompetencer:
I kurset vil indgå en udstrakt anvendelse af funktioner i SDU’s e-læringssystem herunder wiki og blog. Deltagelse i kurset forudsætter derfor, at den studerende behersker disse funktioner.
Evt. kan der tilføjes links, hvor den studerende kan vurdere egne forudsætninger via en test, eller kan opdatere sin viden.

Eksempler på almene (fagoverskridende) studiekompetencer:

  • har kendskab til laboratoriesikkerhed
  • kan samarbejde i forskellige læringssituationer
  • kan søge informationer om faglige emner i relevante databaser
  • kan vurdere relevansen og pålideligheden af den fundne information
  • er fortrolig med SDUs digitale læringsplatform og kan benytte digitale værktøjer

Deltagerbegrænsning

20

Formål

Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til at gennemføre dyreforsøg med levende hvirveldyr og blæksprutter for at besvare videnskabelige spørgsmål, når det ikke er muligt at besvare spørgsmålene med andre metoder, og desuden at sikre at minimere antallet af dyr og ubehag for det enkelte dyr så meget som muligt. Dette er vigtigt i forhold til en etisk korrekt anvendelse af dyreforsøg og de lovmæssige krav, der stilles til dyreforsøg.

Kurset bygger på den viden, der er erhvervet i kurset Zoofysiologi og giver et fagligt grundlag til specialeprojekter i biologi, hvori der indgår dyreforsøg.

I forhold til uddannelsens kompetence-profil har kurset eksplicit fokus på at:

  • give kompetence til at indgå i medvirke i dyreforsøg, hvor der træffes beslutninger om anvendelse af dyr i forskning, til at indgå i fagligt/tværfagligt samarbejde mellem forskere, dyrlæger og dyrepassere.
  • opfylde kvalifikationskravet for personer der medvirker i dyreforsøg jf. dansk og europæisk lovgivning.
  • indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang i forskningsprojekt, hvori der indgår forsøgsdyr.
  • give færdigheder i produktion og analyse af data opsamlet fra forsøgsdyr, inkl. viden om biologisk variation og kilder til bias i dyreforsøg.
  • give viden om forsøgsdyrenes biologi, opstaldnings- og pasningskrav i fangenskab, anvendelse af eksperimentelle metoder, bedøvelse og eutanasi af forsøgsdyr, lovgivning og etik og generel forsøgsdyrsmetodik.

Målbeskrivelse

Kurset giver kvalifikation til at medvirke i dyreforsøg jf. Bekendgørelse om dyreforsøg §58, og er kursets indhold er baseret på Education and Training Framework fra den Europæiske Kommission, funktion A og D.

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:

  • håndtere forsøgsdyr sikkert og korrekt
  • anvende anæstesi i forsøgsdyr
  • gennemføre indgreb i forsøgsdyr
  • anvende forsøgsdyr i biomedicinsk forskning
  • arbejde med forsøgsdyr jf. lovgivning og etiske retningslinjer

Indhold

  • Lovgivning og etiske aspekter vedrørende dyreforsøg: Gennemgang af national og international lovgivning samt etiske overvejelser i forbindelse med dyreforsøg 
  • Dyremodeller, forsøgsplanlægning og alternative modeller: Dyremodeller generelt. De ”3 R-er”. Retningslinjer vedrørende opstaldning og pasning af dyr. Planlægning af forsøg (forsøgsdesign og statistik). Brug af cellekulturer og andre alternativer.
  • Dyrevelfærd: Normal-adfærd. Stress-adfærd. Opstaldning, pasning, berigelse af omgivelser m.m.
  • Ernæring: Ernæringsbehov, fodertyper, fodringsmængder og intervaller m.m. .
  • Bedøvelse, smertebehandling og aflivning: Typer af bedøvelsesmidler til forskellige klasser af hvirveldyr. Praktiske aspekter ved bedøvelse. Grader af anæstesi. Kirurgi. Postoperativ behandling. Smertebehandling. Euthanasi-metoder hos forskellige hvirveldyr. 
  • Mus, rotter og andre pattedyr som dyremodeller: Håndtering af mus og rotter. Forsøgsdyrsgenetik. Sundhedsstatus. Prøvetagning. Kirurgi. Smerteforebyggelse og smertebehandling. Anæstesi, m.v.
  • Fugle som eksperimentelle dyr: Håndtering af fugle. Sundhedsstatus. Prøvetagning. Kirurgi. Smerteforebyggelse og smertebehandling. Anæstesi, m.v.
  • Fisk som eksperimentelle dyr: Fisk som modeldyr i biologisk forskning - August Krogh princippet og specifikke eksempler på fiskemodeller. Transport og opstaldning. Akvarietyper. Vandkvalitet og kritiske vandparametre. Sygdomsforebyggelse og behandling. Smerte og stress hos fisk. Håndtering. Anæstesi. Prøvetagning, injektioner og kirurgiske teknikker (specielt kateterindsættelse). Euthanasi.
  • Padder og krybdyr som eksperimentelle dyr Anvendelse af padder og krybdyr i biologisk forskning. Opstaldning og ernæring. Håndtering. Prøvetagning, injektioner og kirurgiske teknikker. Euthanasi.

Kurset indeholder en praktisk komponent med Håndtering, bedøvelse og dissektion af hyppigt anvendte dyrearter.

Følgende elementer indgår i pensum:

  • håndtering af forsøgsdyr
  • forsøgsdyrgenetik
  • genmodificering i forsøgsdyr
  • sundhedsaspekter
  • anæstesi og eutanasi
  • eksperimentelle procedurer og kirurgi
  • postoperativ pleje
  • lovgivning og bio-etik
  • biologi af forsøgsdyr
  • opstaldning og pasning af forsøgsdyr
  • kliniske observeringer
  • dyrevelfærd
  • humane endepunkter

Litteratur

Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Forår

Udprøvninger

Portfolio

EKA

N110047102

Censur

Intern prøve, en bedømmer

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Oplyses på kurset.

ECTS-point

5

Uddybende information

Portfolio eksamen består af to dele:

  • Skriftlig prøve (MCQ)
  • Evaluering af praktiske øvelser

Vejledende antal undervisningstimer

32 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase: 18 timer
  • Træningsfase 14 timer,  laboratorieøvelser 14 timer

Aktiviteter i intro & studiefasen:

  •  Løsning af ugentlige opgaver med henblik på diskussion af disse ved eksaminatorierne
  •  Løsning af projektopgaverne (4 timer, e-learn assignment)
  •  Selvstudium af visse emner fra lærebogen
  •  Selvstændig opsamling på intro og træningsfasen

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Magnus Wahlberg Magnus@biology.sdu.dk Lyd og Adfærd
Peter Bollen PBollen@health.sdu.dk Biomedicinsk Laboratorium

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biologisk Institut

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.