BB854: Artsbevarelse - et nøgleelement i at nå FN's verdensmål for bæredygtig udvikling
Kommentar
Felttur: Bemærk: Kurset inkluderer ekskursion med overnatninger på Danhostel Givskud Zoo. Man opkræves et mindre beløb som dækker forplejningen under ekskursionen.
Deltagerbegrænsning
Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:
- Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen har første prioritet
- Studerende, der er optaget betinget på kandidatuddannelsen har hernæst prioritet
- Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter prioritet
- Bachelorstuderende
Hvis der er pointmæssigt ligestillede blandt studerende i gruppe 1 til 4, trækkes der lod.
Fagmiljøerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.
Det er væsentligt at møde op til første kursusdag eller underrette underviseren, da der er venteliste på kurset.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
- Have kendskab til basal biologi
- Kunne anvende Excel, PowerPoint og være åben for læring gennem kursets nye softwareværktøjer.
Derudover anbefales det, at den studerende har basal viden indenfor populationsbiologi og evolution.
Deltagerbegrænsning
Formål
- Forstå koncepter for art og bevarelse af biodiversitet
- Introduktion til foskningen indenfor bevarelse og verdensmålene (SDGs) som fokuserer på mål 14, 15 & 17
- Introduktion til arters forvaltningsplaner som følger the One Plan Approach (integration af værktøjer til brug i in-situ og ex-situ bevarelse) og internationale aftaler som omhandler biodiversitet eller artsbevarelse
- Introduktion til CITES-konventionen (Convention on the International Trade of Endangered Species)
- Udvikling af en nøgle-interessent analyse som er relateret til emnet og skal bruges i debatten
- Foretage litteratursøgninger for at finde argumenter for og imod et emne som kan inddrages i en debat
- En kritisk tankegang overfor de udfordringer som danner baggrund for biodiversitetskrisen
- Forstå konceptet biodiversitet
- Forskellen mellem nuværende den nuværende biodiversitetsudryddelsesrate og den dokumenterede 5. masseudryddelse på jorden samt baggrundsraten
- Basale teorier indenfor artsbevarelse
- Artsbevarelse og ‘the One Plan Approach’
- Nutidige problematikker og udfordringer for bevarelse af arter og populationer
- Kompetence til at styre komplekse arbejdssituationer, der kræver nye løsninger i grænsefladen mellem biologi og politik, og til at igangsætte og gennemføre professionelle samarbejder inden for biologi og på tværs af andre discipliner.
- Færdigheder i at mestre teorier, metoder og tekniske udtryk inden for artsbevaringsbiologi giver studerende mulighed for at planlægge videnskabelige studier ved at skabe nye biologiske forskningsresultater.
- Viden om- og forståelse af den seneste bevaringsbiologiske forskning, der giver de studerende mulighed for at reflektere over begreber og metoder inden for området på videnskabeligt grundlag.
- Håndtere arbejds- og udviklingssituationer, kunne indgå i samt gennemføre et fagligt samarbejde og dermed tage ansvar for og strukturere egen læring.
Målbeskrivelse
- Kende til og kunne forklare vigtigheden af koncepterne relateret til artsbevarelse set i lyset af FNs verdensmål 14, 15 og 17
- Forklare forskellen mellem masse- og baggrunds-udryddelse og være i stand til at sammenligne eksisterende udryddelsesrater med dem fra efter den industrielle revolution.
- Være i stand til at forstå vigtigheden i variation imellem taxonomiske grupper i artsforvaltning
- Udvikle en basisanalyse af nøgle-interessenterne omkring de problematikker som påvirker forskellige arter
- Finde frem til argumenter for og imod et nutidigt emne omkring bevarelse
- Få kendskab til organisationer og internationale konventioner som er hovedaktører indenfor bevarelse, med fokus på CITES
- Forklare hvorfor bevarelse af en specifik art er vigtig for den generelle biodiversitet bevarelse (eg. økosystemets services) samt bæredygtig økonomi
Indhold
- Udryddelse
- Biodiversitets- og artskoncepter
- Masse- og baggrundsudryddelse
- Interessent analyse
- Organisationer og konventioner som er hovedaktører indenfor bevarelse (IUCN, CITES ets.)
- Handel med vilde dyr
- One Plan Approach for bevarelsesarbejde (interaktion af in-situ og ex-situ bevarelsesarbejde)
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Mundtlig eksamen i generelle koncepter (individuel) og endelig præsentation af temaprojekt. Eksamen afholdes i løbet af undervisningen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 6
- Træningsfase: 48 timer, heraf: eksaminatorie: 18 timer og Andet: 30 field work timer
Undervisningen kombinerer traditionelle forelæsninger med den Sokratiske metode for at fremme og stimulere de studerendes kritiske tænkning. Kurset er designet til at have den studerendes lærings tilgang i fokus.
- Læsning af hovedlitteraturen for kursets emner (udleveres af forlæser)
- Se introduktionsvideoer forud for undervisningen til nogle af emnerne (udleveres af forelæser)
- Diskussioner og skypemøder med centrale beslutningstagere, zoo-ledere og forskere
- Arbejde med debatten (arrangeres af underviser og TA)
- Undersøgelse af det valgte debatemne. F.eks. litteratur eller data som understøtter gruppens position i debatten (Materialet vil de studerende få igennem deres teams).
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.