BB854: Artsbevarelse - et nøgleelement i at nå FN's verdensmål for bæredygtig udvikling

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser, men engelsk ved internationale studerende
EKA: N110044102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Kandidatkursus forhåndsgodkendt som Ph.d.-kursus

STADS ID (UVA): N110044101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 29-10-2021


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Kommentar

Felttur: Bemærk: Kurset inkluderer ekskursion med overnatninger på Danhostel Givskud Zoo. Man opkræves et mindre beløb som dækker forplejningen under ekskursionen. 

Deltagerbegrænsning
Kurset har deltagerbegrænsning. Der lægges vægt på følgende kriterier i nedenstående rækkefølge ved tildelingen af pladser:

  1. Studerende, der har optjent flest ECTS på kandidatuddannelsen har første prioritet
  2. Studerende, der er optaget betinget på kandidatuddannelsen har hernæst prioritet
  3. Studerende, der følger kandidatkurser samtidig med deres bacheloruddannelse (dispensation til 30 ECTS kandidatkurser) har herefter prioritet
  4. Bachelorstuderende

Hvis der er pointmæssigt ligestillede blandt studerende i gruppe 1 til 4, trækkes der lod.
Fagmiljøerne på Det Naturvidenskabelige Fakultet forestår prioriteringen, og der oprettes en venteliste. Studerende, der ikke optages på kurset, men kommer på venteliste, får besked fra fakultetet. Ventelisten overføres ikke til det efterfølgende år.
Det er væsentligt at møde op til første kursusdag eller underrette underviseren, da der er venteliste på kurset.

Indgangskrav

Studerende, der har bestået BB837 (tidligere version af BB854, udbudt sidste gang F20) kan ikke følge kurset.

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at:
  • Have kendskab til basal biologi
  • Kunne anvende Excel, PowerPoint og være åben for læring gennem kursets nye softwareværktøjer.

Derudover anbefales det, at den studerende har basal viden indenfor populationsbiologi og evolution.

Deltagerbegrænsning

25

Formål

Kurset har til formål at lære samt at gøre den studerende i stand til at forstå den teoretiske baggrund og de nutidige debatter omkring udryddelsestruede arters bevarelse, forvaltning og velfærd. Dette er vigtigt i forhold til tabet af biodiversitet, som er en af de store drivkræfter bag ændringer i vores økosystemer og en af vores samfunds største udfordringer. Kurset berører derfor nutidige debat emner som ligeledes er en af SDUs vigtige strategier for at støtte undervisning og forskning som er relateret til FNs verdensmål for bæredygtig udvikling.. 
Kurset fokuserer direkte på målsætningerne i FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling (SDGs) 14, 15, & 17 (e.g. bevarelse og bæredygtig udnyttelse af, liv på land, i vand og udvikling af globale fællesskaber som sammen skal opnå disse mål). 

I dette intensive kursus vil vi undersøge den 6. masseuddøen, hvad der definerer en art samt hvordan biodiversitetsniveauer har ændret sig igennem jordens historie til sammenligning med den nuværende udryddelsesrate. Derudover vil de studerende blive introduceret til FNs mål for bæredygtig udvikling og multilaterale aftaler hvori artsbevarelse er i fokus. Vi fokuserer på nutidige udfordringer indenfor bevarelse og vil præsentere forskellige perspektiver som er essentiele for at udvikle de studerendes kritiske tankegang. 

Vi vil benytte forskellige tilgange til bevarelse og de nutidige samfundsdebatter omkring arter, populationer, artsbevarelse, forvaltning og velfærd. Kurset vil dække de koncepter som er vigtige at overveje for arternes habitat, trusler, nøgle-interessenter, sundhed, sociale og politiske problematikker, zoologiske havers rolle i artsbevarelsen (herunder genetik, demografi og dyrevelfærd) samt hvilken rolle en bæredygtig levevis og den internationale handel har. Dette skyldes at der er mange forskellige tilgange til at takle biodiversitetskrisen iblandt eksempelvis forskere og politikere. Til at belyse emnerne vil vi introducere eksperter indenfor de forskellige områder som vil fortælle og diskutere emnerne med de studerende. Under kurset skal vi besøge Givskud zoo, som i særdeleshed er involveret i at både formidling og artsbevarelse. De studerende vil i grupper blive tildelt et emne indenfor bevarelse som de skal forberede til debatten . Til at forberede debatten skal de studerendelave litteratursøgninger både før og under kurset,lave en interessentanalyse samt deltage i debatter og foredrag fra eksperter som vil repræsentere modstridende holdninger (for eller imod) til de omhandlende emner. Om de studerende består kurset, afhænger af gruppens præsentation samt deres argumentation som skal demonstrere deres evne til at bruge baggrundslitteratur til at bakke deres position for emnet op. Grupperne vil få udleveret en vejledning i hvordan debatten bliver evalueret.

Kurset består af 6 timers forberedelsesmøde (inklusiv 2 forberedende undervisningstimer) forud for den intensive fem dages ekskursion. Vi forventer at de studerende læser det obligatoriske pensum for at opnå basal viden forud for kurset. Feltkurset finder sted i Givskud Zoo med indkvartering på Danhostel hvor de studerende vil lære direkte fra eksperter indenfor både ex-situ og in-situ artsbevarelse. De studerende forventes at arbejde i grupper med deres debat præsentation. Hvert team får tilfældigt tildelt at være for, eller imod et emne og skal præsentere deres position i en struktureret debat om vigtigheden af deres emne, dets udfordringer, muligheder og vigtighed for FNs verdensmål.

Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurset Population og Evolution (BB512) og giver et fagligt grundlag for at anvende viden i biodiversitetsbevarelse opnået i andre emner i biologi. 

Give færdigheder i:
  • Forstå koncepter for art og bevarelse af biodiversitet
  • Introduktion til foskningen indenfor bevarelse og verdensmålene (SDGs) som fokuserer på mål 14, 15 & 17
  • Introduktion til arters forvaltningsplaner som følger the One Plan Approach (integration af værktøjer til brug i in-situ og ex-situ bevarelse) og internationale aftaler som omhandler biodiversitet eller artsbevarelse
  • Introduktion til CITES-konventionen (Convention on the International Trade of Endangered Species)
  • Udvikling af en nøgle-interessent analyse som er relateret til emnet og skal bruges i debatten
  • Foretage litteratursøgninger for at finde argumenter for og imod et emne som kan inddrages i en debat
  • En kritisk tankegang overfor de udfordringer som danner baggrund for biodiversitetskrisen 

Give viden om og forståelse for:
  • Forstå konceptet biodiversitet
  • Forskellen mellem nuværende den nuværende biodiversitetsudryddelsesrate og den dokumenterede 5. masseudryddelse på jorden samt baggrundsraten
  • Basale teorier indenfor artsbevarelse
  • Artsbevarelse og ‘the One Plan Approach’
  • Nutidige problematikker og udfordringer for bevarelse af arter og populationer
Disse er hovedværktøjerne til bevarelse af arterne.  
Kurset bidrager til det faglige grundlag for et specialeprojekt indenfor bevaringsbiologi.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at give:

  • Kompetence til at styre komplekse arbejdssituationer, der kræver nye løsninger i grænsefladen mellem biologi og politik, og til at igangsætte og gennemføre professionelle samarbejder inden for biologi og på tværs af andre discipliner.
  • Færdigheder i at mestre teorier, metoder og tekniske udtryk inden for artsbevaringsbiologi giver studerende mulighed for at planlægge videnskabelige studier ved at skabe nye biologiske forskningsresultater.
  • Viden om- og forståelse af den seneste bevaringsbiologiske forskning, der giver de studerende mulighed for at reflektere over begreber og metoder inden for området på videnskabeligt grundlag.
  • Håndtere arbejds- og udviklingssituationer, kunne indgå i samt gennemføre et fagligt samarbejde og dermed tage ansvar for og strukturere egen læring. 

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:

  • Kende til og kunne forklare vigtigheden af koncepterne relateret til artsbevarelse set i lyset af FNs verdensmål 14, 15 og 17
  • Forklare forskellen mellem masse- og baggrunds-udryddelse og være i stand til at sammenligne eksisterende udryddelsesrater med dem fra efter den industrielle revolution.
  • Være i stand til at forstå vigtigheden i variation imellem taxonomiske grupper i artsforvaltning
  • Udvikle en basisanalyse af nøgle-interessenterne omkring de problematikker som påvirker forskellige arter
  • Finde frem til argumenter for og imod et nutidigt emne omkring bevarelse
  • Få kendskab til organisationer og internationale konventioner som er hovedaktører indenfor bevarelse, med fokus på CITES
  • Forklare hvorfor bevarelse af en specifik art er vigtig for den generelle biodiversitet bevarelse (eg. økosystemets services) samt bæredygtig økonomi 

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  • Udryddelse
  • Biodiversitets- og artskoncepter
  • Masse- og baggrundsudryddelse
  • Interessent analyse 
  • Organisationer og konventioner som er hovedaktører indenfor bevarelse (IUCN, CITES ets.)
  • Handel med vilde dyr
  • One Plan Approach for bevarelsesarbejde (interaktion af in-situ og ex-situ bevarelsesarbejde) 

    Litteratur

    Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Mundtlig eksamen

    EKA

    N110044102

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    5

    Uddybende information

    Mundtlig eksamen i generelle koncepter (individuel) og endelig præsentation af temaprojekt. Eksamen afholdes i løbet af undervisningen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    54 timer per semester

    Undervisningsform

    Undervisningsaktiviteterne udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
    • Introfase (forelæsning) - Antal timer: 6
    •  Træningsfase: 48 timer, heraf: eksaminatorie: 18 timer og Andet: 30 field work timer

    Undervisningen kombinerer traditionelle forelæsninger med den Sokratiske metode for at fremme og stimulere de studerendes kritiske tænkning. Kurset er designet til at have den studerendes lærings tilgang i fokus.

    • Læsning af hovedlitteraturen for kursets emner (udleveres af forlæser)
    • Se introduktionsvideoer forud for undervisningen til nogle af emnerne (udleveres af forelæser)
    • Diskussioner og skypemøder med centrale beslutningstagere, zoo-ledere og forskere
    • Arbejde med debatten (arrangeres af underviser og TA)
    • Undersøgelse af det valgte debatemne. F.eks. litteratur eller data som understøtter gruppens position i debatten (Materialet vil de studerende få igennem deres teams)

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Dalia Amor Conde Ovando dalia@biology.sdu.dk CPop Biology

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Biologisk Institut

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode

    Overgangsordninger

    Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
    Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
    Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.