BB552: Projektledelse for biologer

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: N100072102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N100072101
ECTS-point: 5

Godkendelsesdato: 09-02-2023


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

Kurset samlæses delvist med BB904: Projektledelse, økonomi og kommunikation (7,5 ECTS)

Indgangskrav

Det er ikke muligt for kandidat- eller bachelorstuderende eller studerende på en Akademisk overbygningsudannelse, at følge BB552 som valgfag, hvis man tidligere har fulgt eller bestået BB904.

Faglige forudsætninger

Kurset forudsætter aktiv deltagelse og kendskab til dialogbaserede forelæsninger.

I kurset vil indgå en udstrakt anvendelse af funktioner i SDU’s e-læringssystem. Deltagelse i kurset forudsætter derfor, at den studerende behersker disse funktioner.

Det forventes, at den studerende 

  • kan samarbejde i forskellige læringssituationer
  • er fortrolig med SDUs digitale læringsplatform og kan benytte digitale værktøjer til faglig produktion, vidensdeling og faglig præsentation

Formål

Formålet med kurset er at den studerende skal opnå viden om og færdigheder i projektledelse, med fokus på projekter indenfor biologi, miljøkemi og forvaltning.

Kurset giver derfor viden om og færdigheder i anvendelse af metoder og teknikker til at planlægge og lede projekter, herunder projektkommunikation rettet mod forskellige interessenter samt projektets økonomi.   

Kurset giver et fagligt grundlag til de studerendes egne projekter der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at: 

  • Give kompetencer til at indgå i tværfaglige projektgrupper 
  • Give kompetence til at kunne planlægge og lede projekter som involverer flere fagområder 
  • Give viden om begreber og metoder indenfor projektledelse samt give kendskab til projektrelateret kommunikation og økonomi. 

Målbeskrivelse

For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:

  • Udvælge, redegøre for, anvende og diskutere relevante teorier, begreber, metoder og teknikker indenfor fagets emnekreds, i forhold til et konkret projekt indenfor biologi-/miljøområdet.
  • Beskrive titel, formål, mål, succesfaktorer og -kriterier, forudsætninger og begrænsninger samt et estimeret budget klart og argumenteret under hensyntagen til samfundets målsætninger på miljøområdet.
  • Udpege sponsor/projektejer samt relevant projektleder. 
  • Analysere usikkerheder og foreslå løsninger til håndtering af disse.
  • Foretage en interessentanalyse og med udgangspunkt i denne planlægge kommunikationsaktiviteter med henblik på samarbejde med centrale interessenter.
  • Udarbejde en work breakdown structure for projektets nødvendige aktiviteter.
  • Med anvendelse af relevant software planlægge projektets aktiviteter og ressourceforbrug med fokus på humane ressourcer.
  • Give forslag til organisering af projektet, herunder udvælgelse af projektteam og relevante ledelsesaktiviteter i forhold til projektteamet med udgangspunkt i projektets aktiviteter og øvrige karakteristika 
  • Udarbejde et budget for projektets aktiviteter og forslag til økonomisk og anden opfølgning på projektets fremdrift.
  • Reflektere over udfordringer i implementering af projektet
  • Præsentere ovenstående ved anvendelse af præsentationssoftware samt kunne diskutere den fremsatte løsning ved anvendelse af fagets begreber og teorier. 

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:  

  • Projektets fundament og karakteristika
  • Analyse og håndtering af usikkerhed 
  • Analyse og håndtering af interessenter, herunder kommunikation 
  • Definition og planlægning af projektets aktiviteter 
  • Projektets økonomi, herunder opfølgning på projektets økonomi og fremdrift
  • Organisering og ledelse af projekter 

Emnerne i kurset er generiske, men der vil i undervisningen være fokus på eksempler relateret til klimatilpasning og miljøkemi og forvaltning. 

Litteratur

  • Clegg, S. R., Skyttermoen, T., og Vaagaasar, A.L. (2021). Project management. A value creation approach. Sage. Kapitel 1-9 og 13.
  • Jepsen, A.L. og Eskerod, P. (2016). Projektets interessenter. Analyse og samspil. Jurist- og økonomforbundets forlag.

Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Januar

Udprøvninger

Mundtlig eksamen

EKA

N100072102

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Varighed

Varighed af prøven: forberedelse af case 72 timer. Mundtlig prøve: 20 minutter. Heraf max 10 minutter til præsentation.

Hjælpemidler

Oplyses på kurset

ECTS-point

5

Uddybende information

Eksamenstype: Individuel mundtlig præsentation med efterfølgende eksamination i pensum med udgangspunkt i præsentationen af projektplan, udarbejdet i grupper.

Uddybende beskrivelse af eksamenselement a): Der udleveres en case. I grupper udarbejdes en PowerPoint-præsentation som præsenteres individuelt.

Vejledende antal undervisningstimer

30 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase 16 timer 
  • Træningsfase 14 timer

Aktiviteter i studiefasen:

  • Løsning af ugentlige opgaver med henblik på diskussion af disse ved eksaminatorierne
  • Løsning af projektopgaverne
  • Selvstudium af visse emner fra lærebogen
  • Selvstændig opsamling på intro og træningsfasen

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Anna Lund Jepsen alj@sam.sdu.dk International Business & Entrepreneurship (IBE)
Sara Egemose saege@biology.sdu.dk Biologisk Institut

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biologisk Institut

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode

Overgangsordninger

Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.