BB552: Projektledelse for biologer
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Kurset forudsætter aktiv deltagelse og kendskab til dialogbaserede forelæsninger.
I kurset vil indgå en udstrakt anvendelse af funktioner i SDU’s e-læringssystem. Deltagelse i kurset forudsætter derfor, at den studerende behersker disse funktioner.
Det forventes, at den studerende
- kan samarbejde i forskellige læringssituationer
- er fortrolig med SDUs digitale læringsplatform og kan benytte digitale værktøjer til faglig produktion, vidensdeling og faglig præsentation
Formål
Formålet med kurset er at den studerende skal opnå viden om og færdigheder i projektledelse, med fokus på projekter indenfor biologi, miljøkemi og forvaltning.
Kurset giver derfor viden om og færdigheder i anvendelse af metoder og teknikker til at planlægge og lede projekter, herunder projektkommunikation rettet mod forskellige interessenter samt projektets økonomi.
Kurset giver et fagligt grundlag til de studerendes egne projekter der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetencer til at indgå i tværfaglige projektgrupper
- Give kompetence til at kunne planlægge og lede projekter som involverer flere fagområder
- Give viden om begreber og metoder indenfor projektledelse samt give kendskab til projektrelateret kommunikation og økonomi.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evne til at:
- Udvælge, redegøre for, anvende og diskutere relevante teorier, begreber, metoder og teknikker indenfor fagets emnekreds, i forhold til et konkret projekt indenfor biologi-/miljøområdet.
- Beskrive titel, formål, mål, succesfaktorer og -kriterier, forudsætninger og begrænsninger samt et estimeret budget klart og argumenteret under hensyntagen til samfundets målsætninger på miljøområdet.
- Udpege sponsor/projektejer samt relevant projektleder.
- Analysere usikkerheder og foreslå løsninger til håndtering af disse.
- Foretage en interessentanalyse og med udgangspunkt i denne planlægge kommunikationsaktiviteter med henblik på samarbejde med centrale interessenter.
- Udarbejde en work breakdown structure for projektets nødvendige aktiviteter.
- Med anvendelse af relevant software planlægge projektets aktiviteter og ressourceforbrug med fokus på humane ressourcer.
- Give forslag til organisering af projektet, herunder udvælgelse af projektteam og relevante ledelsesaktiviteter i forhold til projektteamet med udgangspunkt i projektets aktiviteter og øvrige karakteristika
- Udarbejde et budget for projektets aktiviteter og forslag til økonomisk og anden opfølgning på projektets fremdrift.
- Reflektere over udfordringer i implementering af projektet
- Præsentere ovenstående ved anvendelse af præsentationssoftware samt kunne diskutere den fremsatte løsning ved anvendelse af fagets begreber og teorier.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Projektets fundament og karakteristika
- Analyse og håndtering af usikkerhed
- Analyse og håndtering af interessenter, herunder kommunikation
- Definition og planlægning af projektets aktiviteter
- Projektets økonomi, herunder opfølgning på projektets økonomi og fremdrift
- Organisering og ledelse af projekter
Emnerne i kurset er generiske, men der vil i undervisningen være fokus på eksempler relateret til klimatilpasning og miljøkemi og forvaltning.
Litteratur
- Clegg, S. R., Skyttermoen, T., og Vaagaasar, A.L. (2021). Project management. A value creation approach. Sage. Kapitel 1-9 og 13.
- Jepsen, A.L. og Eskerod, P. (2016). Projektets interessenter. Analyse og samspil. Jurist- og økonomforbundets forlag.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Oplyses på kurset
ECTS-point
Uddybende information
Uddybende beskrivelse af eksamenselement a): Der udleveres en case. I grupper udarbejdes en PowerPoint-præsentation som præsenteres individuelt.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase 16 timer
- Træningsfase 14 timer
Aktiviteter i studiefasen:
- Løsning af ugentlige opgaver med henblik på diskussion af disse ved eksaminatorierne
- Løsning af projektopgaverne
- Selvstudium af visse emner fra lærebogen
- Selvstændig opsamling på intro og træningsfasen
Ansvarlig underviser
Navn | Institut | |
---|---|---|
Anna Lund Jepsen | alj@sam.sdu.dk | International Business & Entrepreneurship (IBE) |
Sara Egemose | saege@biology.sdu.dk | Biologisk Institut |
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.