BB551: Toksikologi
Indgangskrav
Kursus kan ikke følges som valgfag, hvis man tidligere har bestået BB544: Toksikologi A og/eller BB524: Toksikologi B som valgfag.
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at
- Have kendskab til grundlæggende kemi, molekylærbiologiske begreber og biokemiske processer
- Kunne anvende basalt laboratorieudstyr og udføre simple koncentrations- og fortyndingsberegninger
Almene studiekompetencer:
- Kan samarbejde i forskellige læringssituationer
- Har kendskab til databasesøgning, mundtlig præsentation, grundlæggende laboratorieteknikker.
- Har kendskab til laboratoriesikkerhed
Formål
Kurset har til formål at introducere grundlæggende toksikologiske termer, samt tilhørende biokemiske og fysiologiske sammenhænge. Opsætning og analyse af basale toksikologi-eksperimenter udføres ligeledes i det afsluttende laboratoriekursus.
Dette er vigtigt i forhold til at forstå mekanismer bag bivirkninger af, og toksiske reaktioner på, farmaceutika, samt for at forstå food-drug, drug-drug og drug-miljøgift interaktioner. Denne viden er nødvendig for farmaceuter der skal rådgive på apoteker såvel som for farmaceuter, biomedicinere og biologer, som sigter på arbejde indenfor medicinalindustri og miljøregulering.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at udføre og analysere basale eksperimenter indenfor toksikologi.
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
- Give færdigheder i læsning og håndtering af primærlitteratur.
- Give viden om grundlæggende mekanismer bag toksicitet i mennesker.
- Give viden om brugen af organismer som model for human toksicitet, herunder brugen af andre hvirveldyr som forsøgsdyr og de toksikologiske udfordringer derved.
For farmaceuter og biologer giver kurset fagligt grundlag for at studere emnerne Mekanistisk Toksikologi (farmaceuter) og Molekylær Toksikologi (biologer) der er placeret på kandidatuddannelsen samt som forberedelse til speciale i toksikologi/økotoksikologi.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Analysere toksikokinetiske data
- Beskrive de centrale organer og mekanismer involveret i omsætning af xenobiotika, herunder miljøfremmede stoffer og farmaceutika hos mennesker.
- Præsentere og formidle videnskabeligt materiale på en fornuftig og overskuelig vis.
- Beskrive xenobiotikas påvirkning af hormonsystemer
- Forklare de molekylære mekanismer bag udvalgte stofgruppers toksicitet
- Udføre og afrapportere kvantitative, biokemiske laboratorieforsøg
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Toksikologi/økotoksikologi
- Biologi/biokemi
- Fysiologi
De overordnede temaer for kurset er:
- Cellulære processer involveret i toksiske påvirkninger
- Organspecifikke toksiske påvirkninger
- Kernereceptor-medieret toksicitet
- Hormonforstyrrende stoffers effekter på mennesker og andre hvirveldyr
- Molekylære mekanismer bag toksiciteten af metaller, nanopartikler og naturlige toksiner fra planter og svampe
- Kilder til artsforskelle i toksicitet
- Farmaceutikas effekter på miljøet
Litteratur
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratoriekursus
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
Uddybende information
Aktiv deltagelse i alle laboratorieøvelser, herunder aflevering af opgaver som forberedelse til øvelser og mundtlig fremlæggelse af resultater fra laboratorieøvelser. Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N560029101, BB551: Toksikologi |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Eksamen er uden hjælpemidler. Dog er indbygget standardlommeregner i hhv. Windows/MAC tilladt. Desuden er Maple, Mathematica, Mathcad, MathLab, GeoGebra Apps, R, R-Studio, CAS TI-Nspire, Ms Excel og LibreOffice Calc tilladt. WordMat er tilladt, men anbefales ikke. Brug af WordMat er på eget ansvar og der ydes ikke support ved nedbrud eller andre fejl som er forårsaget af programmet. Det er tilladt at anvende ChemBioDraw til at tegne. Derudover er det tilladt at anvende ordbøger til oversættelse af sprog (fx dansk/engelsk, dansk/tysk, dansk/spansk og dansk/fransk osv.) i ordbogsprogrammet fra http://www.ordbogen.com/ i elektronisk form. Browserudgaven er ikke tilladt. Alle andre ordbøger i ordbogsprogrammet end oversættelses ordbøger (fx kemisk ordbog, klinisk ordbog osv.) er ikke tilladt og skal være slået fra i ordbogsprogrammet.
Internet er ikke tilladt.
ECTS-point
Uddybende information
Varighed er 20 minutter, og bedømmes med intern medbedømmer.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase 32 timer
- Træningsfase 48 timer, heraf eksaminatorier 12 timer og laboratorieøvelser 36 timer
Forelæsningerne tager udgangspunkt i bogen, som er tilknyttet kurset, samt primær+sekundær litteratur på Blackboard. Hvert kapitel gennemgås med fokus den information der præsenteres i bogen, samt baggrunden for denne. Handler afsnittet eksempelvis om levertoksiner, gives der en introduktion til leverens form og funktion. Den grundlæggende viden om hvert organ bruges til at forstå forskellige modelgiftstoffers påvirkning af menneskekroppen. Undervisningen vil bestå af introduktionsforelæsninger til emnerne hvorefter stoffet vil blive gennemarbejdet i detaljer i dialogform gennem spørgsmål i E-timerne. Studiefasen er derfor blandt andet:
- Løsning af ugentlige opgaver med henblik på diskussion af disse ved eksaminatorierne
- Forberedelse af laboratoriearbejdet
- Selvstudium af visse emner fra lærebogen
- Selvstændig opsamling på intro og træningsfasen
Vi arbejder efter SDU’s principper om aktiv læring, og forelæsninger vil derfor indeholde interaktive elementer som f.eks. gruppearbejde, digitale læringsmidler, diskussion og spørgsmål.
Til laboratoriekurset bliver de studerende bedt om at lave en risikovurdering af deres eksperimenter. De studerende skal forberede hvert eksperiment, før de går i laboratoriet. Dette er en del af forudsætningsprøven og der er indlagt tid i skemaet til dette, da god forberedelse er en forudsætning for at starte laboratoriekurset.
Den sidste skemalagte laboratoriegang bruges til evaluering og mundtlig præsentation af resultater fra laboratoriet.
Laboratoriearbejdet knytter sig tæt til teorien fra kurset.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Profil | Uddannelse | Semester | Udbuds periode |
---|---|---|---|
BA Centralt fag i Farmaci et-faglig - optag 1. september 2020, 2021, 2022 og 2023 | Bachelor i farmaci | Odense | 6 | E23 |
BA Centralt fag i Farmaci et-faglig - optag 1. september 2021, 2022, 2023 og 2024 | Bachelor i farmaci | Odense | 6 | E24 |
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.