BB547: Økologi A
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til emner, som er undervist på førsteåret.
Har man bestået eksamen på 15 ECTS i det nu nedlagte kursus BB510, så kan man ikke tilmelde sig BB547 og BB548.
Formål
Kurset har til formål at give den studerende en
dyberegående indsigt i generelle økologiske teorier indenfor områderne:
økosystemers struktur, funktion og udvikling, vandets kredsløb, samt stof- og
energiomsætning i økosystemer, herunder kendskab til massebalancer og simple
økologiske modeller, hvilket er vigtigt i forhold at forstå betingelserne for
liv på jorden og biosfærens betydning for jordens udvikling og klima.
Kurset
bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne på førsteårets kurser
samt på kurserne BB525 (Zoologi og evolution) og BB531 (Planter, Protister og Svampe), og giver et fagligt grundlag for at studere emnerne BB548 (Feltkursus i økologi),
BB507 (Danske Naturtyper), BB535 (Terrestriske naturtyper) og BB549 (Bæredygtig
fremtid), der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold
til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give
kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring på
baggrund af gruppearbejde - Give en
viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle
metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner, og om
disses anvendelse i diskussionen af biologiske emner.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for
kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Forklare
vandets kredsløb - Forklare
stofkredsløb, herunder næringssaltomsætning og begrænsende faktorer for
primærproduktion i ferskvands- og marine miljøer - Forklare
abiotiske faktorers betydning for biologiske processer og biologisk
struktur i økosystemer - Forklare
og analysere artssammensætningen af samfund i akvatiske- og terrestriske
økosystemer - Forklare
betydningen af flora, fauna og mikroorganismer for produktion og
nedbrydning af organisk stof og næringsstofkredsløb i akvatiske- og
terrestriske økosystemer - Analysere
den miljømæssige tilstand af konkrete økosystemer ved anvendelse af
generel økologisk viden - Forstå
økologiens centrale problemstillinger og fagudtryk - Kunne
analysere økologiske data (fx i miljørapporter) og ud fra disse kunne
beskrive dominerende processer og miljøtilstanden i økosystemer - Kunne
forholde sig kvantitativt til masser (stofpuljer), omsætningshastigheder
og massebalancer for organisk stof og næringssalte (herunder nitrogen og
fosfor) i økosystemer - På et
overordnet plan at kunne forstå de ændringer økosystemerne har gennemgået
samt de ændringer, der evt. kan følge af yderligere menneskeskabte
påvirkninger og klimaændringer
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Beskrivelse
af samfund i akvatiske- og terrestriske økosystemer - Betydningen
af flora, fauna og mikroorganismer for produktion og nedbrydning af
organisk stof og næringsstofkredsløb i akvatiske- og terrestriske
økosystemer - Fysiske
og kemiske forhold i jord og deres betydning for jordbundsudvikling - Vandets
kredsløb - Stofkredsløb,
herunder næringssaltomsætning og begrænsende faktorer for primærproduktion
i ferskvands- og marine miljøer. - Abiotiske
faktorers betydning for biologiske processer og biologisk struktur i de
frie vandmasser og i sedimenter. - Med
udgangspunkt i miljørapporter gennemgås forskellige cases - Vandrammedirektivet
og de nationale vandplaner bliver belyst med baggrund i
retableringspotentialet for ålegræs i Odense Fjord. Simple økologiske
modeller vil blive benyttet i analyserne.
Litteratur
Ferskvandsøkologi. Kaj Sand-Jensen og Claus Lindegaard, 2004. Gyldendal. 312
Leif Petersen: Grundtræk af jordbundslæren. 4. udgave. DSR Forlag 1994; 4 kompendier
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 38
- træningsfase: Antal timer: 24, heraf 24 timer eksaminatorie
Hvert af emnerne ferskvandsøkologi, terrestrisk økologi, og marin økologi indledes med et antal dobbeltforelæsninger og afsluttes med eksaminatorier, hvor den tilegnede viden bringes i anvendelse. Kurset har en overvægt at introfase; men bør vurderes sammen med BB548: Feltkursus i økologi, som er helt overvejende træningsfase med felt- og laboratorieøvelser samt gruppe projektarbejde.
Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 100 timer
a.Forberedelse til forelæsninger og eksaminatorier, herunder forberedelse i grupper
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Cintia Organo Quintana | cintia@biology.sdu.dk | Biologisk Institut | |
Kasper Reitzel | Reitzel@biology.sdu.dk | Biologisk Institut |