BB547: Økologi A
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der følger kurset, forventes at have kendskab til emner, som er undervist på førsteåret.
Har man bestået eksamen på 15 ECTS i det nu nedlagte kursus BB510, så kan man ikke tilmelde sig BB547 og BB548.
Formål
Kurset har til formål at give den studerende en
dyberegående indsigt i generelle økologiske teorier indenfor områderne:
økosystemers struktur, funktion og udvikling, vandets kredsløb, samt stof- og
energiomsætning i økosystemer, herunder kendskab til massebalancer og simple
økologiske modeller, hvilket er vigtigt i forhold at forstå betingelserne for
liv på jorden og biosfærens betydning for jordens udvikling og klima.
Kurset
bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne på førsteårets kurser
samt på kurserne BB525 (Zoologi og evolution) og BB531 (Planter, Protister of
Svampe), og giver et fagligt grundlag for at studere emnerne BB548 (Økologi B),
BB507 (Danske Naturtyper), BB535 (Terrestriske naturtyper) og BB536 (Bæredygtig
fremtid), der er placeret senere i uddannelsen.
I forhold
til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give
kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring på
baggrund af gruppearbejde - Give en
viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle
metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner, og om
disses anvendelse i diskussionen af biologiske emner.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for
kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Forklare
vandets kredsløb - Forklare
stofkredsløb, herunder næringssaltomsætning og begrænsende faktorer for
primærproduktion i ferskvands- og marine miljøer - Forklare
abiotiske faktorers betydning for biologiske processer og biologisk
struktur i økosystemer - Forklare
og analysere artssammensætningen af samfund i akvatiske- og terrestriske
økosystemer - Forklare
betydningen af flora, fauna og mikroorganismer for produktion og
nedbrydning af organisk stof og næringsstofkredsløb i akvatiske- og
terrestriske økosystemer - Analysere
den miljømæssige tilstand af konkrete økosystemer ved anvendelse af
generel økologisk viden - Forstå
økologiens centrale problemstillinger og fagudtryk - Kunne
analysere økologiske data (fx i miljørapporter) og ud fra disse kunne
beskrive dominerende processer og miljøtilstanden i økosystemer - Kunne
forholde sig kvantitativt til masser (stofpuljer), omsætningshastigheder
og massebalancer for organisk stof og næringssalte (herunder nitrogen og
fosfor) i økosystemer - På et
overordnet plan at kunne forstå de ændringer økosystemerne har gennemgået
samt de ændringer, der evt. kan følge af yderligere menneskeskabte
påvirkninger og klimaændringer
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Beskrivelse
af samfund i akvatiske- og terrestriske økosystemer - Betydningen
af flora, fauna og mikroorganismer for produktion og nedbrydning af
organisk stof og næringsstofkredsløb i akvatiske- og terrestriske
økosystemer - Fysiske
og kemiske forhold i jord og deres betydning for jordbundsudvikling - Vandets
kredsløb - Stofkredsløb,
herunder næringssaltomsætning og begrænsende faktorer for primærproduktion
i ferskvands- og marine miljøer. - Abiotiske
faktorers betydning for biologiske processer og biologisk struktur i de
frie vandmasser og i sedimenter. - Med
udgangspunkt i miljørapporter gennemgås forskellige cases - Vandrammedirektivet
og de nationale vandplaner bliver belyst med baggrund i
retableringspotentialet for ålegræs i Odense Fjord. Simple økologiske
modeller vil blive benyttet i analyserne.
Litteratur
Ferskvandsøkologi. Kaj Sand-Jensen og Claus Lindegaard, 2004. Gyldendal. 312
Leif Petersen: Grundtræk af jordbundslæren. 4. udgave. DSR Forlag 1994; 4 kompendier
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Der kræves mindst 80% fremmøde til eksaminatorier hvor opgaver løses i grupper.
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N100029101, BB547: Økologi A |
Udprøvninger
Mundtlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 38
- træningsfase: Antal timer: 24, heraf 24 timer eksaminatorie
Hvert af emnerne ferskvandsøkologi, terrestrisk økologi, og marin økologi indledes med et antal dobbeltforelæsninger og afsluttes med eksaminatorier, hvor den tilegnede viden bringes i anvendelse. Kurset har en overvægt at introfase; men bør vurderes sammen med BB548: Økologi B, som er helt overvejende træningsfase med felt- og laboratorieøvelser samt gruppe projektarbejde.
Aktiviteter i studiefasen Studiefase: 100 timer
a.Forberedelse til forelæsninger og eksaminatorier, herunder forberedelse i grupper
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Erik Kristensen | ebk@biology.sdu.dk | ||
Kasper Reitzel | Reitzel@biology.sdu.dk | ||
Mogens Flindt | Mrf@biology.sdu.dk |