BB537: Biologi fra Molekyle til Økosystem
Indgangskrav
Ingen - dog kan dette kursus kun vælges, hvis det:
- indgår konstituerende på din uddannelse
- det står som specifik anbefaling til valgfri ECTS på det anbefalede studieforløb
- er del af en defineret overgangsordning for et kursus, du endnu ikke har afsluttet
Faglige forudsætninger
Formål
Formålet med kurset er at give en generel introduktion til biologiske systemer fra molekyler og celler over organer til den intakte organisme og økosystemer. Kurset vil fokusere på generelle begreber og reguleringsmekanismer inden for molekylærbiologi, biokemi, cellebiologi, fysiologi, økologi og evolution. Kurset danner grundlaget for videregående biologiske studier samt for integration af biologi med andre fagområder.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give viden om grundlæggende biologiske strukturer, processer og fænomener - heriblandt grundtræk af menneskets fysiologi.
- Give kompetence til analysere grundlæggende biologiske problemstillinger
- Give færdigheder til at kunne forholde sig kritisk til videnskabelig litteratur og aktuelle forskningsemner.
- Give en viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori og anvendelse af den videnskabelige analysemetode.
Målbeskrivelse
Læringsmålet for kurset er, at den studerende opnår evnen til at:
- beskrive grundlæggende biologiske systemer og funktioner på forskellige niveauer fra det biomolekylære, cellulære og organfysiologiske niveau til det økologiske og evolutionære niveau
- udtrykke sig med faglig præcision.
- relatere teoretisk viden til praktiske eksperimenter og iagttagelser.
- genkende, navngive og redegøre for den kemiske grundstruktur af de funktionelle grupper i biologiske makromolekyler.
- beskrive en celles opbygning og funktionen af dens centrale organeller.
- redegøre for flow af genetisk information i en celle, herunder regulering af gen-ekspression.
- beskrive celledeling og koble denne til nedarvning.
- redegøre for basale genetiske love, og lave simple arvelighedsberegninger ud fra disse.
- forklare homeostase af udvalgte komponenter på organ- og organisme-niveau i forbindelse med funktionerne: respiration, vand-salt balance, temperaturregulering.
- redegøre for den fysiologiske funktion af udvalgte organsystemer herunder hjerte, lunger, nyrer.
- forklare nervesystemets funktion, herunder in- og output til dette.
- forklare de vigtigste hormoners funktion hos pattedyr.
- beskrive udvalgte fødekæder og økologiske kredsløb og forklare den kemiske baggrund for omsætningerne i disse.
- forklare udviklingen af populationer i økosystemer.
- forklare de grundlæggende principper i evolution.
- integrere viden fra biologi og biokemi.
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- Biologiske makromolekylers struktur og funktion.
- Biomembraner og cellers opbygning.
- Enzymer og biologiske redoxprocesser.
- Metabolisme: Glykolyse, cityronsyrecyklus, respirationskæden og oxidativ fosforylering.
- Cellecyklus, meiose og mitose og kontrol heraf.
- Informationsflow fra gen til protein.
- Introduktion til genetik.
- Fysiologisk regulering af kropstemperatur samt vand- og saltbalancen.
- Udveksling og transport af respiratoriske gasser.
- Nervesystemet; Sensoriske og motoriske mekanismer.
- Hormonsystemet og intracellulær signalering.
- Biogeokemiske kredsløb og fødekæder.
- Populationer og økosystemer.
- Evolution – historie og mekanismer.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projektrapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Mundtlig fremlæggelse af projektrapport
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Oplyses på kurset.
ECTS-point
Eksamenselement c)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase (forelæsning, holdtimer): 45 timer
- Træningsfase: 50 timer, heraf: eksaminatorie: 50 timer
- Studiefasetimer: 30
Aktiviteter i studiefasen:
- Projektopgave der udføres i studiegrupper
- Løsning af udleverede opgaver
- Forberedelse af kort fremlægning i E-timer
De studerende introduceres til stoffet i introfasen (ugentlige forelæsninger) og der arbejdes videre med emnerne i træningsfasen (ugentlige eksaminatorietimer) under vejledning af en instruktor. I eksaminatorietimerne vil der dels blive arbejdet med udleverede opgaver, samt temaer der er forberedt i studiefase timerne.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Carolin Löscher | cloescher@biology.sdu.dk | Nordcee | |
Johannes Lørup Buch | jbuch@biology.sdu.dk | Biologisk Institut | |
Lasse Jakobsen | lasse@biology.sdu.dk | Biologisk Institut |