BB537: Biologi fra Molekyle til Økosystem

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N100056112, N100056102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere, Ekstern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N100056101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 16-08-2019


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

Kurset indgår som obligatorisk i følgende studieordninger: Bacheloruddannelsen i Biologi fra og med sommeroptag 2016. Sidefag i Biologi med start på sidefaget sommeren 2016 eller senere.

Indgangskrav

Ingen - dog kan dette kursus kun vælges, hvis det:

  1. indgår konstituerende på din uddannelse
  2. det står som specifik anbefaling til valgfri ECTS på det anbefalede studieforløb
  3. er del af en defineret overgangsordning for et kursus, du endnu ikke har afsluttet

Faglige forudsætninger

Ingen

Formål

Formålet med kurset er at give en generel introduktion til biologiske systemer fra molekyler og celler over organer til den intakte organisme og økosystemer. Kurset vil fokusere på generelle begreber og reguleringsmekanismer inden for molekylærbiologi, biokemi, cellebiologi, fysiologi, økologi og evolution. Kurset danner grundlaget for videregående biologiske studier samt for integration af biologi med andre fagområder.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:

  • Give viden om grundlæggende biologiske strukturer, processer og fænomener - heriblandt grundtræk af menneskets fysiologi.
  • Give kompetence til analysere grundlæggende biologiske problemstillinger 
  • Give færdigheder til at kunne forholde sig kritisk til videnskabelig litteratur og aktuelle forskningsemner.
  • Give en viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori og anvendelse af den videnskabelige analysemetode. 

Målbeskrivelse

Læringsmålet for kurset er, at den studerende opnår evnen til at:

  • beskrive grundlæggende biologiske systemer og funktioner på forskellige niveauer fra det biomolekylære, cellulære og organfysiologiske niveau til det økologiske og evolutionære niveau
  • udtrykke sig med faglig præcision.
  • relatere teoretisk viden til praktiske eksperimenter og iagttagelser.
  • genkende, navngive og redegøre for den kemiske grundstruktur af de funktionelle grupper i biologiske makromolekyler.
  • beskrive en celles opbygning og funktionen af dens centrale organeller.
  • redegøre for flow af genetisk information i en celle, herunder regulering af gen-ekspression.
  • beskrive celledeling og koble denne til nedarvning.
  • redegøre for basale genetiske love, og lave simple arvelighedsberegninger ud fra disse.
  • forklare homeostase af udvalgte komponenter på organ- og organisme-niveau i forbindelse med funktionerne: respiration, vand-salt balance, temperaturregulering.
  • redegøre for den fysiologiske funktion af udvalgte organsystemer herunder hjerte, lunger, nyrer.
  • forklare nervesystemets funktion, herunder in- og output til dette.
  • forklare de vigtigste hormoners funktion hos pattedyr.
  • beskrive udvalgte fødekæder og økologiske kredsløb og forklare den kemiske baggrund for omsætningerne i disse.
  • forklare udviklingen af populationer i økosystemer.
  • forklare de grundlæggende principper i evolution.
  • integrere viden fra biologi og biokemi.

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:

  • Biologiske makromolekylers struktur og funktion.
  • Biomembraner og cellers opbygning.
  • Enzymer og biologiske redoxprocesser.
  • Metabolisme: Glykolyse, cityronsyrecyklus, respirationskæden og oxidativ fosforylering.
  • Cellecyklus, meiose og mitose og kontrol heraf.
  • Informationsflow fra gen til protein.
  • Introduktion til genetik.
  • Fysiologisk regulering af kropstemperatur samt vand- og saltbalancen.
  • Udveksling og transport af respiratoriske gasser. 
  • Nervesystemet; Sensoriske og motoriske mekanismer.
  • Hormonsystemet og intracellulær signalering.
  • Biogeokemiske kredsløb og fødekæder.
  • Populationer og økosystemer.
  • Evolution – historie og mekanismer.

Litteratur

(Campbell Biology) Campbell, Urry, Cain, Wasserman, Minorsky & Reece. Biology - A global approach. 11. udgave
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

Eksamensbestemmelser

Eksamenselement a)

Tidsmæssig placering

Efterår

Udprøvninger

Projektrapport og mundtlig fremlæggelse heraf

EKA

N100056112

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Hjælpemidler

Alle tilladt.

ECTS-point

3

Uddybende information

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Eksamenselement b)

Tidsmæssig placering

Januar

Udprøvninger

Skriftlig eksamen

EKA

N100056102

Censur

Ekstern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort

Sprog

Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

Varighed

4 timer

Hjælpemidler

 Tilladte hjælpemidler: Lærebog, noter fra forelæsning, personlige noter og computer uden internetadgang. Nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under \'Course Information\' på kursets side i BlackBoard’.

ECTS-point

7

Uddybende information

Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

Vejledende antal undervisningstimer

95 timer per semester

Undervisningsform

På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.

  • Introfase: 45 timer
  • Træningsfase: 50 timer, heraf: eksaminatorie: 50 timer
  • Studiefasetimer: 30

Aktiviteter i studiefasen:

  • Projektopgave der udføres i studiegrupper
  • Løsning af udleverede opgaver
  • Forberedelse af kort fremlægning i E-timer

De studerende introduceres til stoffet i introfasen (ugentlige forelæsninger) og der arbejdes videre med emnerne i træningsfasen (ugentlige eksaminatorietimer) under vejledning af en instruktor. I eksaminatorietimerne vil der dels blive arbejdet med udleverede opgaver, samt temaer der er forberedt i studiefase timerne. 

Ansvarlig underviser

Navn E-mail Institut
Steffen Madsen steffen@biology.sdu.dk

Yderligere undervisere

Navn E-mail Institut By
Amelia-Elena Rotaru arotaru@biology.sdu.dk
Carolin Löscher cloescher@biology.sdu.dk
Johannes Lørup Buch jbuch@biology.sdu.dk
Lasse Jakobsen lasse@biology.sdu.dk

Skemaoplysninger

Administrationsenhed

Biologisk Institut

Team hos Uddannelsesjura & Registratur

NAT

Udbudssteder

Odense

Anbefalede studieforløb