BB528: Klima og biologi
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
- Have et grundlæggende kendskab til økologi og dens sammenhæng.
- Have kendskab til grundlæggende algebra.
Formål
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
- Give færdigheder i at forholde sig kritisk til biologiske teorier samt formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger
- Give en viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om aktuelle forskningsemner og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske problemstillinger.
Målbeskrivelse
- Kritisk overveje emnet, klimaforandringer, og også synspunkterne for og imod.
- Forklare fysikken bag reguleringen af Jordens klima
- Levere en oversigt over de biologiske konsekvenser som klimaforandringer har – både på land og i havene.
- Forklare fortidige klimaforandringer og vurderingen af disse.
- Forklare grundlæggende klimamodeller, forstå hvordan de virker og hvad de kan bruges til.
- Kunne arbejde i hold og forberede og give et foredrag ifm kurset.
Indhold
- Strålingsbalancen og drivhusgasser
- Kontrollerende faktorer for klimaet
- Klimamodeller
- Palæo-klima
- Klimaforandringer og terrestriske økosystemer
- Klimaforandringer og biogeografi
- Havenes forsuring
- Klimaforandringer og de marine økosystemer
- Klimaforandringer i det Arktiske område
- Kulstofsekvestrering
- Klimaforandringer og stigning i vandstanden i havet
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Studenterpræsentation
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsninger): 16 timer
- Træningsfase - heraf 32 timer eksaminatorie
Underviserne på kurset giver en række indledende lektioner om kursets hovedemner. Disse lektioner vil typisk vare den første af en to-timers periode, hvorefter den anden time bruges på aktiviteter og diskussioner blandt de studerende for at styrke indlæringen af det som de studerende lærte den første time. De studerende vil få forskellige hjemmeopgaver, først og fremmest for at udvikle kvantitative evner i forståelsen af Jordens klima-reguleringer. Alle studerende forventes at være velforberedt til hver lektion da undervisningen kræver aktiv deltagelse af de studerende. Således vil de studerende i små hold forberede og give et foredrag af en times varighed over et af emnerne indenfor kursets curriculum. Forberedelsen af dette emne diskuteres i detaljer med kursets lærere, og i forbindelse med foredraget, forventes hvert hold at forberede en times diskussion.
Aktiviteter i studiefasen:
- De studerende skal løse hjemmeopgaver.
- De studerende skal forberede sig til aktivt at deltage i lektionerne.
- De studerende skal forberede sig til at holde et foredrag.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.