BB525: Zoologi og evolution
Kommentar
Efterår 04017001 (UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Forår 04017101 (UVA) er identisk med denne kursusbeskrivelse.
Førsteårsprøven: Bemærk at kun de 5 ECTS af BB525, der evalueres sidst i efterårssemestret, er del af førsteårsprøven.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- at kende livets historie og dyrerigets (invertebraters og chordaters) bygningsplaner og diversitet i grundtræk
- at forstå de principper, der ligger til grund for dyrerigets klassifikation på basis af embryologiudvikling, morfologi og anatomi herunder betydningen af moderne molekylærbiologiske metoder som f.eks. DNA-sekvensdata
- at forstå for dyrenes tilpasninger til det omgivende miljø, hvilket er vigtigt i forhold til alle senere biologiske kurser på uddannelsen.
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
- Give færdigheder i at gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig kritisk til biologiske teorier, samt formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger.
- Give viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner, og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske emner.
Målbeskrivelse
- Klassificere dyr
- Udføre dissektioner for at beskrive strukturer hos dyr
- Beskrive karaktertræk for hovedgrupper i dyreriget
- Beskrive, hvordan dyreriget er formet af evolutionære principper
- Identificere morfologiske og anatomiske strukturer samt forskellige vævstyper og at forstå betydningen af de morfologiske karakterer i relation til deres funktion samt miljøtilpasning
- Udføre bestemmelsesarbejde i praksis efter særlige bestemmelsesnøgler med henblik på præcis systematisk placering af udvalgte organismer samt at kunne gøre rede for de kriterier, hvorefter denne systematiske placering sker i praksis
- Kende grundtrækkene af livets historie, bygningsplaner for dyrerækkerne og betydningen af den embryologiske udvikling hos eumetazoer som grundlaget for deres systematiske placering, det fylogenetiske system for dyr (invertebrater og chordater)
Indhold
- Livets historie, fra Jordens dannelse til de moderne dyrerækker opståen, herunder de evolutionære principper, der har formet alt levende
- Human evolution
- Dyrenes systematik og det fylogenetiske system
- Udvalgte gruppers systematik og evolution, deres anatomi, morfologi (herunder vævstyper), embryologi, vækst og livscyklus, samt deres fysiologi og økologi
- Systematisk metodik: Bestemmelse af udvalgte organismer til slægts- eller artsniveau
- Zoologiens videnskabshistorie og videnskabsteori
Litteratur
Lærebog: Hickman et al (2017): Integrated Principles of Zoology, 17th ed. McGraw-Hill.
Håndbog: Jespersen & Lützen (2012): Zoologisk Morfologi, Gyldendal.
Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen (2 timer)
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement c)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske ugentlige e-tests
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenslement d)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske laboratorieøvelser (deltagelse)
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenslement e)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske ugentlige e-tests
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenslement f)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Obligatoriske laboratorieøvelser (deltagelse)
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 30 timer
- Træningsfase: 64 timer, heraf: Laboratorieøvelser: 48 timer og ekskursion: 16 timer
De ugentlige forelæsninger giver en oversigt over den uges dyregruppe. Ved laboratorieøvelserne skal den studerende koncentrere sig om de praktiske færdigheder i at identificere strukturer og udføre bestemmelsesarbejde i praksis. Endelig er formålet med studiefasetimerne gruppediskussioner og indlæring af de vigtigste egenskaber ved ugens emne.
Aktiviteter i studiefasen: Spørgsmål til gruppediskussioner.