BB512: Population og Evolution
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
Kurset har til formål at give den studerende en fundamental forståelse af populationsbiologi og evolution, hvilket er fundamentet for forståelse af biologiske fænomener, herunder biologisk mangfoldighed, populationsudsving og udryddelser samt interaktioner mellem arter.
Dette kursus bygger oven på viden om genetik, evolution og klassificering erhvervet gennem pensum i andre biologiske kurser (BB525, BB531).
Kurset giver et akademisk grundlag for videre studier inden for populationsbiologi og evolution, for eksempel i et bachelorprojekt eller speciale.
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give viden og forståelse af videnskabelige teorier, eksperimentelle metoder og aktuelle forskningsemner inden for biologien, og anvendelse af denne viden i biologiske diskussioner.
- At kunne strukturere personlig læring
- Give færdigheder i kritisk bedømmelse af biologiske teorier, samt fremføre, bedømme og løse biologiske problemstillinger.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets formål er det læringsmålet for kurset, at den studerende demonstrerer evnen til at:
- Fremføre vigtigheden af centrale mekanismer og processer i populationsbiologi og i micro- og macro-evolution.
- Identificere og anvende grundlæggende begreber i populationsbiologi og evolution.
- Fortolke observationer fra naturen kritisk, set i lyset af populationsbiologi og evolutionsteori.
Indhold
Populationsbiologi:
- Modeller af populationstilvækst og -nedgang
- Populationsudryddelse
- Intraspecifik konkurrence
- Alders-/stadiebasserede populationsmodeller
- Interspecifik konkurrence
- Prædation og parasitisme
- Adaptiv og neutral evolution
- Naturlig selektion og genetisk drift
- Genetisk påvirkning af naturlig selektion
- Oprindelse, og opretholdelse af genetisk variation
- Genotype-fænotype-fitness kort
- Fænotypeplasticitet
- Livshistorieevolution
- Evolutionen af køn og kønsselektion
- Artsdannelse
- Coevolution
Litteratur
- Neal, D. (2018). Introduction to Population Biology (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781139107976
- Gotelli, N.J (2008): A Primer of Ecology, 4th Edition. Sinauer ISBN: 978-0878933181 (ikke opbigatorisk)
- Stearns, S & Hoekstra R (2005): Evolution, 2nd edition. Oxford University Press ISBN: 978-0199255634.
Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Alle almindelige hjælpemidler er tilladte fx lærebøger, egne noter, computerprogrammer som ikke benytter internettet m.v.
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med udfyldelse af MCQ-test og åbning af system "DE – Digital Eksamen". Noter fra kurset, som du ønsker at anvende som hjælpemidler, skal downloades til din computer senest dagen før eksamenen. Under eksamenen er det ikke sikkert at alt kursusmateriale er tilgængeligt for dig.
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 23 timer
- Træningsfase: 23 timer
Aktiviteter i studiefasen
- Rapportskrivning, ud fra laboratorie- eller eksaminatorieøvelser
- Læsning af udleveret materiale
Kurset er opdelt i to omtrent lige dele: først populationsbiologi og derefter evolution. I begge dele er undervisningen struktureret som en serie af 1 timers forelæsninger om populationsbiologi eller evolutionskoncepter, normalt efterfulgt af 1 times øvelser, der skal tydeliggøre forelæsningernes budskab.