BB511: Zoofysiologi
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
- Give færdigheder i at gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig kritisk til biologiske teorier samt formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger.
- Give en viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske problemstillinger.
Målbeskrivelse
- Demonstrere en semikvantitativ forståelse af basale fysiologiske mekanismer;
- Gøre rede for begrebet homeostase, dvs. hvordan væv og organer indvirker på hinanden og ved feedback mekanismer regulerer hele dyrets tilpasning til ændrede betingelser;
- Beskrive og forklare basale zoofysiologiske mekanismer hos hvirveldyr.
- Beskrive strukturen og redegøre for funktionen ved transport af stoffer over cellemembraner.
- Identificere de vigtigste ioner og membranelementer
- Redegøre for hvordan elektrisk spændingsforskel opstår over nerve- og
muskelmembraner og hvordan aktionspotentialer dannes og udbredes. - Beskrive strukturen og redegøre for funktionen af synapser og den motoriske endeplader.
- Beskrive de vigtigste sansemodaliteter og redegøre for hvordan sanseinput kodes i nervesystemet.
- Beskrive strukturen af muskler og redegøre for musklers funktion.
- Beskrive de vigtigste endokrine væv og hormoner og redegøre for hvordan de medvirker til organismens homeostase.
- Redegøre for hvordan samspillet mellem det endokrine system og nervesystemet opretholder oganismens homeostase.
- Beskrive det cardiovaskulære systems funktionelle opbygning i de forskellige hvirveldyrgrupper samt sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte-karsystemets regulering
- Redegøre for blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen.
- Beskrive respirationssystemets funktionelle opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, og redegøre for dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket mellem respiration og cirkulation.
- Beskrive de osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og mekanismer hos forskellige akvatiske og terrestriske dyregrupper, inklusive nyrernes funktion og regulering hos pattedyr.
- Diskutere og forklare hvordan fysiologiske mekanismer er integrerede, så de i samspil gør dyr i stand til at leve i deres omgivelser.
- Planlægge, udføre og afrapportere kvalitative og kvantitative zoofysiologiske eksperimenter
Indhold
- Cellemembraner og proteiners rolle i transport over cellemembranen.
- Nervesystemets struktur og funktion.
- Sanseorganer. Transduktion og kodning af stimuli i forskellige typer af generelle og specielle sanseorganer.
- Muskler, med vægt på skeletmuskulatur. Mikroskopisk og makroskopisk opbygning af muskulatur. Kontraktion af muskelfibre og biomekanik.
- Kirtler og hormoner: det endokrine systems opbygning og fysiologiske rolle ved regulering af cellulære funktioner, metabolisme og vækst samt reproduktionssystemets opbygning og funktion hos hun- og hankøn.
- Adfærd: samspillet mellem sanseorganer og effektorganer (muskler og kirtler) så dyret ved sin adfærd tilpasses betingelserne.
- Det kardiovaskulære systems opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper. Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte- karsystemets regulering, samt blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen
- Respirationssystemets opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket mellem respiration og cirkulation.
- Osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og strategier hos forskellige hvirveldyrgrupper, inklusive nyrernes funktion.
- Generel elektrofysiologi, musklers, nervers, hjertets og det respiratoriske systems funktion vil blive illustreret i praksis ved laboratorieøvelser.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N100040101, BB511: Zoofysiologi |
Udprøvninger
Aflevering af 4 laboratorierapporter
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Eksamen er uden hjælpemidler. dog er indbygget standardlommeregner i hhv. Windows/MAC tilladt. Desuden er Maple, Mathematica, Mathcad, MathLab, GeoGebra Apps, R, R-Studio, CAS TI-Nspire, Ms Excel og LibreOffice Calc tilladt. WordMat er tilladt, men anbefales ikke. Brug af WordMat er på eget ansvar og der ydes ikke support ved nedbrud eller andre fejl som er forårsaget af programmet. Til at tegne er det tilladt at anvende ChemBioDraw. Derudover er det tilladt at anvende ordbøger til oversættelse af sprog (fx dansk/engelsk, dansk/tysk osv.) i ordbogsprogrammet fra http://www.ordbogen.com/ i elektronisk form. Browserudgaven er ikke tilladt.
ECTS-point
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsninger) - Antal timer: 56
- Træningsfase: 40 timer, heraf: 24 timer eksaminatorie og 16 timer laboratorieøvelser
De studerende introduceres til det faglige pensum gennem forelæsninger, hvor der lægges vægt på interaktive indslag. Efterfølgende arbejdes der med opgaver og yderligere faglig gennemgang i eksaminatorietimer, hvor de studerende i højere grad forventes at deltage aktivt med mundtlig præsentation. Som et supplement til disse to undervisningsformer, illustreres udvalgte overordnede fysiologiske principper og metoder gennem 4 laboratorieøvelser. De studerendes skriftlige færdigheder testes gennem afrapportering af laboratorieøvelserne (grupper), hvortil der gives feedback.
Aktiviteter i studiefasen:
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og eksempler og opgaver heri samt i det tilknyttede online materiale. Derudover indgår laboratorierapporter som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser på den. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt et reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.