BB511: Zoofysiologi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N100040112, N100040122, N100040102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N100040101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 04-10-2022


Varighed: 1 semester

Version: Godkendt - aktiv

Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at kende pensum fra første tre semester på biologistudiet: BB537, BMB530, KE535, FY528, BB539.

Formål

Kurset bygger på den viden, der er erhvervet i kurset BB537. Formålet med kurset er at give en generel introduktion til basale fysiologiske begreber og mekanismer hos dyr, hovedsageligt hvirveldyr – heriblandt mennesket. I kurset gennemgås fysiologiske mekanismer fra celleniveau til hele organismer, i relation til dyregruppernes evolutionsmæssige status og hvordan fysiologiske tilpasninger er nødvendige for at dyr kan fungereunder forskellige betingelser. Vigtige uddrag af zoofysiologiens videnskabshistorie og videnskabsteori er inkluderet i gennemgangen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit focus på at:
  • Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
  • Give færdigheder i at gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig kritisk til biologiske teorier samt formulere, vurdere og løse biologiske problemstillinger.
  • Give en viden om og refleksiv forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner og om disses anvendelse i diskussionen af biologiske problemstillinger.

Målbeskrivelse

Studerende demonstrerer evnen til at:

  • Demonstrere en semikvantitativ forståelse af basale fysiologiske mekanismer;
  • Gøre rede for begrebet homeostase, dvs. hvordan væv og organer indvirker på hinanden og ved feedback mekanismer regulerer hele dyrets tilpasning til ændrede betingelser;
  • Beskrive og forklare basale zoofysiologiske mekanismer hos hvirveldyr.
  • Beskrive strukturen og redegøre for funktionen ved transport af stoffer over cellemembraner.
  • Identificere de vigtigste ioner og membranelementer
  • Redegøre for hvordan elektrisk spændingsforskel opstår over nerve- og
    muskelmembraner og hvordan aktionspotentialer dannes og udbredes.
  • Beskrive strukturen og redegøre for funktionen af synapser og den motoriske endeplader.
  • Beskrive de vigtigste sansemodaliteter og redegøre for hvordan sanseinput kodes i nervesystemet.
  • Beskrive strukturen af muskler og redegøre for musklers funktion.
  • Beskrive de vigtigste endokrine væv og hormoner og redegøre for hvordan de medvirker til organismens homeostase.
  • Redegøre for hvordan samspillet mellem det endokrine system og nervesystemet opretholder oganismens homeostase.
  • Beskrive det cardiovaskulære systems funktionelle opbygning i de forskellige hvirveldyrgrupper samt sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte-karsystemets regulering
  • Redegøre for blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen.
  • Beskrive respirationssystemets funktionelle opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, og redegøre for dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket mellem respiration og cirkulation.
  • Beskrive de osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og mekanismer hos forskellige akvatiske og terrestriske dyregrupper, inklusive nyrernes funktion og regulering hos pattedyr.
  • Diskutere og forklare hvordan fysiologiske mekanismer er integrerede, så de i samspil gør dyr i stand til at leve i deres omgivelser.
  • Planlægge, udføre og afrapportere kvalitative og kvantitative zoofysiologiske eksperimenter

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  1. Cellemembraner og proteiners rolle i transport over cellemembranen.
  2. Nervesystemets struktur og funktion.
  3. Sanseorganer. Transduktion og kodning af stimuli i forskellige typer af generelle og specielle sanseorganer.
  4. Muskler, med vægt på skeletmuskulatur. Mikroskopisk og makroskopisk opbygning af muskulatur. Kontraktion af muskelfibre og biomekanik.
  5. Kirtler og hormoner: det endokrine systems opbygning og fysiologiske rolle ved regulering af cellulære funktioner, metabolisme og vækst samt reproduktionssystemets opbygning og funktion hos hun- og hankøn.
  6. Adfærd: samspillet mellem sanseorganer og effektorganer (muskler og kirtler) så dyret ved sin adfærd tilpasses betingelserne.
  7. Det kardiovaskulære systems opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper. Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte- karsystemets regulering, samt blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen
  8. Respirationssystemets opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket mellem respiration og cirkulation.
  9. Osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og strategier hos forskellige hvirveldyrgrupper, inklusive nyrernes funktion.
  10. Generel elektrofysiologi, musklers, nervers, hjertets og det respiratoriske systems funktion vil blive illustreret i praksis ved laboratorieøvelser.

    Litteratur

    Se itslearning for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Forudsætningsprøve a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Deltagelse i laboratorieøvelser

    EKA

    N100040112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset 

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Forudsætninger

    Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
    Delprøve Forudsætningsprøve a) N100040101, BB511: Zoofysiologi

    Udprøvninger

    Aflevering af 4 laboratorierapporter

    EKA

    N100040122

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset

    ECTS-point

    1

    Eksamenselement b)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Udprøvninger

    Skriftlig eksamen

    EKA

    N100040102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort - Eksamensnummer

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Varighed

    4 timer

    Hjælpemidler

    Eksamen er uden hjælpemidler. dog er indbygget standardlommeregner i hhv. Windows/MAC tilladt. Desuden er Maple, Mathematica, Mathcad, MathLab, GeoGebra Apps, R, R-Studio, CAS TI-Nspire, Ms Excel og LibreOffice Calc tilladt. WordMat er tilladt, men anbefales ikke. Brug af WordMat er på eget ansvar og der ydes ikke support ved nedbrud eller andre fejl som er forårsaget af programmet. Til at tegne er det tilladt at anvende ChemBioDraw. Derudover er det tilladt at anvende ordbøger til oversættelse af sprog (fx dansk/engelsk, dansk/tysk osv.) i ordbogsprogrammet fra http://www.ordbogen.com/ i elektronisk form. Browserudgaven er ikke tilladt. 

    Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen" og udfyldelse af MCQ-test. 

    ECTS-point

    9

    Vejledende antal undervisningstimer

    96 timer per semester

    Undervisningsform

    På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsninger) - Antal timer: 56
    • Træningsfase: 40 timer, heraf: 24 timer eksaminatorie og 16 timer laboratorieøvelser

    De studerende introduceres til det faglige pensum gennem forelæsninger, hvor der lægges vægt på interaktive indslag. Efterfølgende arbejdes der med opgaver og yderligere faglig gennemgang i eksaminatorietimer, hvor de studerende i højere grad forventes at deltage aktivt med mundtlig præsentation. Som et supplement til disse to undervisningsformer, illustreres udvalgte overordnede fysiologiske principper og metoder gennem 4 laboratorieøvelser. De studerendes skriftlige færdigheder testes gennem afrapportering af laboratorieøvelserne (grupper), hvortil der gives feedback.

    Aktiviteter i studiefasen:
    I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og eksempler og opgaver heri samt i det tilknyttede online materiale. Derudover indgår  laboratorierapporter som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser på den. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt et reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Iris Adam irisadam@biology.sdu.dk Lyd og Adfærd

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Biologisk Institut

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode
    KA Sidefag i biologi for centralfag i idræt og sundhed - optag 1. september 2020, 2021 og 2022 Kandidat i biologi | Odense 2 E22
    KA Sidefag i biologi for centralfag i idræt og sundhed - optag 1. september 2021, 2022 og 2023 Kandidat i biologi | Odense 2 E23
    KA sidefag i biologi for centralfag i kemi - optag september 2020, 2021 and 2022 Kandidat i biologi | Odense 2 E22
    KA sidefag i biologi for centralfag i kemi - optag september 2021, 2022 og 2023 Kandidat i biologi | Odense 2 E23
    KA sidefag i biologi for centralfag i matematik, fysik eller datalogi - optag september 2020, 2021 og 2022 Kandidat i biologi | Odense 2 E22
    KA sidefag i biologi for centralfag i matematik, fysik eller datalogi - optag september 2021, 2022 og 2023 Kandidat i biologi | Odense 2 E23
    KA sidefag i biologi for centralfag uden for naturvidenskab - optag 1. september 2020, 2021 og 2022 Kandidat i biologi | Odense 2 E22
    KA sidefag i biologi for centralfag uden for naturvidenskab - optag 1. september 2021, 2022 og 2023 Kandidat i biologi | Odense 2 E23
    BA Centralt fag i biologi et-faglig - optag 1. september 2019 Bachelor i biologi | Odense 4 E22
    BA Centralt fag i biologi et-faglig - optag 1. september 2020 og 2021 Bachelor i biologi | Odense 4 E23
    BA Centralt fag i biologi et-faglig - optag 1. september 2020, 2021 og 2022 Bachelor i biologi | Odense 4 E22
    BA Centralt fag i biologi et-faglig - optag 1. september 2022 Bachelor i biologi | Odense 4 E23
    BA Centralt fag i biologi et-faglig - optag 1. september 2023 Bachelor i biologi | Odense 4 E23
    BA Centralt fag i biologi med sidefag - optag 1. september 2019 Bachelor i biologi | Odense 4 E22
    BA Centralt fag i biologi med sidefag - optag 1. september 2020 og 2021 Bachelor i biologi | Odense 4 E23
    BA Centralt fag i biologi med sidefag - optag 1. september 2020, 2021 og 2022 Bachelor i biologi | Odense 4 E22
    BA Centralt fag i biologi med sidefag - optag 1. september 2022 og 2023 Bachelor i biologi | Odense 4 E23
    BA Centralt fag i biologi med sidefag i Datalogi - optag 1. september 2020, 2021 og 2022 Bachelor i biologi | Odense 4 E22
    Ikke længere gældende pr. 31.august 2023 BA Centralt fag i biologi et-faglig - optag 1. september 2020, 2021 og 2022 Bachelor i biologi | Odense 4 E23
    Ikke længere gældende pr. 31.august 2023 BA Centralt fag i biologi med sidefag - optag 1. september 2020, 2021, 2022 og 2023 Bachelor i biologi | Odense 4 E23

    Overgangsordninger

    Overgangsordninger beskriver, hvordan et kursus erstatter et andet kursus, når der ændres i et studieforløb.
    Hvis der er lavet en overgangsordning for et kursus vil den fremgå af oversigten.
    Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.