![](https://odin.sdu.dk/img/Logo.png)
BB511: Zoofysiologi
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Formål
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
- Give
færdigheder i at gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig
kritisk til biologiske teorier samt formulere, vurdere og løse
biologiske problemstillinger. - Give en viden om og refleksiv
forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle
metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner og om
disses anvendelse i diskussionen af biologiske problemstillinger.
Målbeskrivelse
- Demonstrere en semikvantitativ forståelse af basale fysiologiske mekanismer;
- Gøre rede for vigtige eksperimenter, der har opklaret centrale fysiologiske mekanismer;
- Gøre
rede for begrebet homeostase, dvs. hvordan væv og organer indvirker på
hinanden og ved feedback mekanismer regulerer hele dyrets tilpasning til
ændrede betingelser; - Beskrive og forklare basale zoofysiologiske mekanismer hos hvirveldyr.
- Beskrive strukturen og redegøre for funktionen ved transport af stoffer over cellemembraner.
- Identificere de vigtigste ioner og membranelementer
- Redegøre
for hvordan elektrisk spændingsforskel opstår over nerve- og
muskelmembraner og hvordan aktionspotentialer dannes og udbredes. - Beskrive strukturen og redegøre for funktionen af synapser og den motoriske endeplader.
- Beskrive de vigtigste sansemodaliteter og redegøre for hvordan sanseinput kodes i nervesystemet.
- Beskrive strukturen af muskler og redegøre for musklers funktion.
- Beskrive de vigtigste endokrine væv og hormoner og redegøre for hvordan de medvirker til organismens homeostase.
- Redegøre for hvordan samspillet mellem det endokrine system og nervesystemet opretholder oganismens homeostase.
- Beskrive
det cardiovaskulære systems funktionelle opbygning i de forskellige
hvirveldyrgrupper samt sammenhængen mellem fysisk aktivitet og
hjerte-karsystemets regulering - Redegøre for blodets betydning
for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og
for regulering af legemstemperaturen. - Beskrive
respirationssystemets funktionelle opbygning i forskellige
hvirveldyrgrupper, og redegøre for dets regulering i hvile og under
aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket
mellem respiration og cirkulation. - Beskrive de
osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og mekanismer
hos forskellige akvatiske og terrestriske dyregrupper, herunder fokus på
nyrernes funktion og regulering hos pattedyr. - Diskutere og
forklare hvordan fysiologiske mekanismer er integrerede, så de i samspil
gør dyr i stand til at leve i deres omgivelser. - Planlægge, udføre og afrapportere kvalitative og kvantitative zoofysiologiske eksperimenter
Indhold
- Cellemembraner og proteiners rolle i transport over cellemembranen.
- Nervesystemets struktur og funktion.
- Sanseorganer. Transduktion og kodning af stimuli i forskellige typer af generelle og specielle sanseorganer.
- Muskler,
med vægt på skeletmuskulatur. Mikroskopisk og makroskopisk opbygning af
muskulatur. Kontraktion af muskelfibre og biomekanik. - Kirtler
og hormoner: det endokrine systems opbygning og fysiologiske rolle ved
regulering af cellulære funktioner, metabolisme og vækst samt
reproduktionssystemets opbygning og funktion hos hun- og hankøn. - Adfærd: samspillet mellem sanseorganer og effektorganer (muskler og kirtler) så dyret ved sin adfærd tilpasses betingelserne.
- Det
kardiovaskulære systems opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte- karsystemets regulering,
samt blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser,
affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen - Respirationssystemets
opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, dets regulering i hvile og
under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt
samvirket mellem respiration og cirkulation. - Osmoregulatoriske
og syre-base regulatoriske principper og strategier hos forskellige
hvirveldyrgrupper, herunder fokus på nyrernes funktion. - Vigtige uddrag af zoofysiologiens videnskabshistorie og videnskabsteori.
- Generel
elektrofysiologi, musklers, nervers, hjertets og det respiratoriske
systems funktion vil blive illustreret i praksis ved laboratorieøvelser.
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i laboratorieøvelser
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N100040101, BB511: Zoofysiologi |
Udprøvninger
Aflevering af 4 rapporter og 2 skriftlige essays
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Eksamenselement b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort i itslearning.
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen
Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 56
- Træningsfase: 40 timer, heraf: 24 timer eksaminatorie og 16 timer laboratorieøvelser
De studerende introduceres til det faglige pensum gennem forelæsninger, hvor der lægges vægt på interaktive indslag. Efterfølgende arbejdes der med opgaver og yderligere faglig gennemgang i eksaminatorietimer, hvor de studerende i højere grad forventes at deltage aktivt med mundtlig præsentation. Som et supplement til disse to undervisningsformer, illustreres udvalgte overordnede fysiologiske principper og metoder gennem 4 laboratorieøvelser. De studerendes skriftlige færdigheder testes gennem afrapportering af laboratorieøvelserne (grupper), hvortil der gives feedback. For at styrke de studerendes skriftlige færdigheder er der yderligere indlagt 2 individuelle skriftlige essay afleveringer.
Aktiviteter i studiefasen:
I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og eksempler og opgaver heri samt i det tilknyttede online materiale. Derudover indgår såvel skriftlige hjemmeopgaver og laboratorierapporter som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser på begge dele. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt et reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Coen Elemans | coen@biology.sdu.dk | Biologisk Institut | |
Signe Brinkløv | brinklov@biology.sdu.dk | Biologisk Institut |