BB511: Zoofysiologi

Det Naturvidenskabelige Studienævn

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: N100040112, N100040122, N100040102
Censur: Intern prøve, en bedømmer, Ekstern prøve
Bedømmelse: Bestået/Ikke bestået, 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Bachelor

STADS ID (UVA): N100040101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 29-10-2018


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Kommentar

 


Indgangskrav

Ingen

Faglige forudsætninger

Studerende, der følger kurset, forventes at kende pensum fra første år på biologistudiet (BB537).

Formål

Kurset bygger på den viden, der er erhvervet i kurset BB537. Formålet med kurset er at give en generel introduktion til basale fysiologiske begreber og mekanismer hos dyr, hovedsageligt hvirveldyr – heriblandt mennesket. I kurset gennemgås fysiologiske mekanismer fra celleniveau til hele organismer, i relation til dyregruppernes evolutionsmæssige status og hvordan fysiologiske tilpasninger er nødvendige for at dyr kan fungereunder forskellige betingelser. Vigtige uddrag af zoofysiologiens videnskabshistorie og videnskabsteori er inkluderet i gennemgangen.

I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit focus på at:
  • Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde og strukturere egen læring
  • Give
    færdigheder i at gennemføre eksperimentelle undersøgelser, forholde sig
    kritisk til biologiske teorier samt formulere, vurdere og løse
    biologiske problemstillinger.
  • Give en viden om og refleksiv
    forståelse for biologiens videnskabelige teori, om eksperimentelle
    metoder og sikkerheden omkring disse, om aktuelle forskningsemner og om
    disses anvendelse i diskussionen af biologiske problemstillinger.

Målbeskrivelse

Studerende demonstrerer evnen til at:
  • Demonstrere en semikvantitativ forståelse af basale fysiologiske mekanismer;
  • Gøre rede for vigtige eksperimenter, der har opklaret centrale fysiologiske mekanismer;
  • Gøre
    rede for begrebet homeostase, dvs. hvordan væv og organer indvirker på
    hinanden og ved feedback mekanismer regulerer hele dyrets tilpasning til
    ændrede betingelser;
  • Beskrive og forklare basale zoofysiologiske mekanismer hos hvirveldyr.
  • Beskrive strukturen og redegøre for funktionen ved transport af stoffer over cellemembraner.
  • Identificere de vigtigste ioner og membranelementer
  • Redegøre
    for hvordan elektrisk spændingsforskel opstår over nerve- og
    muskelmembraner og hvordan aktionspotentialer dannes og udbredes.
  • Beskrive strukturen og redegøre for funktionen af synapser og den motoriske endeplader.
  • Beskrive de vigtigste sansemodaliteter og redegøre for hvordan sanseinput kodes i nervesystemet.
  • Beskrive strukturen af muskler og redegøre for musklers funktion.
  • Beskrive de vigtigste endokrine væv og hormoner og redegøre for hvordan de medvirker til organismens homeostase.
  • Redegøre for hvordan samspillet mellem det endokrine system og nervesystemet opretholder oganismens homeostase.
  • Beskrive
    det cardiovaskulære systems funktionelle opbygning i de forskellige
    hvirveldyrgrupper samt sammenhængen mellem fysisk aktivitet og
    hjerte-karsystemets regulering
  • Redegøre for blodets betydning
    for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, og hormoner og
    for regulering af legemstemperaturen.
  • Beskrive
    respirationssystemets funktionelle opbygning i forskellige
    hvirveldyrgrupper, og redegøre for dets regulering i hvile og under
    aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt samvirket
    mellem respiration og cirkulation.
  • Beskrive de
    osmoregulatoriske og syre-base regulatoriske principper og mekanismer
    hos forskellige akvatiske og terrestriske dyregrupper, herunder fokus på
    nyrernes funktion og regulering hos pattedyr.
  • Diskutere og
    forklare hvordan fysiologiske mekanismer er integrerede, så de i samspil
    gør dyr i stand til at leve i deres omgivelser.
  • Planlægge, udføre og afrapportere kvalitative og kvantitative zoofysiologiske eksperimenter

Indhold

Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
  1. Cellemembraner og proteiners rolle i transport over cellemembranen.
  2. Nervesystemets struktur og funktion.
  3. Sanseorganer. Transduktion og kodning af stimuli i forskellige typer af generelle og specielle sanseorganer.
  4. Muskler,
    med vægt på skeletmuskulatur. Mikroskopisk og makroskopisk opbygning af
    muskulatur. Kontraktion af muskelfibre og biomekanik.
  5. Kirtler
    og hormoner: det endokrine systems opbygning og fysiologiske rolle ved
    regulering af cellulære funktioner, metabolisme og vækst samt
    reproduktionssystemets opbygning og funktion hos hun- og hankøn.
  6. Adfærd: samspillet mellem sanseorganer og effektorganer (muskler og kirtler) så dyret ved sin adfærd tilpasses betingelserne.
  7. Det
    kardiovaskulære systems opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper.
    Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjerte- karsystemets regulering,
    samt blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser,
    affaldsstoffer, og hormoner og for regulering af legemstemperaturen
  8. Respirationssystemets
    opbygning i forskellige hvirveldyrgrupper, dets regulering i hvile og
    under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt
    samvirket mellem respiration og cirkulation.
  9. Osmoregulatoriske
    og syre-base regulatoriske principper og strategier hos forskellige
    hvirveldyrgrupper, herunder fokus på nyrernes funktion.
  10. Vigtige uddrag af zoofysiologiens videnskabshistorie og videnskabsteori.
  11. Generel
    elektrofysiologi, musklers, nervers, hjertets og det respiratoriske
    systems funktion vil blive illustreret i praksis ved laboratorieøvelser.

    Litteratur

    Se BlackBoard for pensumlister og yderligere litteraturhenvisninger.

    Eksamensbestemmelser

    Forudsætningsprøve a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Udprøvninger

    Deltagelse i laboratorieøvelser

    EKA

    N100040112

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Oplyses på kurset 

    ECTS-point

    0

    Uddybende information

    Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)

    Eksamenselement a)

    Tidsmæssig placering

    Forår

    Forudsætninger

    Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
    Delprøve Forudsætningsprøve a) N100040101, BB511: Zoofysiologi

    Udprøvninger

    Aflevering af 4 rapporter og 2 skriftlige essays

    EKA

    N100040122

    Censur

    Intern prøve, en bedømmer

    Bedømmelse

    Bestået/Ikke bestået

    Identifikation

    Fulde navn og SDU brugernavn

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard’.

    ECTS-point

    1

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Eksamenselement b)

    Tidsmæssig placering

    Juni

    Udprøvninger

    Skriftlig eksamen

    EKA

    N100040102

    Censur

    Ekstern prøve

    Bedømmelse

    7-trinsskala

    Identifikation

    Studiekort

    Sprog

    Følger, som udgangspunkt, undervisningssprog

    Hjælpemidler

    Tilladt, nærmere beskrivelse af eksamensreglerne vil blive offentliggjort under 'Course Information' på kursets side i BlackBoard

    ECTS-point

    9

    Uddybende information

    Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.

    Vejledende antal undervisningstimer

    96 timer per semester

    Undervisningsform

    På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen

    Disse undervisningsaktiviteter udmønter sig i en anslået vejledende fordeling af arbejdsindsatsen hos en gennemsnitsstuderende på følgende måde:

    • Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer: 56
    • Træningsfase: 40 timer, heraf: 24 timer eksaminatorie og 16 timer laboratorieøvelser

    De studerende introduceres til det faglige pensum gennem forelæsninger, hvor der lægges vægt på interaktive indslag. Efterfølgende arbejdes der med opgaver og yderligere faglig gennemgang i eksaminatorietimer, hvor de studerende i højere grad forventes at deltage aktivt med mundtlig præsentation. Som et supplement til disse to undervisningsformer, illustreres udvalgte overordnede fysiologiske principper og metoder gennem 4 laboratorieøvelser. De studerendes skriftlige færdigheder testes gennem afrapportering af laboratorieøvelserne (grupper), hvortil der gives feedback. For at styrke de studerendes skriftlige færdigheder er der yderligere indlagt 2 individuelle skriftlige essay afleveringer.

    Aktiviteter i studiefasen:
    I studiefasen forventes de studerende at arbejde med selvstudium af lærebogen og eksempler og opgaver heri samt i det tilknyttede online materiale. Derudover indgår såvel skriftlige hjemmeopgaver og laboratorierapporter som centrale elementer i studiefasen, og de studerende kan forvente feedback fra en underviser på begge dele. De studerende forventes også at bruge en del af studiefasen på at samle op på træningsfasens opgaver samt et reservere en mindre del til repetition op til den skriftlige eksamen.

    Ansvarlig underviser

    Navn E-mail Institut
    Steffen Madsen steffen@biology.sdu.dk Biologisk Institut

    Yderligere undervisere

    Navn E-mail Institut By
    Coen Elemans coen@biology.sdu.dk Biologisk Institut
    Signe Brinkløv brinklov@biology.sdu.dk Biologisk Institut

    Skemaoplysninger

    Administrationsenhed

    Biologisk Institut

    Team hos Uddannelsesjura & Registratur

    NAT

    Udbudssteder

    Odense

    Anbefalede studieforløb

    Profil Uddannelse Semester Udbuds periode