BB507: Danske naturtyper og deres udvikling
Kommentar
Kurset inkluderer 3 dages ekskursion med overnatning i maj måned, og de præcise datoer oplyses af underviser. Man opkræves et mindre beløb via et webbetalingslink, som dækker forplejningen mens man er på ekskursion.
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
- Stoffet fra BB531 Planter, protister og svampe og BB510 Økologi forudsættes kendt
Formål
Kursets formål er at give de studerende et kendskab til udvalgte danske naturtyper, deres karakteristiske flora og fauna og deres beskyttelse efter lovgivning og direktiver. Kurset skal også give en oversigt over naturtypernes opståen og udvikling siden istiden. Endvidere skal kurset give kendskab til, hvorledes naturtypernes fremtid vil være med de miljøpåvirkninger de udsættes for nu og i fremtiden.
Kurset bygger oven på den viden, der er erhvervet i kurserne (BB531 og BB510).
I forhold til uddannelsens kompetenceprofil har kurset eksplicit fokus på at:
- Give kompetence til at indgå i fagligt samarbejde på baggrund af gruppebaseret projektarbejde og til at strukturere egen læring
- Give færdigheder i at strukturere og gennemføre eksperimentelle biologiske undersøgelser i felten og i at tilegne sig ny biologisk viden på en effektiv og selvstændig måde og anvende denne viden reflekterende og give færdigheder i at vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger inden for biologien og beskrive, formulere og formidle faglige problemstillinger og resultater
- Give viden om biologiens eksperimentelle metoder og udvalgte aktuelle forskningsemner og refleksiv forståelse for biologiske teorier, metoder og praksis
Målbeskrivelse
- forklare hovedtrækkene i landskabsformernes og naturtypernes udvikling efter istiden
- identificere og beskrive de vigtigste danske naturtyper
- gøre rede for de vigtigste økologiske og menneskeskabte faktorer, der påvirker naturtyperne
- forklare de overordnede principper for naturforvaltningen i Danmark
- forklare principperne for naturpleje og naturgenopretning
- foretage selvstændig søgning af litteratur vedrørende naturtypernes karakteristika og deres forvaltning
- at fremlægge fagligt stof mundtligt og skriftligt
Indhold
- Dannelsen af det danske landskab
- Beskyttede naturtyper
- Søer
- Ådale
- Brunkulsområder
- Kær
- Moser
- Vadehavet
- Kystklitter
- Skove
- Heder
- Overdrev
- Det dyrkede land
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Forudsætningsprøve a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse ved seminarerne
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
For at bestå forudsætningsprøven skal man have udvist tilfredsstillende deltagelse ved minimum 80% af seminarerne.
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Forudsætningsprøve b)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Deltagelse i den 3-dages ekskursion
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Forudsætningsprøve c)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Godkendelse af rapporter og mundtlig fremlæggelse
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Forudsætningsprøven er en forudsætning for deltagelse i eksamenselement a)
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Delprøve | Forudsætningsprøve a) | N100037101, BB507: Danske naturtyper og deres udvikling |
Delprøve | Forudsætningsprøve b) | N100037101, BB507: Danske naturtyper og deres udvikling |
Delprøve | Forudsætningsprøve c) | N100037101, BB507: Danske naturtyper og deres udvikling |
Udprøvninger
Skriftlig eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Eksamen er uden hjælpemidler.
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen" og udfyldelse af evt. test i systemet.
ECTS-point
Uddybende information
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
- Introfase (forelæsning, holdtimer) - Antal timer:4
- Træningsfase: Antal timer: 40
Aktiviteter i studiefasen:
Forberedelse af præsentationer over udvalgte emner samt rapportskrivning
Læsning af kompendier og rapporter til alle emner
I kurset indgår en ½-dags og en 3-dages ekskursion. På ekskursionerne besøges et antal forskellige naturtyper. På hver lokalitet gennemgås så vidt muligt stedets udvikling og hvilke miljøpåvirkninger, der har været. I forbindelse med kurset gennemgås og demonstreres miljøproblemer (f.eks. okker i vandløb).
På 4-timers ekskursionen: Besøges en lokalitet, hvor der kan observeres landskabs- og naturudvikling og naturpleje.
På 3-dages ekskursionen:
- Vandløbet og dets dal. Skjern Å følges fra den øvre del til udløbet i Ringkøbing Fjord. Langs åen ses bl.a. på følgende påvirkninger: brunkulsgravning og udretning af vandløb. Naturgenopretningen ved åen og betydningen af våde enge beskrives.
- Vadehavet. De karakteristiske fysiske forhold i Vadehavet gennemgås. Desuden beskrives betydningen af planter og dyr for omsætningen og udviklingen i Vadehavet. Ved Vadehavet ses på effekter af digebygning og landindvinding. Vadehavets betydning som rasteplads for fugle belyses også.
- Klitter. Der ses på klitdannelse og karakteristisk bevoksning.
- Skov, højmose og hede. I Draved Skov ses en af de få oprindelige skove, der er tilbage i Danmark. Ved skoven findes Kongsmosen, der er en højmose, hvor der bl.a. kan observeres tilgroning. Endvidere besøges en hede.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Uddannelsesjura & Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.