
AI507: Kunstig intelligens og samfund
Indgangskrav
Ingen. Kurset er rettet mod studerende indskrevet på bachelor i Kunstig Intelligens på fjerde semester
Faglige forudsætninger
Akademiske forudsætninger: Studerende, der deltager i kurset, forventes at have kendskab til indholdet i AI501 (Introduktion til kunstig intelligens) og AI502 (Etik og privathed).
Formål
Målbeskrivelse
Kurset giver studerende et teoretisk og metodologisk grundlag, baseret på samfundsvidenskaberne, der ruste dem til at vurdere både muligheder og risici forbundet med brugen af AI. Studerende kan anvende denne viden i udviklingen af kunstigt intelligente systemer.
Viden: Forelæsningsdelen af kurset vil give studerende grundlæggende viden om centrale samfundsvidenskabelige teorier og modeller (primært fra psykologi og kommunikation) til at vurdere muligheder og risici ved brugen af AI inden for forskellige områder, herunder automatisering, Internet of Things, medier, sociale medier og virtuelle spil. Forskningsseminardelen af kurset vil give studerende indledende indblik i de metodologiske grundlag inden for samfundsvidenskaberne.
Færdigheder: Kurset vil give studerende mulighed for at mestre forskellige instrumentelle teknikker: Dette inkluderer (a) kritisk vurdering af videnskabelige beviser om AI og samfundet; og (b) samarbejde i små forskningsgrupper for (c) at anvende AI til at besvare en aktuelt åben forskningsmæssig spørgsmål relateret til AI i sociale sammenhænge og (d) præsentere deres indsigter efter strenge videnskabelige principper. Denne praktiske tilgang sikrer, at studerende ikke kun forstår teoretiske begreber, men også kan anvende dem i praktiske scenarier.
Kompetencer: Ved afslutningen af kurset vil studerende være i stand til at danne en empirisk forankret mening om konsekvenserne af AI for enkeltpersoner, sociale grupper og samfundet som helhed. Gennem den opnåede viden og de erhvervede færdigheder vil de være i stand til at evaluere samfundsvidenskabelige beviser relateret til AI, integrere deres indsigter i udviklingen af intelligente systemer og formidle dem til andre.
Indhold
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio eksamen
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Eksamen er med begrænsede hjælpemidler. Det er kun følgende hjælpemidler som er tilladt:
- Ordbøger til oversættelse af sprog (fx dansk/engelsk, dansk/tysk osv.) i ordbogsprogrammet fra http://www.ordbogen.com/ i elektronisk form. Browserudgaven er ikke tilladt. Se komplet liste over, hvilke ordbøger som er tilladt, i den separate "Vejledning til ordbogen dot com". Alle andre ordbøger end de tilladte skal være slået fra i ordbogsprogrammet.
Internet er ikke tilladt. Du må dog gå ind på kursets hjemmeside i itslearning i forbindelse med åbning af system "DE – Digital Eksamen" og udfyldelse af evt. test i systemet.
ECTS-point
Uddybende information
Portfolioeksamen består af følgende tre elementer:
1. Korte gruppepræsentationer ved forskningsseminaret
2. En grupprapport på baggrund af forskningsseminaret
3: skriftlig MCQ eksamen på baggrund af slides fra forelæsninger samt den angive faglitteratur.
Alle tre elementer skal være bestået for at opnå en samlet bestået karakter.
Reeksamensformen vil være følgende for hver af de tre elementer:
1. En individuel præsentation
2. En kortere individuel rapport
3. Mundtlig eksamen uden forberedelse, 20 min. ingen hjælpemidler
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen dvs. intro, trænings- og studiefasen. Dette kursus realiserer disse faser gennem to centrale elementer: En forelæsning med titlen "Introduktion til samfundsvidenskabelige perspektiver på AI" og et forskningsseminar: "Anvendelser af AI i samfundet".
Forelæsningen vil give en omfattende introduktion til samfundsvidenskabelige teorier og evidens relateret til skabelse, implementering og virkninger af AI i samfundet. Underviserens input vil blive suppleret af gæsteforelæsere og aktiverende metoder (f.eks. diskussioner, quizzer). Denne fase sigter mod at give studerende den nødvendige viden og et samfundsvidenskabeligt forankret referenceramme for at forstå samspillet mellem AI og enkeltpersoner, grupper og samfund. Desuden vil studerende øve deres færdigheder i kritisk vurdering af evidens leveret af samfundsvidenskaberne. Dermed vil forelæsningen styrke studerendes personlige kompetencer til at danne meningsfulde, evidensbaserede holdninger om konsekvenserne af AI for enkeltpersoner, sociale grupper og samfundet som helhed.
Forskningsseminaret vil introducere studerende til samfundsvidenskabelige forskningsmetoder og give dem indledende viden om skabelsen af samfundsvidenskabelig evidens. I træningsfasen vil studerende blive tildelt små grupper og arbejde sammen om et forskningsprojekt, hvor de anvender AI til at besvare et aktuelt åbent forskningsspørgsmål relateret til implementeringen eller virkningerne af AI på enkeltpersoner, sociale grupper eller samfundet. Studerende vil præsentere deres forskningsidéer, empiriske tilgange og resultater af deres små gruppers arbejde og skrive en fælles forskningsrapport om deres gruppeprojekt. Dette vil øve deres samarbejdsevner samt færdigheder relateret til anvendelsen af AI og den præcise kommunikation af deres egne empiriske indsigter.
Sammen vil forelæsningen og forskningsseminaret styrke studerendes personlige kompetencer, hvilket gør dem i stand til at danne meningsfulde, evidensbaserede holdninger om konsekvenserne af AI for enkeltpersoner, sociale grupper og samfundet som helhed og integrere deres indsigter i udviklingen af intelligente systemer.
Varighed af de enkelte elementer:
- Forelæsning: 28 timer
- Forskningsseminar: 42 timer, hvoraf 12 timer er forelæsninger og aktiverende metoder af underviseren (introduktionsfasen), 15 timer er feedbacksessioner til konkrete trin i forskningsprojektet (træningsfasen), og 15 timer er laboratoriesessioner, hvor forskningen udføres (studiefasen).
Ansvarlig underviser
Skemaoplysninger
Administrationsenhed
Team hos Registratur
Udbudssteder
Anbefalede studieforløb
Profil | Uddannelse | Semester | Udbuds periode |
---|---|---|---|
BA centralt fag i kunstig intelligens et-faglig - Optag 2023 og 2024 | Bachelor i kunstig intelligens | Odense | 4 | E24 |
Overgangsordninger
Se overgangsordninger for alle kurser på Det Naturvidenskabelige Fakultet.