
Narrativ medicin
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Anita Wohlmann | wohlmann@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber |
Cindie A. Aaen Maagaard | cindiem@sdu.dk | Institut for Kultur- og Sprogvidenskaber |
Undervisere
Fagadministrator
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Der bliver forsket og undervist på livet løs i den rolle, som viden om sprogbrug og fortællinger kan spille i forbindelse med patientinddragelse især i USA og England. Herhjemme beskæftiger flere behandlergrupper sig med narrativ medicin ud fra den nye forskning, og Syddansk Universitet er førende inden for området, se www.sdu.dk/narrativmedicin. Men hvad sker der egentlig, når patienten får lejlighed til at sætte ord på sine oplevelser af sygdom og behandling gennem sin egen personlige fortælling? Og når behandlerne begynder at tænke over, hvilke fortællinger de skaber og selv bliver del af? Der fokuseres i dette undervisningsforløb på, hvordan patienter, sundhedsprofessionelle og pårørende aktivt kan bruge fortællinger og et bevidst arbejde med det sprog, der benyttes heri, til at skabe inddragende behandlingsforløb.
Underviserne på forløbet har beskæftiget sig praktisk og teoretisk med sundhedsfaglig kommunikation, med skønlitteratur og brug af narrativer i behandlingen. De fremlægger ny international forskning inden for narrativ medicin og praktiske eksempler på, hvordan kendskab til fortællingers form og funktion kan styrke behandling og omsorg.
De medvirkende undervisere kommer fra SDU ved Institut for Kultur og Sprog samt Klinisk Institut og Institut for Sundhedstjenesteforskning.
Faget har til formål at give studerende viden om og forståelse for grundlæggende principper og metoder inden for narrativ medicin og narrative strategier for inddragelse af patienter og pårørende.
Da faget kan berøre nogle emner, der også introduceres i sommerskolekurset ”Human Health”, kan der forekomme mindre overlap. Narrativ Medicin går i dybden med emner inden for sprog, narrativer og kommunikation, og deltagere fra sommerskolen er velkomne.
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Målbeskrivelse - viden
- have teoretisk og praktisk viden om grundlæggende narrative strategier i patientinddragelsen, baseret på højeste internationale forskning
- have viden om kreativ skrivning som patientinddragelse, baseret på højeste internationale forskning
- have viden om relevans og evidens i forbindelse med brug af skønlitterære tekster i behandlingsforløb, baseret på højeste internationale forskning
- kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over og kritisk vurdere humanistisk viden om sprogs, litteraturs og kulturs effekt i patientinddragelsen
- kunne forstå og kritisk reflektere over cases med patientfortællinger og patienters kreative skrivning samt effekten heraf
Målbeskrivelse - færdigheder
- analysere og vurdere narrative perspektiver i behandlingssammenhænge med afsæt i forskning i narrativ medicin
- identificere og fremme patienters og pårørendes fortællende kompetencer
- sætte ord på viden om sproglig betydningsdannelse og metaforik i forbindelse med sygdom
- redegøre for faserne i et fortællende forløb og inddrage forskning om den praktiske anvendelse af skønlitterære tekster
- formidle forskningsbaseret viden om narrativ medicin
Målbeskrivelse - kompetencer
- have overblik over det præsenterede tværvidenskabelige felt narrativ medicin og afsøge nye narrative løsningsmodeller
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
- Faget er tilrettelagt som præsentationer og oplæg til ny erkendelse, åben diskussion og kritisk refleksion ved forskere fra SDU og OUH. Der er udvalgt et materiale af artikler og skønlitterære tekster, der læses som forberedelse til de enkelte kursusgange – samlet i tekstantologien Enhver sygdom er en fortælling (Syddansk Universitetsforlag 2021) og i forskningsantologien Narrativ medicin i uddannelse og praksis (Gads Forlag 2021). Der diskuteres således faglige artikler, præsenteres igangværende forskningsprojekter, nærlæses skønlitterære tekster og laves en række øvelser med kreativ skrivning. De studerende skal desuden i mindre grupper holde et oplæg om det pågældende emnes kliniske relevans for deres egen praksis. Der gives mundtlig feedback fra underviserne i undervisningen, og der opfordres til, at de studerende kommenterer på hinandens nærlæsning af tekster såvel som oplæg om klinisk relevans.
Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
- Konfrontationstimer: 24 timer (fordelt på seks lektioner)
- Litteratur og film: 107,5 timer (dvs. cirka 18 timer forud for hver lektion)
- Øvrig forberedelse: kortere oplæg i grupper: ca. 6 timer
Eksamensbestemmelser
Aktiv deltagelse og tilstedeværelse
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Aktiv deltagelse og 80% fremmøde
EKA
Navn
Beskrivelse
Aktiv deltagelse vurderes ud fra deltagelse i nærlæsninger, diskussioner, skriveøvelser og gennemførelse af et oplæg i mindre grupper om det pågældende emnes kliniske relevans i forhold til egen praksis.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
ECTS-point
Uddybende information
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Da det ikke er muligt at genskabe forholdene for beståelse/gennemførelse ved den ordinære prøve, vil omprøven have en anden form.
Se nedenstående beskrivelse for omprøven.
Reeksamen
Beskrivelse
Omprøven består af en individuel skriftlig afløsningsopgave.
De studerende skal selv tilmelde sig omprøven via Selvbetjeningen.
For yderligere information se under den specifikke eksamensbeskrivelse på itslearning.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Uddybende information
Ekstern kommentar
Oprettelse af faget
Der skal være minimum 12 tilmeldte, før faget kan oprettes. Beslutningen tages efter udløb af undervisningstilmeldingen.
Evaluering af faget
Evaluering af faget foregår elektronisk efter en godkendt turnusplan.
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2025 | Valgfag | Den Sundhedsfaglige Erhvervskandidatuddannelse - Optaget 2023 | Den Sundhedsfaglige Erhvervskandidat | Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse | Odense | |
Efterår 2025 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2024 | Kandidat i Fysioterapi | Odense | |
Efterår 2025 | Valgfag | Erhvervskandidatuddannelsen i Ergoterapi - Optaget 2023 | Erhvervskandidat i Ergoterapi | Kandidat i Ergoterapi | Odense | |
Efterår 2025 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Klinisk sygepleje - Optaget 2024 | Kandidat i Klinisk Sygepleje | Odense | |
Efterår 2025 | Valgfag | Erhvervskandidatuddannelsen i Klinisk sygepleje - Optaget 2023 | Erhvervskandidat i klinisk sygepleje (Cand.cur) | Kandidat i Klinisk Sygepleje | Odense | |
Efterår 2025 | Valgfag | Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse - Optaget 2024 | Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse | Odense | |
Efterår 2025 | Valgfag | Erhvervskandidatuddannelsen i Jordemodervidenskab - Optaget 2023 | Erhvervskandidat i Jordemodervidenskab | Kandidat i Jordemodervidenskab | Odense | |
Efterår 2025 | Valgfag | Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2023 | Erhvervskandidat i Fysioterapi | Kandidat i Fysioterapi | Odense | |
Efterår 2025 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Jordemodervidenskab - Optaget 2024 | Kandidat i Jordemodervidenskab | Odense | |
Efterår 2025 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Ergoterapi - Optaget 2024 | Kandidat i Ergoterapi | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Erhvervskandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2022 | Erhvervskandidat i Fysioterapi | Kandidat i Fysioterapi | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Ergoterapi - Optaget 2023 | Kandidat i Ergoterapi | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Jordemodervidenskab - Optaget 2023 | Kandidat i Jordemodervidenskab | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Erhvervskandidatuddannelsen i Ergoterapi - Optaget 2022 | Erhvervskandidat i Ergoterapi | Kandidat i Ergoterapi | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Erhvervskandidatuddannelsen i Jordemodervidenskab - Optaget 2023 | Erhvervskandidat i Jordemodervidenskab | Kandidat i Jordemodervidenskab | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse - Optaget 2023 | Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Erhvervskandidatuddannelsen i Klinisk sygepleje - Optaget 2022 | Erhvervskandidat i klinisk sygepleje (Cand.cur) | Kandidat i Klinisk Sygepleje | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Den Sundhedsfaglige Erhvervskandidatuddannelse - Optaget 2022 | Den Sundhedsfaglige Erhvervskandidat | Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Klinisk sygepleje - Optaget 2023 | Kandidat i Klinisk Sygepleje | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Fysioterapi - Optaget 2023 | Kandidat i Fysioterapi | Odense | |
Efterår 2024 | Valgfag | Erhvervskandidatuddannelsen i Jordemodervidenskab - Optaget 2022 | Erhvervskandidat i Jordemodervidenskab | Kandidat i Jordemodervidenskab | Odense |