
Modul B3: Narrativ medicin
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Anita Wohlmann | wohlmann@sdu.dk | Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation |
Cindie A. Aaen Maagaard | cindiem@sdu.dk | Institut for Sprog, Kultur, Historie og Kommunikation |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anette Bygum | abygum@health.sdu.dk | KI, OUH, Forskningsenhed for Human Genetik (Odense) | |
Anette Søgaard Nielsen | ansnielsen@health.sdu.dk | Department of Clinical Research | |
Camilla Schwartz | cas@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | |
Merethe Kirstine Kousgaard Andersen | mkandersen@health.sdu.dk | IST - Almen Praksis | |
Morten Sodemann | msodemann@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Peter Simonsen | petsim@sdu.dk | Department of Culture and Language | |
Sarah Pini | spini@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik |
Fagadministrator
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Formålet med faget er at forbedre den studerendes lydhørhed over for den enkeltstående historie om sygdom med henblik på at styrke relationen til patienter og pårørende. Den studerende bliver mere reflekteret over den enkelte patients livskontekst og meningssøgen samt udvikler et rummeligt og reflekteret syn på sig selv og egen rolle som kommende læge.
En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag (Kompetencematricen)
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Sammenhæng: En kort, skriftlig hjemmeopgave er valgt som bedste måde at vurdere den enkelte studerendes evne til at anvende og reflektere over narrative strategier i patientinddragelsen.
Se liste med sammenhæng mellem læringsmål, undervisning og prøveform her.
Målbeskrivelse - viden
- Hvad det indebærer at være lydhør over for patientfortællinger og anden kommunikation, baseret på relevant faglitteratur
- Narrativers anvendelse i sundhedsmæssige sammenhænge, f.eks. i individers søgen efter mening, i kommunikation, i diagnostiske procedurer, samt i kulturelle narrativer og narrativer i organisationer.
- Grundlæggende aspekter ved kommunikation og professionelle identitet fra et humanistiske perspektiv, bl.a. ambivalens, tvetydighed, empati, detaljer, usikkerhed, diversitet, forskellighed og sårbarhed, baseret på relevant faglitteratur
Målbeskrivelse - færdigheder
Målbeskrivelse - kompetencer
- Forstå og reflektere over humanistisk viden om sprogs, litteraturs og kulturs effekt i patientinddragelse og kommunikation samt i udviklingen af professionel identitet.
- Forstå og reflektere over cases med patientfortællinger
- Analysere narrative perspektiver i behandlingssammenhænge (fx patienters, pårørendes, sundhedsprofessionelles) med afsæt i faglitteratur om narrativ medicin.
- Anvende reflekterende skrivning som led i refleksiv praksis og udvikling af synet på egen rolle som kommende læge
- Formidle problemstillinger inden for narrativ medicin.
- Identificere det præsenterede flervidenskabelige felt.
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
- Konfrontationstimer (undervisere er til stede): 18 timer
- Forberedelse: 30 timer
- Eksamen: 7 timer
Eksamensbestemmelser
B3: Narrativ medicin - Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: Ved afslutning på faget.
Omprøve: Januar og august.
Udprøvninger
B3: Narrativ medicin - eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Skriftlig hjemmeopgave.
Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning).
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt med undtagelse af generativ AI.
ECTS-point
Uddybende information
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.
Ekstern kommentar
1 af 2 elementer på Modul B3: Molekylær medicin. Modulet er bestået, når alle elementer er bestået.
Modulet er identisk med 3523301 Modul B3: Narrativ medicin. Brugte prøveforsøg overføres automatisk.
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2025 | Obligatorisk | Bacheloruddannelsen i Medicin - Optaget 1. februar 2025 | Bachelor i medicin | Bachelor i Medicin | Odense | 2 |
Efterår 2025 | Obligatorisk | Bacheloruddannelsen i Medicin - Optaget 1. september 2024 | Bachelor i medicin | Bachelor i Medicin | Odense | 2 |
Forår 2025 | Obligatorisk | Bacheloruddannelsen i Medicin - Optaget 1. februar 2025 | Bachelor i medicin | Bachelor i Medicin | Odense | 2 |
Forår 2025 | Obligatorisk | Bacheloruddannelsen i Medicin - Optaget 1. september 2024 | Bachelor i medicin | Bachelor i Medicin | Odense | 2 |
Forår 2025 | Obligatorisk | Bacheloruddannelsen i Medicin - Optaget 1. februar 2025 | Bachelor i medicin | Bachelor i Medicin | Odense | 2 |
Forår 2025 | Obligatorisk | Bacheloruddannelsen i Medicin - Optaget 1. september 2024 | Bachelor i medicin | Bachelor i Medicin | Odense | 2 |
Forår 2025 | Obligatorisk | Bacheloruddannelsen i Medicin - Optaget 1. februar 2025 | Bachelor i medicin | Bachelor i Medicin | Odense | 2 |
Forår 2025 | Obligatorisk | Bacheloruddannelsen i Medicin - Optaget 1. september 2024 | Bachelor i medicin | Bachelor i Medicin | Odense | 2 |
Forår 2025 | Obligatorisk | Bacheloruddannelsen i Medicin - Optaget 1. februar 2025 | Bachelor i Medicin | Odense | 2 |
Forår 2025 | Obligatorisk | Bacheloruddannelsen i Medicin - Optaget 1. september 2024 | Bachelor i Medicin | Odense | 2 |