Medieproduktion – Sociale netværksmedier
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Undervisere
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende har efter endt undervisning viden om
- typer af sociale netværksmedier og socialt medieindhold
- sociale mediebrugere som aktive deltagere
- teorier om sociale netværksmedier og social mediebrug
- basale metoder til at analysere målgrupper, brugere og brug af sociale netværksmedier
- strategier, processer og redaktionelle overvejelser i forbindelse med produktion til sociale netværksmedier
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende kan efter endt undervisning
- udarbejde og anvende tekst og billeder målrettet et socialt medie
- udarbejde sociale mediestrategier, -planer og -kalendere
- analysere social mediebrug og -brugere med henblik på at motivere redaktionelle og produktionsmæssige opgaver
- varetage redaktionelle opgaver, herunder moderation, på et motiveret grundlag
- benytte teori og metoder til og om sociale netværksmedier
- demonstrere evne til kritisk at vurdere teori og empiri i forbindelse med sociale netværksmedier
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende kan efter endt undervisning
- lede, tilrettelægge, vurdere, videreudvikle og vedligeholde sociale mediesider
- indgå i samarbejde på tværs af forskellige arbejdsområder vedr. strategier, design og produktion af indhold til sociale netværksmedier
Indhold
Undervisningen giver den studerende en indføring i teori, design og redaktionelle overvejelser vedr. anvendelsen af sociale medier såsom wikier, blogs og sociale netværkssteder.
Undervisningen vægter kritisk vurdering og undersøgelse af strategier og valg, som forskellige offentlige og private aktører anvender, når de igennem sociale netværksmedier kommunikerer og interagerer med brugere.
Det praktiske arbejde fokuserer på udarbejdelse af både konkret indhold og strategier til sociale netværksmedier, herunder strategier for vedligeholdelse og redaktionelle processer. I forbindelse med det praktiske arbejde stiftes der bekendtskab med relevant software, f.eks. til billedredigering. Ligeledes drøftes forskellige måder at skrive tekst til sociale netværksmedier.
Undervisningen berører begrebet "deltagelse" og rummer en basal indføring i metoder til at analysere deltagere og deltagelse ud fra sociale mediedata. Denne analyse har et produktionsmæssigt og redaktionelt sigte.
Eksamensprojektet har form af en social medieproduktion inden for rammer, som er fastsat af underviseren. De studerende udarbejder indhold og strategier til en tænkt eller aktuel social medieside, herunder f.eks. billedmateriale og dokumenter som social mediekalender.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen er tilrettelagt som lektioner, som rummer forelæsning, små øvelser og diskussioner eksemplificeret med en eller flere cases. Undervisning kan også tage form af vejledning. Der lægges vægt på en struktur, hvor lærercentreret undervisning veksler med gruppearbejde, præsentationer fra studerende med mere.
Semesterplanen bliver præsenteret for de studerende ved semesterstart.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Mundtlig gruppeprøve på baggrund af social medieproduktion og portefølje
Eksamen består af en mundtlig prøve, der tager udgangspunkt i en afleveret social medieproduktion og en portefølje, som består af strategiske dokumenter og lignende, som er blevet udarbejdet under processen. Porteføljen skal desuden indeholde en kort redegørelse (max. 1 normalside) for hensigten med produktionen samt de emner, som vil blive fremlagt til den mundtlige prøve. Det skal ikke angives, hvem der er ansvarlig for de enkelte dele. Selve produktionen består af socialt medieindhold, som findes online og/eller er blevet afleveret digitalt.
Til den mundtlige prøve skal den studerende redegøre for fagets teorier samt reflektere over teoriernes anvendelsesmuligheder og forklaringsevne i forhold til produktet. Prøven tager udgangspunkt i portefølje og produktion, som dermed indgår i bedømmelsen.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Udlevering af opgave
Afleveringsdatoen offentliggøres som del af den endelige eksamensplan.
Aflevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres i SDU´s e-læringsportal.
ECTS-point
Uddybende information
Overgangsbestemmelser
Medieproduktion: Sociale netværksmedier [H470016101] samt Medieproduktion: Web, apps og interaktion [H470027101] – fagene udgår som selvstændige fag og erstattes af Medieproduktion III: Sociale netværksmedier, web og apps [H470044101].
Faget Medieproduktion: Sociale netværksmedier [H470016101] undervises for sidste gang i foråret 2022.
Der udbydes eksamensforsøg efter planen angivet under punktet Tidsmæssig placering ovenfor. For studerende, der herefter skal bruge forsøg i Medieproduktion: Sociale netværksmedier [H470016101] vil disse blive overført til Medieproduktion III: Sociale netværksmedier, web og apps [H470044101]. Se studieforløbet for det seneste optag.
Skema for faget
Yderligere information
Første undervisningsgang:
Hold A: Mandag den 3. februar, 9.15 - 12.00.
Hold B: Mandag den 3. februar, 12.15 - 15.00.
Se nærmere oplysninger i MitSkema.
Der er tvungen valg af hold ved tilmelding. Holdene fyldes op efter først til mølle princippet.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2020 | Obligatorisk | BA medievidenskab 135 ECTS, Optag: 2019 | BA Medievidenskab | Bachelor (BA) i medievidenskab | Odense | 2 |
Forår 2020 | Valgfag | TOMPLADS Medievidenskab, It og web | Samdrift (BA) | Odense |