Innovation og entreprenørskab for journalister

Studienævn for Statskundskab, Journalistik, Sociologi og Europæiske Studier

Undervisningssprog: Dansk, Engelsk
EKA: B338005102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: B338005101
ECTS-point: 20

Godkendelsesdato: 14-05-2019


Varighed: 1 semester

Fagnummer

B338005101

Fagtitel

Innovation og entreprenørskab for journalister

Undervisningssprog

Dansk, Engelsk

ECTS-point

20

Ansvarligt studienævn

Studienævn for Statskundskab, Journalistik, Sociologi og Europæiske Studier

Godkendelsesdato

14-05-2019

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Lars Damgaard Nielsen ldn@journalism.sdu.dk

Udbudssteder

Odense

Niveau

Kandidat

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 semester

Obligatoriske forudsætninger

En bachelor i Journalistik fra SDU eller Professionsbachelor fra DJMX eller tilsvarende.

Anbefalede forudsætninger

At den studerende har gennemført 1. semester af cand.public.

Formål og sigte

Faget har til formål at gøre studerende bedre til dels at få ideer (innovation) og til dels at omsætte ideerne til nye, konkrete journalistiske produkter, platforme, arbejdsprocesser mv. (entreprenørskab). Det vil både være muligt for studerende enten at arbejde med egne ideer eller at arbejde med ideer, som udspringer af samarbejdet med en anden part. Det kan eksempelvis være en medievirksomhed, som har nogle konkrete behov og eftersøger hjælp. Målet er, at studerende tilegner sig teorier, metoder og praktiske færdigheder, som gør dem i stand til at bidrage til udviklingen af fremtidens journalistik.
 
  • Faget vil sætte den studerende i stand til at identificere, forstå og forholde sig handlingsorienteret til aktuelle forandringer i mediebranchen.
  • Faget vil give den studerende et teoretisk, metodisk og praktisk-journalistisk fundament for at gennemføre analyser indenfor en række områder, som er knyttet til innovation og entreprenørskab.
  • Faget vil gennem projektarbejde og undervisning sætte den studerende i stand til at matche de rette modeller og metoder for innovation og udvikling med de konkrete udfordringer for mediebranchen.

Indhold

Fagets opbygning afspejler den arbejdsproces som innovation og entreprenørskab følger. Vi arbejder os gennem forskellige emner fra ideudvikling, hen over test og produktudvikling, for at slutte af med pitch og salg. Følgende emner er en del af undervisningsforløbet: 

  • Forandringer i mediebranchen
  • Ideudvikling
  • Validering
  • Business Models
  • Prototype
  • Test og pivotering
  • Teamwork og gruppedynamik
  • Medietyper og innovations strategier
  • Pitch
  • MVP
  • Intellektuelle rettigheder
  • Partnerskaber og salg
Indholdet vil gennem den studerendes selvstændige projektarbejde og interne vejledning blive bearbejdet, sådan at teorier og metoder inden for innovation og entreprenørskab sættes i relation til en individuel problemformulering for projektarbejdet. 

Målbeskrivelse

Det er fagets mål, at de studerende efter at have fulgt undervisningen:

Målbeskrivelse - viden

har viden om:

  • Mediemarkedets udfordringer og muligheder, strategier for innovation, teori om forskellige modeller og metoder til at arbejde systematisk med innovation og forretningsudvikling på et differentieret mediemarked.

Målbeskrivelse - færdigheder

kan demonstrere færdigheder i:

  • Ideudvikling, validering af ideer, markeds analyser, målgruppeanalyser, innovationsstrategier, test af prototype og fremlægge et pitch.

Målbeskrivelse - kompetencer

har kompetence til at:

  • drive, skabe og bistå forandring og udvikling i journalistikken og i mediebranchen.
  • analysere udfordringer i mediebranchen og matche metoder til udvikling og løsninger.

Litteratur

Eksempler

  • Markmann, Art: Your team is brainstorming all wrong, Harvard Business Review (2017): https://hbr.org/2017/05/your-team-is-brainstorming-all-wrong
  • Creech, B., & Nadler, A. M. (2018). Post-industrial fog: Reconsidering innovation in visions of journalism’s future. Journalism, 19(2), 182-199. https://doi.org/10.1177%2F1464884916689573 
  • Knapp, Jake: Sprint: How to solve big problems and test new ideas in just five days (Transworld Publishers).
  • Joshua Gans, Erin L. Scott & Scott Stern: Strategy for Start-ups, Harvard Business Review (june 2018) https://hbr.org/2018/05/do-entrepreneurs-need-a-strategy#strategy-for-startups
  • Podcast om disruption (vælg Christensen): https://thegale.blog/foundationlectures/
  • Koos Hartmann, R. Foundations and Futures of Innovation Management Theory (2018): Læs kapitel 3.1 (kan downloades gratis): https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3169147 

Undervisningsform

I forlængelse af de bærende undervisningsprincipper for ”fremtidens uddannelse” på cand.public.en på Center for Journalistik tilrettelægges størstedelen af undervisningen som et e-læringsforløb, der består af digitale undervisningselementer i form af nanomoduler, dvs. korte præsentations- og analysevideoer, introducerende podcasts og små digitale øvelser. 
Faget vil være i sin overordnede struktur være bygget op i moduler, der centrerer sig om de forskellige kerne metoder innovationsprocessen er bygget op af.

Modulerne kan gennemføres og afsluttes uafhængigt af hinanden, men for at få den fulde progression anbefales det at følge modulerne i forlængelse af hinanden. De kan følges og afsluttes via nettet hvor og når som helst, dvs. på tidspunkter, der passer ind i den studerendes øvrige forpligtelser, herunder arbejde ved siden af studiet. Der vil desuden være mulighed for at stille underviserne spørgsmål undervejs i forløbet via den digitale læringsplatform. 

Faget indledes af en introduktionsdag i Odense på SDU med undervisning og gruppearbejde for de studerende, hvor det stærkt anbefales at afse tid til fysisk fremmøde. 

Derudover afholdes der et designsprint på nogle dage i løbet af semesteret, hvor fysisk tilstedeværelse vil være påkrævet. Indhold og omfang bliver tilrettelagt i samarbejde med de studerende, der følger faget.

Fra semesterstart til semester afslutning vil den studerende arbejde med et fast projekt. Projektet kan enten være inspireret af de cases, som introduceres i undervisningen, eller den studerende kan arbejde med en ide eller en problemstilling fx fra sin egen arbejdsplads. Projektarbejdet vil sikre, at teori og empiri omsættes til et konkret produkt. Følges faget som 20 ECTS point vil projektarbejdet primært bestå af en teoretisk og en empirisk analyse af en problemformulering. 

Det vil blive givet vejledning, der matcher omfang og størrelse af projektarbejdet for den enkelte studerende jf. valg af henholdsvis 10, 20 eller 30 ETCS point. 

OBS! Undervisningen er sammenlæst med "Innovation og entreprenørskab for journalister (10 ECTS) - B338004101" og "Innovation og entreprenørskab for journalister (30 ECTS) - B338006101". 

Arbejdsbelastning

Undervisning:        70 timer
Pensumlæsning: 200 timer
Eksamen:            270 timer
I alt:                     540 timer

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: januar
Omprøve: februar

Ingen eksaminer i sommerterminer. 

Udprøvninger

Projekteksamen

Navn

Projekteksamen

Prøveform

Projektrapport med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Varighed

Projektrapport: i løbet af semesteret. 

Mundtlig prøve: 30 minutter for én studerende. For hvert ekstra medlem af projektgruppen tilføjes 10 minutter til den mundtlige prøve. 

Omfang

Projektrapport: minimum 25 sider per studerende. Opgaven kan afleveres som gruppe på maks. 4 studerende. For hvert ekstra medlem af projektgruppen afleveres min. 5 sider ekstra. 

1 side svarer til 2400 anslag inklusiv mellemrum og noter, men eksklusiv bilag, indholdsfortegnelse og litteraturliste.

Hjælpemidler

Alle hjælpemidler tilladt. 

Indlevering af besvarelse

Via SDUassignment på kursets side i BlackBoard. 

Opgaven skal senest afleveres i starten af januar. 

ECTS-point

20

Uddybende information

Opgaven har karakter af en projektopgave. Den studerende vil (med godkendelse fra vejleder) formulere en problemformulering. Med afsæt i denne individuelle problemformulering beskrives et problemfelt. Den studerende forventes at skrive en analyse, der tager afsæt i pensum (plus evt. supplerende relevant teori og forskningslitteratur) samt empiri. Projektet kan inddrage udvikling af en prototype (men det er ikke e krav), men den studerende vil primært blive bedømt på sin analyse af teori og empiri med relevans for emnefeltet.

EKA

B338005102

Ekstern kommentar

Nyt fag. OBS! Undervisningen er sammenlæst med "Innovation og entreprenørskab for journalister (10 ECTS) - B338004101" og "Innovation og entreprenørskab for journalister (30 ECTS) - B338006101". 


Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.

Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester
Efterår 2019 Valgfag Kandidatuddannelsen i Journalistik (cand.public.), gældende fra og med 1. februar 2019 Cand.public i Journalistik | cand.public | Odense

URL til Skemaplan