Innovation og entreprenørskab for journalister
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
- Faget vil sætte den studerende i stand til at identificere, forstå og forholde sig handlingsorienteret til aktuelle forandringer i mediebranchen.
- Faget vil give den studerende et teoretisk, metodisk og praktisk-journalistisk fundament for at gennemføre analyser indenfor en række områder, som er knyttet til innovation og entreprenørskab.
- Faget vil gennem projektarbejde og undervisning sætte den studerende i stand til at matche de rette modeller og metoder for innovation og udvikling med de konkrete udfordringer for mediebranchen.
Indhold
- Forandringer i mediebranchen
- Ideudvikling
- Validering
- Business Models
- Prototype
- Test og pivotering
- Teamwork og gruppedynamik
- Medietyper og innovations strategier
- Pitch
- MVP
- Intellektuelle rettigheder
- Partnerskaber og salg
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
har viden om:
- Mediemarkedets udfordringer og muligheder, strategier for innovation, teori om forskellige modeller og metoder til at arbejde systematisk med innovation og forretningsudvikling på et differentieret mediemarked.
Målbeskrivelse - færdigheder
kan demonstrere færdigheder i:
- Ideudvikling, validering af ideer, markeds analyser, målgruppeanalyser, innovationsstrategier, test af prototype og fremlægge et pitch.
Målbeskrivelse - kompetencer
har kompetence til at:
- drive, skabe og bistå forandring og udvikling i journalistikken og i mediebranchen baseret på et teoretisk fundament.
Litteratur
Eksempler
- Markmann, Art: Your team is brainstorming all wrong, Harvard Business Review (2017): https://hbr.org/2017/05/your-team-is-brainstorming-all-wrong
- Creech, B., & Nadler, A. M. (2018). Post-industrial fog: Reconsidering innovation in visions of journalism’s future. Journalism, 19(2), 182-199. https://doi.org/10.1177%2F1464884916689573
- Knapp, Jake: Sprint: How to solve big problems and test new ideas in just five days (Transworld Publishers).
- Joshua Gans, Erin L. Scott & Scott Stern: Strategy for Start-ups, Harvard Business Review (june 2018) https://hbr.org/2018/05/do-entrepreneurs-need-a-strategy#strategy-for-startups
- Podcast om disruption (vælg Christensen): https://thegale.blog/foundationlectures/
- Koos Hartmann, R. Foundations and Futures of Innovation Management Theory (2018): Læs kapitel 3.1 (kan downloades gratis): https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3169147
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Projekteksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Projektrapport: i løbet af semesteret.
Mundtlig prøve: 20 minutter for én studerende. For hvert ekstra medlem af projektgruppen tilføjes 5 minutter til den mundtlige prøve.
Omfang
Projektrapport: minimum 15 sider per studerende. Opgaven kan afleveres som gruppe på maks. 4 studerende. For hvert ekstra medlem af projektgruppen afleveres min. 5 sider ekstra.
1 side svarer til 2400 anslag inklusiv mellemrum og noter, men eksklusiv bilag, indholdsfortegnelse og litteraturliste.
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
Via SDUassignment på kursets side i BlackBoard.
Opgaven skal senest afleveres i starten af januar.
ECTS-point
Uddybende information
EKA
Ekstern kommentar
Nyt fag. OBS! Undervisningen er sammenlæst med "Innovation og entreprenørskab for journalister (20 ECTS) - B338005101" og "Innovation og entreprenørskab for journalister (30 ECTS) - B338006101".
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Den studerende er automatisk tilmeldt til første prøveforsøg, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver. Framelding kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven, medmindre universitetet har dispenseret pga. usædvanlige forhold.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2019 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Journalistik (cand.public.), gældende fra og med 1. februar 2019 | Cand.public i Journalistik | cand.public | Odense |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Karsten Prinds | kpr@journalism.sdu.dk | Center for Journalistik | Odense |
Katrine Birkedal Frich | kbf@journalism.sdu.dk | Center for Journalistik | Odense |
Lars Damgaard Nielsen | ldn@journalism.sdu.dk | Center for Journalistik | Odense |
Troels Mylenberg | tmy@journalism.sdu.dk | Center for Journalistik | Odense |