Videnskabsteori og forskningsmetoder

Studienævn for Idræt og Sundhed

Undervisningssprog: På dansk eller engelsk afhængigt af underviser
EKA: S450063102, S450063112
Censur: Intern prøve
Bedømmelse: 7-trinsskala, Bestået/Ikke bestået
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

UVA-kode: S450063101
ECTS-point: 15

Godkendelsesdato: 12-04-2022


Varighed: 1 kvartal

Fagets navn

Videnskabsteori og forskningsmetoder

Fagansvarlig

Navn E-mail Institut
Jasper Schipperijn jschipperijn@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik
Peter Lund Kristensen PLKristensen@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Charlotte Skau Pawlowski cspawlowski@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik
Jakob Lindberg Nielsen jakobnielsen@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik
Jan Toftegaard Støckel JToftegaard@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik
Jasper Schipperijn jschipperijn@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik
Karsten Elmose-Østerlund kosterlund@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik
Line Grønholt Olesen lgolesen@health.sdu.dk Forskningsenheden Exercise Epidemiology
Martin Gillies Rasmussen mgrasmussen@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik
Peter Lund Kristensen PLKristensen@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik
Simon Høffding shoeffding@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik

Sekretær

Navn E-mail Institut By
Ulla Rytter urytter@health.sdu.dk Institut for Idræt og Biomekanik

Udbudsterminer

Efterår

Varighed

1 kvartal

Formål og overordnet indhold

Formålet med modulet er, at den studerende opnår udvidet indsigt i og forståelse for videnskabsteoretiske problemstillinger samt centrale forskningsmetoder og forsknings- og erkendelsesprocesser der ligger til grund for det idræts- og sundhedsfaglige område. 

Dette danner baggrund for at kunne vurdere og kritisk reflektere over eksisterende viden af relevans for området idræt og sundhed – samt hvorledes empiriindsamling, præsentation og tolkning af ny viden kan varetages. Den studerende opnår viden og kompetencer til at forstå forskningsprocessen, forskerroller og valg af forskningsmetoder i forhold til de enkelte forskningsområder, med udgangspunkt i specifikke cases. 

Sammenhæng mellem læringsmål for dette modul og uddannelsens kompetenceprofil kan ses nederst på denne hjemmeside. 

Obligatoriske forudsætninger

Ingen

Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform

Den skriftlige prøve tager afsæt i relevante cases 

Målbeskrivelse - viden

Ved modulets afslutning skal den studerende have viden om:
  • videnskabsteoretiske grundpositioner og forskerroller
  • videnskabelige erkendelsesprocesser
  • metodologiske tilgange og straterier
  • metodiske valg og studiedesigns
  • informationssøgning og brug af videnskabelige tekster
  • konkrete forskningsmetoder og procedurer

Målbeskrivelse - færdigheder

Ved modulets afslutning skal den studerende kunne:
  • præsentere og diskutere forskningsprocessen og forskningsdesign indenfor de enkelte forskningsområder
  • opstille forskningsdesign og gennemføre indledende dataindsamling og analyse under hensyntagen til betydningen af metodiske valg og problemer
  • finde og bruge relevante videnskabelige tekster

Målbeskrivelse - kompetencer

Ved modulets afslutning skal den studerende kunne:
  • identificere specifikke forskningsmetoder
  • forholde sig kritisk-analytisk til indsamling, behandling og analyse af data
  • indgå i faglige diskussioner vedrørende egen og kollegaers metodiske tilgange i relation til idræts- og sundhedsområdet
  • vurdere og formidle forskningsmetodologiske overvejelser og forskningsresultater til relevante aftagere som f.eks. kommuner eller organisationer

Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.

Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget:

  • forelæsninger, holdundervisning og, case-baserede øvelser. 

Følgende feedback-former kan forekomme på faget:

  • underviser-feedback, peer-feedback (en-til-en eller gruppe).

Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.

Skemaoplysninger

Undervisningssprog

På dansk eller engelsk afhængigt af underviser

Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag

15 ECTS svarer til 420 arbejdstimer.

Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne. 

En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er: 

  • konfrontationstimer: 100 timer
  • asynkrone aktiviteter: 74 timer
  • forberedelse: 240 timer
  • eksamensaktiviteter: 6 timer

Eksamensbestemmelser

Eksamen

Navn

Eksamen

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Som afslutning på modulet.

Omprøve: I næstfølgende kvarter. 

Udprøvninger

Eksamen

EKA

S450063102

Navn

Eksamen

Beskrivelse

Skriftlig stedprøve.

Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning). 

Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven her. 

Prøveform

Skriftlig stedprøve

Censur

Intern prøve

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Eksamensnummer

Sprog

Dansk

Varighed

5 timer

Hjælpemidler

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven.

Hjælpemidler er tilladt, dog ikke brug af internettet. 

ECTS-point

7.5

Uddybende information

Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.]

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Læringsprøve

Navn

Læringsprøve

Tidsmæssig placering

Ordinær prøve: Efter de første 4 ugers undervisning.

Omprøve: I næstfølgende kvarter. 

Udprøvninger

Læringsprøve

EKA

S450063112

Navn

Læringsprøve

Beskrivelse

Udarbejdelse af videnskabelig poster samt fremlæggelse. 

Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning). 

Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven her.  

Prøveform

Obligatorisk opgave med mundtligt forsvar

Censur

Intern prøve

Bedømmelse

Bestået/Ikke bestået

Identifikation

Fulde navn og SDU brugernavn

Sprog

Dansk

Hjælpemidler

Ikke relevant for denne prøveform

ECTS-point

7.5

Uddybende information

Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.

Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.

Flere studerende kan bidrage til opgaven:

Ja, max 4-6 studerende. Alle studerende skal komme til orde i fremlæggelsen for at muliggøre individuelle bedømmelser. 

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Ekstern kommentar

Obligatorisk modul. 

Forskningstilknytning:

  • Active Living
  • Exercixe Epidemiology