Videnskabsteori og forskningsmetoder
Fagets navn
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Jasper Schipperijn | jschipperijn@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik |
Peter Lund Kristensen | PLKristensen@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Charlotte Skau Pawlowski | cspawlowski@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik | |
Jakob Lindberg Nielsen | jakobnielsen@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik | |
Jan Toftegaard Støckel | JToftegaard@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik | |
Jasper Schipperijn | jschipperijn@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik | |
Karsten Elmose-Østerlund | kosterlund@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik | |
Line Grønholt Olesen | lgolesen@health.sdu.dk | Forskningsenheden Exercise Epidemiology | |
Martin Gillies Rasmussen | mgrasmussen@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik | |
Peter Lund Kristensen | PLKristensen@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik | |
Simon Høffding | shoeffding@health.sdu.dk | Institut for Idræt og Biomekanik |
Sekretær
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Formålet med modulet er, at den studerende opnår udvidet indsigt i og forståelse for videnskabsteoretiske problemstillinger samt centrale forskningsmetoder og forsknings- og erkendelsesprocesser der ligger til grund for det idræts- og sundhedsfaglige område.
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Målbeskrivelse - viden
- videnskabsteoretiske grundpositioner og forskerroller
- videnskabelige erkendelsesprocesser
- metodologiske tilgange og straterier
- metodiske valg og studiedesigns
- informationssøgning og brug af videnskabelige tekster
- konkrete forskningsmetoder og procedurer
Målbeskrivelse - færdigheder
- præsentere og diskutere forskningsprocessen og forskningsdesign indenfor de enkelte forskningsområder
- opstille forskningsdesign og gennemføre indledende dataindsamling og analyse under hensyntagen til betydningen af metodiske valg og problemer
- finde og bruge relevante videnskabelige tekster
Målbeskrivelse - kompetencer
- identificere specifikke forskningsmetoder
- forholde sig kritisk-analytisk til indsamling, behandling og analyse af data
- indgå i faglige diskussioner vedrørende egen og kollegaers metodiske tilgange i relation til idræts- og sundhedsområdet
- vurdere og formidle forskningsmetodologiske overvejelser og forskningsresultater til relevante aftagere som f.eks. kommuner eller organisationer
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.
Følgende undervisnings- og arbejdsformer kan forekomme på faget:
- forelæsninger, holdundervisning og, case-baserede øvelser.
Følgende feedback-former kan forekomme på faget:
- underviser-feedback, peer-feedback (en-til-en eller gruppe).
Aktiviteterne på faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
15 ECTS svarer til 420 arbejdstimer.
Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne.
En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er:
- konfrontationstimer: 100 timer
- asynkrone aktiviteter: 74 timer
- forberedelse: 240 timer
- eksamensaktiviteter: 6 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: Som afslutning på modulet.
Omprøve: I næstfølgende kvarter.
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Skriftlig stedprøve.
Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning).
Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven her.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Hjælpemidler
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven.
Hjælpemidler er tilladt, dog ikke brug af internettet.
ECTS-point
Uddybende information
Læringsprøve
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: Efter de første 4 ugers undervisning.
Omprøve: I næstfølgende kvarter.
Udprøvninger
Læringsprøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Udarbejdelse af videnskabelig poster samt fremlæggelse.
Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (itslearning).
Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven her.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Ikke relevant for denne prøveform
ECTS-point
Uddybende information
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens nævnte generelle kompetencemål.
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Flere studerende kan bidrage til opgaven:
Ja, max 4-6 studerende. Alle studerende skal komme til orde i fremlæggelsen for at muliggøre individuelle bedømmelser.
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.