
Organisationsanalyse og -design
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk, Engelsk
EKA: B830803102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Master
Fagnummer: B830803101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 16-02-2022
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Markus Becker | mab@sam.sdu.dk | Institut for Marketing & Management, Strategisk Organisationsdesign |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Formålet med modulet er, at give de studerende en større forståelse for sammenhængen mellem virksomhedens strategi, organisation og konkurrenceevne. De studerende lærer at afdække virksomhedens og organisationens evne og motivation til at reagere på ændringer i faktorer i omgivelserne eller internt i virksomheden. De studerende opnår færdigheder der sætter dem i stand til at identificere og analysere forhold internt i en given virksomhed, herunder organisationsdesign, koordination, arbejdsdeling og specialisering, motivation og incentivering, ledelsesform og organisationskultur.
Indhold
- Organisationsanalyse og organisationsdesign, herunder arbejdsdeling, specialisering og koordination, motivation og incentivering
- Organisationskultur, ledelse og ledelsesformer
- Organisationsudvikling, implementering af forandringer, innovation i organisatorisk kontekst
Målbeskrivelse - viden
De studerende skal demonstrere viden om fagets emner, således at de er i stand til at kunne beskrive og give et overbevisende overblik over de centrale områder der fokuseres på i faget (se indhold).
Målbeskrivelse - færdigheder
De studerende skal på det abstrakte niveau opnå færdighed i at identificere og analysere organisatoriske og kompetencebaserede problemstillinger for en given virksomhed. Herunder skal de kunne undersøge, kritisere og teste forudsætningerne for virksomhedens nuværende organisationsdesign, ledelsesform og organisationskultur. De skal kunne argumentere for ændringer i virksomhedens organisationsdesign og diskutere forudsætningerne for en sådan ændring. De studerende skal kunne anvende generelle teorier som en forudsætning for det praktiske arbejde med organisation - og de skal kunne relatere praktiske problemstillinger til generelle teorier.
På det relationelle niveau skal de studerende ud fra fagets metoder og teorier opnå færdighed i at analysere og forklare organisationsudvikling i en given virksomhed. Og de skal kunne forklare sammenhængen mellem virksomhedens strategi, organisation og indtjening.
På det multistrukturelle niveau skal de studerende opnå færdighed i at anvende fagets metoder og teorier til at strukturere og beskrive organisatoriske problemstillinger der optræder i forskellige virksomheder.
Målbeskrivelse - kompetencer
De studerende skal demonstrere kompetence, således at de er i stand til at vurdere og foreslå organisationsdesign, der skaber konkurrencemæssige fordele, og at konsekvenser af de valg og fravalg de foretager sig teoretisk såvel som praktisk kan udledes.
Litteratur
Dette er eksempler på litteratur. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen, der senest foreligger i løbet af august
Jones, Gareth (2012): Organizational Theory, Design and Change, 7th edition. Pearson.
+ diverse cases og artikler
Undervisningsform
Der veksles mellem klasseundervisning, selvstændigt arbejde med cases og eksempler fra praksis. Den faglige progression sikres via oplæg fra undervisere ud fra fagets litteratur og dialog med de studerende, hvor teorierne konfronteres med praktiske erfaringer. Processen understøttes af relevante cases. De studerendes arbejde med casene understøttes af web baseret dialog og selvstudie.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 i dette fag.
Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne samt forberedelse til og gennemførelse af eksamen.
De 135 arbejdstimer fordeler sig således:
Konfrontationstimer: 30
Forberedelse til undervisning: ca. 70 timer
Forberedelse til eksamen: ca. 35 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: December / januar
Reeksamen: Februar
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til reeksamen. Næste adgang til eksamen vil i givet fald være ved førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Prøve
Navn
Prøve
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Eksamensnummer
Sprog
Dansk, Engelsk
Varighed
6 timer
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
Udlevering af opgave
Eksamensopgaven udleveres via Digital Eksamen
Indlevering af besvarelse
Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.
ECTS-point
5
Uddybende information
-
EKA
B830803102
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Organisationsanalyse og -design (9600901)
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Fagudbud
Periode | Udbudstype | Profil | Program | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2022 | Obligatorisk | Studieprofil for studerende optaget pr. 1. september 2022 og senere | Master i Business Administration | Master of Business Administration (MBA) | Odense | 1 |
Efterår 2022 | Obligatorisk | MPI | Master i projekt- og innovationsledelse - 2022 | Master i projekt- og innovationsledelse (MPI) | Odense | |
Efterår 2022 | Obligatorisk | Master i projekt- og innovationsledelse | Master i projekt- og innovationsledelse | Master i projekt- og innovationsledelse (MPI) | Odense | 1 |
Efterår 2022 | Obligatorisk | Studieprofil for studerende optaget før 1. september 2022 | Master i Business Administration | Master of Business Administration (MBA) | Odense | 1 |
Efterår 2022 | Obligatorisk | MBA | Master i Business Administration - 2022 | Master of Business Administration (MBA) | Odense |