
Styring og motivation i den offentlige sektor
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Anne Sophie Oxholm | asoxholm@sdu.dk | DaCHE - Danish Centre for Health Economics |
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Janni Theilgaard | jath@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab | |
Lars Hjøllund Jensen | lah@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab | |
Lesley Ann Lauridsen | lesl@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab | |
Mette Søberg Kristiansen | msh@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Formålet med faget er, at de studerende kan:
- anvende grundlæggende økonomiske begreber, teorier og metode på konkrete problemstillinger
- analysere og kritisk vurdere konsekvenser af tiltag med økonomisk relevans
- analysere og kritisk vurdere grundlaget for og effekterne af styringsinstrumenter i den offentlige sektor
En uddybning af dette fags bidrag til uddannelsens kompetenceprofil, fremgår af studieordningens oversigt over sammenhængen mellem uddannelsens kompetenceprofil og målbeskrivelserne for de enkelte fag, som findes på uddannelsens hjemmeside.
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Målbeskrivelse - viden
- økonomiske begreber, teorier og metoder
- tiltag med økonomisk relevans
- styringsinstrumenter
- den offentlige sektors funktion
Målbeskrivelse - færdigheder
- anvende økonomiske begreber, teorier og metoder i en konkret situation og kontekst
- identificere og redegøre for grundlaget bag og implikationerne af tiltag med økonomisk relevans
- identificere og redegøre for styringsinstrumenter, som kan bruges til at påvirke adfærd
- redegøre for mekanismer og relationer i den offentlige sektors funktion, særligt inden for sundheds- og velfærdssektoren
Målbeskrivelse - kompetencer
- indtænke og vurdere økonomiske problemstillinger i en konkret situation og kontekst
- analysere og vurdere forudsætninger for og implikationer af forskellige styringsinstrumenter i den offentlige sektor
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Undervisningen afvikles almindeligvis med to lektioner á 3-4 konfrontationstimer per dag, i alt fire dage fordelt over hele semesteret og samlet 30 KT.
Der undervises (overvejende) på dansk, men undervisning på engelsk kan forekomme i mindre dele af fag. Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning. Undervisnings udgør både forelæsninger, gruppearbejde (diskussionsopgaver) og selvstudier.
Til forelæsningerne vil underviser præsentere basisviden og redskaber. Den studerende har her mulighed for at stille spørgsmål til underviser. Tilsvarende vil underviser stille spørgsmål til de studerende. Her vil der således være mulighed for individuel mundtlig feedback. Det er dog den studerende selv som bestemmer omfanget af denne feedback. Jo mere aktiv den studerende er, jo mere feedback får vedkommende. I løbet af forelæsningerne vil den studerende blive bedt om at indgå i diskussioner med medstuderende. Formålet med disse diskussioner er at give den studerende mulighed for at afprøve den præsenterede viden.
I forbindelse med gruppearbejdet vil der være "peer learning" og "peer feedback" mellem de studerende. Underviser vil også give en mundtlig kollektiv feedback på diskussionerne.
Aktiviteterne for faget retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt at forberede den studerende på eksamensformen. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af fagets undervisningsforløb på itslearning.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDUs bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUNDs udmøntning heraf i form af FAIR principperne.
Antal undervisningstimer
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer og feedback, samt eksamen og forberedelse til denne.
En gennemsnitlig fordeling af arbejdsbelastningen er:
- Konfrontationstimer: 30 timer
- Forberedelse: 77 timer
- Eksamensaktiviteter: 30,5 timerI alt137,5 timer
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Hjemmeopgave hvor fagets teorier appliceres på en selvvalgt case.
Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv) findes i Digital Eksamen i løbet af semestret.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
ECTS-point
Uddybende information
Ekstern kommentar
Udbud
Periode | Udbudstype | Profil | Program | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2022 | Obligatorisk | Master i offentlig kvalitet og ledelse | Master i offentlig kvalitet og ledelse | Odense | 1 |
Efterår 2022 | Obligatorisk | Master i kvalitet og ledelse | Master i kvalitet og ledelse | Master i kvalitet og ledelse | Odense | 1 |
Kassogrammer
Profil | Program | Semester | Periode |
---|---|---|---|
Master i kvalitet og ledelse | Master i kvalitet og ledelse | Master i kvalitet og ledelse | Odense | 1 | E22 |
Master i offentlig kvalitet og ledelse | Master i offentlig kvalitet og ledelse | Odense | 1 | F20, E20, F21, E21, F22, E22 |