
Ledelse af digital transformation
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Marianne Harbo Frederiksen | mha@iti.sdu.dk | Institut for Marketing & Management, Institut for Teknologi og Innovation (øvrige forskere tilknyttet C*12M), Center for Integrerende Innovationsledelse |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Digitaliseringen af den offentlige sektor har været i gang i en årrække med det formål at effektivisere arbejdsgange og skabe bedre løsninger for både medarbejdere og borgere. Digital transformation kan både forbedre eksisterende processer og skabe nye og bedre services, men en række opmærksomhedspunkter vedrørende udvælgelse, udvikling og implementering af digitale løsninger skal dog adresseres for at høste disse fordele. Succesfuld digital transformation fordrer derfor kompetent ledelse med fokus på:
• Teknologi: Hvordan sikres det nødvendige indblik i og udvælgelse af relevante digitale løsninger?
• Konsekvens: Hvilke positive og negative effekter kan indførelse af digitale løsninger medføre – og for hvem?
• Fra idé til implementering: Hvordan sikres igangsættelse og gennemførelse af innovative digitaliseringsprojekter så disse bliver en succes?
• Strategi: Hvordan matcher digitale løsninger organisationens overordnede strategiske dagsorden?
• Værdi: Hvilken betydning får digitale løsninger for organisationens forretningsmodel – og giver de værdi?
Faget introducerer disse temaer og giver deltagerne viden om og værktøjer til at håndtere spørgsmålene i egen organisation. Målet er på denne baggrund at styrke lederens kompetencer til at lede en organisation i lyset af nye teknologiske trends ud fra et stadig øget behov for at indfange, kritisk udvælge blandt og kompetent implementere nye, digitale løsninger, så der kan opnås både effektiviserings- og innovationsgevinster.
Indhold
Faget giver en indføring i ledelse af organisatoriske processer set i lyset af de nyeste trends i den offentlige sektor med særligt fokus på digitalisering og dataficering. Digital transformation indebærer forandring for både medarbejdere og borgere og åbner samtidigt for strategisk anvendelse af de data, der indsamles. Succesfuld forankring af ny teknologi i organisationen og hensigtsmæssig brug af indkomne data kræver derfor opmærksom, helhedsorienteret ledelse. De studerende introduceres til forskellige indgange til og perspektiver på at brede innovative digitale løsninger ud på tværs af organisationen med inddragelse af forskellige interessenter og datakilder.
Centrale temaer, som undervisningen vil berøre:
• Teknologiske trends og metoder til at identificere relevante teknologier
• Digital transformation som afsæt for øget effektivitet (bedre processer) og innovative services (bedre ydelser)
• Muligheder samt organisatoriske og etiske dilemmaer forbundet med digitalisering
• Innovationsledelse som grundlæggende disciplin for digital transformation
• Metoder til brugerorienteret innovation
• Typer og potentiel værdi af data affødt af digitalisering.
Målbeskrivelse - viden
Målbeskrivelse - færdigheder
Målbeskrivelse - kompetencer
Litteratur
Undervisningsform
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær eksamen: December/januar
Reeksamen: Februar
Deltagelse i reeksamen kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at fx. udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøve. Næste adgang til eksamen vil i givet fald være førstkommende eksamen.
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Hjemmeopgaven skal – via anvendelse af teori og viden fra faget – indeholde beskrivelse, analyse og diskussion af en empirisk problemstilling (fra den arbejdsplads, den studerende er tilknyttet), herunder forslag til og vurdering af relevante ledelsesmæssige overvejelser og tiltag. Der tilbydes vejledning i begrænset omfang. Opgaven kan påbegyndes tidligt i semesteret og arbejdes med løbende frem mod aflevering.
Hjemmeopgaven er individuel, men underviser kan dispensere så to studerende udarbejder opgaven sammen. Hjemmeopgaven er baseret på egen problemformulering, der godkendes af underviser senest 1/10.
EKA
Ekstern kommentar
Fagudbud
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Marianne Harbo Frederiksen | mha@sam.sdu.dk | Institut for Marketing & Management, Institut for Teknologi og Innovation (øvrige forskere tilknyttet C*12M), Center for Integrerende Innovationsledelse | Odense |