Innovation og entreprenørskab for journalister
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Anbefalede forudsætninger
Formål og sigte
- Faget vil sætte den studerende i stand til at identificere, forstå og forholde sig handlingsorienteret til aktuelle forandringer i mediebranchen.
- Faget vil give den studerende et teoretisk, metodisk og praktisk-journalistisk fundament for at gennemføre analyser indenfor en række områder, som er knyttet til innovation og entreprenørskab.
- Faget vil gennem projektarbejde og undervisning sætte den studerende i stand til at matche de rette modeller og metoder for innovation og udvikling med de konkrete udfordringer for mediebranchen.
Indhold
Fagets opbygning afspejler den arbejdsproces som innovation og entreprenørskab følger. Konkret består faget af en introdag, 11 moduler med videoer, podcasts, tekster og mindre opgaver (der leder frem mod den endelige opgave), samt et designsprint på tre dage.
Vi arbejder os gennem forskellige emner fra ideudvikling, hen over test og produktudvikling, for at slutte af med pitch og salg. Følgende emner er en del af undervisningsforløbet:
- Forandringer i mediebranchen
- Ideudvikling
- Validering
- Business Models
- Prototype
- Test og pivotering
- Teamwork og gruppedynamik
- Medietyper og innovations strategier
- Pitch
- MVP
- Partnerskaber og salg
Målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
har viden om:
- Mediemarkedets udfordringer og muligheder, strategier for innovation, teori om forskellige modeller og metoder til at arbejde systematisk med innovation og forretningsudvikling på et differentieret mediemarked.
Målbeskrivelse - færdigheder
kan demonstrere færdigheder i:
- Ideudvikling, validering af ideer, markeds analyser, målgruppeanalyser, innovationsstrategier, test af prototype og fremlægge et pitch.
Målbeskrivelse - kompetencer
har kompetence til at:
- drive, skabe og bistå forandring og udvikling i journalistikken og i mediebranchen.
- analysere udfordringer i mediebranchen og matche metoder til udvikling og løsninger.
- skabe sin egen virksomhed lægge en klar strategi for den.
Litteratur
- Bell & Owen (2017) "The Platform Press: How Silicon Valley reengineered journalism"
- Ferrier & Mays (2018), "Media Innovation end Entrepreneurship"
- Read et al. (2010) “Effectual Entrepreneurship”
- Knapp: “Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days”
- Hollensen (2015), "Marketing Management - A Relationship Approach", 3rd ed., Pearson Education
- Video fra TED, Netflix og SDU.
Undervisningsform
- Faget indledes af en introduktionsdag i Odense på SDU med undervisning og gruppearbejde for de studerende, hvor det stærkt anbefales at afse tid til fysisk fremmøde.
- På den fælles introdag, er der også mulighed for at afklare, hvilke andre studerende man evt. matcher med i forhold til arbejdsområde, da faget er tilrettelagt efter gruppeeksamen.
- Derudover afholdes der et designsprint på tre dage i løbet af semesteret, hvor fysisk tilstedeværelse vil være påkrævet.
Arbejdsbelastning
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Efterår:
Ordinær prøve: primo januar
Udprøvninger
Projekteksamen
Navn
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Eksamen foregår i grupper af 2-4 studerende. Det kan ekstraordinært aftales med underviser, hvis det er individuelt.
Opgaven har karakter af en projektopgave. Gruppen vil (med godkendelse fra vejleder) formulere en problemformulering. Med afsæt i denne individuelle problemformulering beskrives et problemfelt. Der laves en analyse af problemfeltet, som tager afsæt i pensum, supplerende relevant teori, forskningslitteratur og egen empiri (spørgeskema, kvalitative interviews, fokusgrupper mv.). Derudover skal projektet indeholde en simpel prototype, en video pitch og en simpel forretningsplan.
EKA
Ekstern kommentar
BEMÆRK - FAGET AFLYSES I EFTERÅRET 2021.
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag "Innovation og entreprenørskab for journalister (20 ECTS) - B338005101".
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået kan ikke tages om.
OBS! Undervisningen er sammenlæst med "Innovation og entreprenørskab for journalister (10 ECTS) - B370006101" og "Innovation og entreprenørskab for journalister (30 ECTS) - B370005101". Det er kun tilladt at tilmelde sig ét ud af de tre udgaver af faget.
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2021 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Journalistik (cand.public.), gældende fra og med 1. februar 2019 | Cand.public i Journalistik | cand.public | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Journalistik (cand.public.), gældende fra og med 1. februar 2020 | Cand.public i Journalistik | cand.public | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | Kandidatuddannelsen i Journalistik (cand.public.), gældende fra og med 1. februar 2021 | Cand.public i Journalistik | cand.public | Odense |