
Modul K4: Evidensbaseret medicin I
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Navn | Institut | |
---|---|---|
Asbjørn Hrobjartssons | ahrobjartsson@health.sdu.dk | Research Unit for Evidence-Based Medicine, Klinisk Institut |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Andreas Lundh | alundh@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Annmarie Touborg Lassen | atlassen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Asbjørn Hrobjartssons | ahrobjartsson@health.sdu.dk | Research Unit for Evidence-Based Medicine, Klinisk Institut | |
Birgit Debrabant | bdebrabant@health.sdu.dk | IST - EBB/Epidemiologi, Biostatistik og Biodemografi | |
Jesper Bo Nielsen | JBNielsen@health.sdu.dk | Institut for Sundhedstjenesteforskning | |
Karsten Juhl Jørgensen | kjjorgensen@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Klaus Munkholm | kmunkholm@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Ove B. Schaffalitzky de Muckadell | omuckadell@health.sdu.dk | Klinisk Institut | |
Sebrina Maj-Britt Hansen | semh@bib.sdu.dk | Syddansk Universitetsbibliotek - Forsknings- og Analysesektionen |
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Lise Christensen | lchris@health.sdu.dk | Sundhedsvidenskab, Fakultetssekretariat | |
Nina Grace Walker Hansen | ngwha@health.sdu.dk | Sundhedsvidenskab, Fakultetssekretariat |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Kurset har til formål at kvalificere den studerende til at opnå viden, færdigheder og kompetencer indenfor evidensbaseret medicin, der er nødvendige for efter afsluttet kandidateksamen at kunne bestride underordnede lægestillinger inden for dette område på tilfredsstillende måde.
EBM 1 er første del af det samlede forløb i evidensbaseret medicin, som består af EBM 1 og EBM 2, som udprøves på 3. semester. Pensum i EBM 1 og EBM 2 er delvist sammenfaldende, og begge elementer indgår i den afsluttende prøve på EBM 2.
Obligatoriske forudsætninger
Anbefalede forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Læringsmål:
I stand til at beskrive et klinisk problem/spørgsmål som kan søges løst ved systematisk søgning efter og analyse af udførte videnskabelige undersøgelser.
I stand til at beskrive bestemte undersøgelsesdesigns (kohorte, tværsnit, case control, randomiserede forsøg, meta-analyse) og disses delelementer.
I stand til at redegøre for kvalitet og egnethed af forskningsspørgsmål og undersøgelsesdesign på baggrund af en given klinisk problemstilling.
Undervisningsformer:
Forelæsning, case-baseret gruppearbejde og en afsluttende diskussion i plenum.
Prøveform:
Skriftlig CAT-ogpave (Critically Appraised Topic)
Sammenhæng:
I den skriftlige opgave demonstrerer den studerende kompetencer til at tilrettelægge og gennemføre en afgrænset undersøgelse med selvvalgt sundhedsrelateret problemstilling.
Målbeskrivelse - viden
Viden – den studerende har efter endt modul:
- Viden om evidensbaseret medicins grundprincipper.
- Viden om sammenhængen mellem klinisk problemkompleks, spørgsmålsformulering og valg af undersøgelsesdesign.
- Viden om validiteten (ekstern og intern) af en klinisk forskningsartikel.
Målbeskrivelse - færdigheder
- Formulere et løsbart klinisk problem (PICO) og udføre søgninger i hoveddatabaser over lægevidenskabelig forskning.
- Gennemføre en relevant søgning i databaser over lægevidenskabelig forskning på baggrund af et relevant klinisk problem.
- Udvælge, analysere og sammenfatte resultatet af 1-3 relevante kliniske forskningsarbejder.
- Kommunikere resultatet af ovennævnte analyse.
- Redegøre for de væsentligste udfordringer som knytter sig til fortolkning af kohorte, tværsnit, case control, randomiserede forsøg, og meta-analyser.
- Redegøre for kliniske guidelines og deres delelementer og udfordringer.
Målbeskrivelse - kompetencer
- I stand til at beskrive et klinisk problem/spørgsmål som kan søges løst ved systematisk søgning efter og analyse af udførte videnskabelige undersøgelser.
- I stand til at beskrive bestemte undersøgelsesdesigns (kohorte, tværsnit, case control, randomiserede forsøg, meta-analyse) og disses delelementer.
- I stand til at redegøre for kvalitet og egnethed af forskningsspørgsmål og undersøgelsesdesign på baggrund af en given klinisk problemstilling.
- I stand til at redegøre for patientinddragelse, dets elementer og udfordringer
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
På modulet anvendes
- Forelæsninger. Deres formål er at afgrænse og definere et emneområde og belyse særligt vanskeligt koncepter.
- Case-baseret undervisning. Case-timerne tager typisk udgangspunkt i en videnskabelig artikel, hvor man i grupper skal besvare spørgsmål tilrettet casen. Disse timer forudsætter aktiv deltagen af dig som studerende. Formålet er at få en dialog omkring det emne, der arbejdes på. Casen gennemgås og diskuteres efterfølgende i plenum.
Antal undervisningstimer
Skemaoplysninger
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
K4 - Obligatorisk Opgave - CAT
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
To uger.
Hjælpemidler
Udlevering af opgave
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Opgaven skrives i grupper, som skal oprettes i Digital Eksamen. Kun én fra gruppen fra aflevere på vegne af hele gruppen.
Ved omprøven laves en revision af eksamensopgaven fra den ordinære eksamen. Omprøven laves i samme grupper, som ved ordinær eksamen og indleveres i Digital Eksamen. Omprøven ligger i samme eksamenstermin.
Ekstern kommentar
Akademikerspor
Modulet er identisk med EKA: 3515582. Brugte prøveforsøg fra EKA: 3515582 overføres automatisk
Udbud
Periode | Udbudstype | Profil | Program | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2021 | Obligatorisk | Klinikprofil - Optaget 1. februar 2021 | Kandidat i Medicin | Odense | 2 |
Efterår 2021 | Obligatorisk | Klinikprofil - Optaget 1. september 2021 | Kandidat i Medicin | Odense | 2 |
Efterår 2021 | Obligatorisk | Paraklinisk profil - Optaget 1. februar 2021 | Kandidat i Medicin | Odense | 2 |
Efterår 2021 | Obligatorisk | Paraklinisk profil - Optaget 1. september 2021 | Kandidat i Medicin | Odense | 2 |
Efterår 2021 | Obligatorisk | Forskningsprofil - Optaget 1. februar 2021 | Kandidat i Medicin | Odense | 2 |
Efterår 2021 | Obligatorisk | Forskningsprofil - Optaget 1. september 2021 | Kandidat i Medicin | Odense | 2 |
Efterår 2021 | Obligatorisk | Innovations- og klinisk ledelsesprofil - Optaget 1. februar 2021 | Kandidat i Medicin | Odense | 2 |
Efterår 2021 | Obligatorisk | Innovations- og klinisk ledelsesprofil - Optaget 1. september 2021 | Kandidat i Medicin | Odense | 2 |
Efterår 2021 | Obligatorisk | International profil - Optaget 1. februar 2021 | Kandidat i Medicin | Odense | 2 |
Efterår 2021 | Obligatorisk | International profil - Optaget 1. september 2021 | Kandidat i Medicin | Odense | 2 |