
KE547: Kemisk biologi
Kommentar
Indgangskrav
Faglige forudsætninger
Studerende, der tager kurset, forventes at:
- Have grundlæggende viden om organiske molekyler, biomolekyler og organiske reaktioner.
- Have kendskab til biologiens centrale dogme.
- Kunne bruge molekylær struktur til at forstå molekylers egenskaber.
Deltagerbegrænsning
Formål
Formålet med kurset er at sætte den studerende i stand til at forstå den underliggende biologi baseret på dens kemiske byggesten og deres interaktioner, hvilket er vigtigt i forhold til at designe bedre lægemidler, der forbedrer livskvaliteten.
De studerende lærer om de kemiske strukturer og egenskaber ved biomolekylers tre hovedklasser - nukleinsyrer, proteiner og lipider - og lærer, hvordan hver af dem kan spille en rolle inden for terapi, diagnostik eller bioteknologi. Gennem forelæsninger, eksaminatorier og laboratorieøvelser giver kurset en omfattende tilgang til design, syntese og analyse af naturlige og unaturlige funktioner for vigtige klasser af biomolekyler.
Målbeskrivelse
For at opnå kursets læringsmål forventes den studerende at kunne demonstrere evnen til at:
- genkende naturlige og modificerede nukleinsyrer, deres sekundære strukturer og mulige anvendelser inden for nanoteknologi og genterapi
- forstå sammenhængen mellem proteinstruktur og funktion
- syntetisere peptider og undersøge dem som substrater for biomedicinsk vigtige enzymer
- lære at immobilisere enzymer i faste partikler for at opnå bedre anvendelser
- få praktisk erfaring med at indkapsle enzymer i alginatgel så de kan genbruges
- lære om strukturen og de fysisk-kemiske egenskaber for amfifiler og deres self-assembly i lipid-tolagsmembraner
- designe amfifile syntetiske biopolymerer, der kan indlejres i lipidmembraner
- forberede syntetiske lipidmembrananopartikler - liposomer - og funktionalisere dem med amfifilisk syntetisk DNA eller peptider
- udføre fastfase-DNA og peptidsyntese
Indhold
Kurset indeholder følgende faglige hovedområder:
- DNA / RNA
- Peptider / proteiner
- Nanobioteknologi - udvikling af biologiske membraner
- Biokatalyse
Litteratur
Eksamensbestemmelser
Eksamenselement a)
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Portfolio
EKA
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Hjælpemidler
Tilladt.
ECTS-point
Uddybende information
Portfolioen består af a) aktiv deltagelse i undervisningen og b) posterpræsentation. Ved posterpræsentationen bedømmes de studerende i gruppen.
Eksamensformen ved reeksamen kan være en anden end eksamensformen ved den ordinære eksamen.
Vejledende antal undervisningstimer
Undervisningsform
På naturvidenskab er undervisningen tilrettelagt efter trefasemodellen, dvs. intro-, trænings- og studiefasen.
- Introfase: 15 timer
- Træningsfase: 35 timer, heraf eksaminatorier: 14 timer og laboratorieøvelser: 21 timer
Aktiviteter i studiefasen:
- Løsning af opgaver for at diskutere disse i øvelsestimerne.
- Løsning af projektopgaverne
- Selvstudie af forskellige dele af kursusmaterialet.
- Refleksion over intro- og træningsfaserne.
Ansvarlig underviser
Yderligere undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Changzhu Wu | wu@sdu.dk | Kemi og Farmaci | |
Chenguang Lou | chenguang@sdu.dk | Kemi og Farmaci | |
Philipp M. G. Löffler | pmgl@sdu.dk | Institut for Fysik, Kemi og Farmaci |