Moderne offentlig ledelse
Fagets navn
UVA-kode
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Hans Ehlert | ehlert@sam.sdu.dk | Institut for Statskundskab | |
Kurt Klaudi Klausen | kkk@sam.sdu.dk | Institut for Statskundskab | Odense |
Sekretær
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Janni Theilgaard | jath@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab | |
Lars Hjøllund Jensen | lah@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab | |
Lesley Ann Lauridsen | lesl@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab | |
Mette Søberg Kristiansen | msh@sam.sdu.dk | HD- og Mastersekretariatet, Samfundsvidenskab | Odense |
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Formål og overordnet indhold
Modulets baggrund er dels den stigende fokus på betydningen af ledelse i alle dele af den offentlige sektor, dels at de studerende på MPQM enten allerede sidder i lederstillinger eller aspirerer til det.
Obligatoriske forudsætninger
Sammenhæng mellem læringsmål, undervisnings- og prøveform
Målbeskrivelse - viden
- ledelse i offentlige organisationer (kontekst, styring, råderum, forventninger)
- lederroller, ledelsesidentitet og situationsbestemt ledelse
- ledelse af fagprofessionelle og tværfaglig integration
- organisatorisk læring og styringstænkning
- tillid og magt I organisationer
- udvalgte problemstillinger omkring forandring og strategisk ledelse
- forhold omkring ledelse og motivation
Målbeskrivelse - færdigheder
- kritisk vurderer ledelsesteorier og ledelsestænkning i relation til den offentlige sektor generelt og i en række tilfælde til social- og sundhedssektoren
- vurdere lederrollens særlige kendetegn
- vurdere forhold vedr. følelser, motivation, ledelse af fagprofessionelle m.m.
- vurdere ledelse i offentlige organisationer med særligt fokus på social og sundhed
- vurdere krydspres og dilemmaer i ledelsesprocessen
Målbeskrivelse - kompetencer
Ved modulets afslutning skal den studerende kunne:
- Indtænke ledelsesdimensionen i aktuelle udfordringer
Undervisnings- og arbejdsformer samt feedback
Modulet udprøves ved en individuel portfolio-eksamen.
Efter hver lektion udarbejder den studerende en procesportfolio (ca. 1 side á 2.400 anslag) over hvilke pointer, der har særlig relevans for den enkelte studerende. Udvalgte procesportfolioer præsenteres ved indledningen til hver lektion som et flashback til sidste gang.
Undervisningen afvikles almindeligvis med to lektioner á 3-4 konfrontationstimer per weekend fordelt over hele semesteret og med 30 KT. Modulet består af et antal konfrontationstimer samt andre selvstændige eller gruppebaserede læringsaktiviteter før, under og efter undervisningssessionerne, og der undervises (overvejende) på dansk.
Antal undervisningstimer
Undervisningssprog
Forventet arbejdsmængde for den studerende på dette fag
Vejledende fordeling af arbejdsbelastning ialt 137,5 timer i dette fag:
- Konfrontationstimer 30
- Forberedelse 77,5
- Øvelser & gruppearbejde 0
- Prøveforberedelse 30
- Prøve 0
- I alt 137,5 timer
Eksamensbestemmelser
Prøve
Navn
Tidsmæssig placering
Ordinær: Maj/juni
Omprøve: August/september
Deltagelse i omprøve kræver deltagelse i ordinær eksamen i samme eksamenstermin.
Hvis man ikke deltager i ordinær eksamen, vil næste adgang til eksamen være førstkommende ordinære eksamen.
Udprøvninger
Individuel portfolio-eksamen
EKA
Navn
Beskrivelse
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt.
Indlevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Ved ikke-bestået prøve i første forsøg gives mulighed for genindlevering af en revideret opgave
For at kunne opnå karakteren 12; den fremragende præstation, skal den studerende udtømmende demonstrere de i modulet beskrevne kompetencemål med ingen eller få uvæsentlige mangler. Den studerende skal således kunne diskutere ledelse, organisatorisk læring og motivation samt dertil knyttede relevante problemstillinger omkring forandring og strategisk ledelse. Den studerende skal kunne forklare og vurdere ledelsesteorier og tænkning, lederrollens særlige kendetegn, forhold omkring ledelse og motivation, ledelse af fagprofessionelle samt krydspres og dilemmaer i ledelsesprocessen.
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Moderne offentlig ledelse fagnummer 3160801. Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Udbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2022 | Obligatorisk | Master i offentlig kvalitet og ledelse | Master i offentlig kvalitet og ledelse | Odense | 2 |
Kassogrammer
Profil | Uddannelse | Semester | Udbuds periode |
---|---|---|---|
Master i kvalitet og ledelse | Master i kvalitet og ledelse | Master i kvalitet og ledelse | Odense | 2 | E22 |
Master i offentlig kvalitet og ledelse | Master i offentlig kvalitet og ledelse | Odense | 2 | F20, E20, F21, E21, F22, E22 |