Forandringsledelse
Studienævn for efter- og videreuddannelse på samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab
Undervisningssprog: Dansk
EKA: B830000102
Censur: Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Forår
Niveau: Master
Fagnummer: B830000101
ECTS-point: 5
Godkendelsesdato: 18-08-2021
Varighed: 1 semester
Fagnummer
Fagtitel
Undervisningssprog
ECTS-point
Ansvarligt studienævn
Godkendelsesdato
Fagansvarlig
Udbudssteder
Niveau
Udbudsterminer
Varighed
Obligatoriske forudsætninger
Formål og sigte
Fagets formål er at sætte den studerende i stand til at identificere og forstå de forandringer, der finder sted i virksomheder og organisationer i dag. Det være sig ledelsesinitierede forandringer, forstået bredt som planlagte initiativer der har til formål at skabe en ny og forbedret praksis, eller mere emergerende udvikling uden nogen specifik 'afsender', som i mindre grad følger bestemt formål. Faget giver en basal viden om centrale teoretiske bidrag og det gør den studerende i stand til at arbejde med forandringsinitiativer i forskellige kontekster og ud fra forskellige synsvinkler. Denne opnås ved at give den studerende indblik i, og forståelse for, hvordan virksomheder og organisationer kan forny sig strategisk med forandringsledelse. Fagets fokus vil være på de processer og syn på forandring, som dominerer såvel den teoretiske forståelse som modeller, der anvendes i praksis i forbindelse med forandringsprocesser. Kurset giver den studerende indsigt i forandringsledelsens historik, grundbegreber og i ledelsesmæssige og strategiske udfordringer samt muligheder der forventeligt opstår ved ledelsesinitierede forandringsprocesser.
Faget giver den studerende kompetence til forandringsledelse og færdigheder i at kunne begrunde og forholde sig kritisk til egen og egen virksomheds praksis omkring forandringer ved brug af ledelse.
Indhold
Af centrale områder der bliver præsenteret og diskuteret er følgende:
- Teorier om ledelse af forandringsprocesser
- Centrale begrebsdannelser om forandring af organisationer
- Den strategiske og organisatoriske kontekst hvori forandringsledelsespraksis kan foregå
- Forskellige teoretiske perspektiver på forandring og ledelse
- Den historiske og organisationsteoretiske baggrund for forandringsledelse
- Modeller for organisering af forandringsledelse
Målbeskrivelse
Den studerende skal kunne demonstrere sin viden om fagets teorier, forudsætninger, modeller og metoder. Den teoretiske viden giver den studerende grundlag for at udvikle færdigheder i at analysere og give konkrete bud på, hvordan praktiske problemstillinger i forbindelse med forandringsledelse kan gribes an. Den studerende skal såvel kunne begrunde som forholde sig kritisk til egen og egen virksomheds praksis omkring forandringer ved brug af ledelse. Den studerende skal desuden kunne demonstrere et teoretisk analytisk overblik, og udvise kompetence i at identificere, forstå, designe og kritisere forandringsledelses initiativer relateret til praksis og empiriske problemstillinger. Det centrale er, at de studerende forstår processer, der leder til skabelse af ny praksis og viser indsigt i de forskellige måder det ny forsøges realiseret på i forskellige kontekster og virksomheder.
Målbeskrivelse - viden
Demonstrerer viden om fagets emner, således at de i analyser, kritikker og dømmekraft udviser forståelse af den teoretiske viden der findes i teorier om forandringsledelse
Målbeskrivelse - færdigheder
Demonstrerer færdigheder, således at de er i stand til at analysere en selvvalgt ledelsespraksis i relation til fagets teorier og modeller og bruger teorierne til at løfte refleksionsniveauet i og omkring denne praksis.
Målbeskrivelse - kompetencer
Demonstrerer kompetence, således at de er i stand til at begrunde fagets teorier og mulige anvendelser, og samtidigt demonstrere forståelse af pensum.
Litteratur
Dette er eksempler på litteratur. Den endelige litteratur meddeles i læseplanen, der foreligger i løbet af januar måned.
- Palmer, I, R. Dunford & D. A. Buchanan (4th ed. 2021); Managing Organizational Change, New York: McGraw Hill Education
- Artikler
Undervisningsform
Undervisningen foregår som vekslende mellem traditionelle teoretiske præsentationer og studentergruppearbejde, diskussioner og præsentationer.
Arbejdsbelastning
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27 timer pr. ECTS. I alt 135 i dette fag. Timerne fordeles på forberedelse til og tilstedeværelse i undervisningstimerne samt forberedelse til og gennemførelse af eksamen
De 135 timer er fordelt således:
30 konfrontationstimer
51 timer til forberedelse
57 timer til eksamensforberedelse
Eksamensbestemmelser
Eksamen
Navn
Eksamen
Tidsmæssig placering
Ordinær prøve: Juni
Omprøve: August
Deltagelse i omprøven kræver deltagelse i den ordinære eksamen i samme eksamenstermin. Det vil sige, at fx udeblivelse fra ordinær eksamen ikke giver adgang til omprøven.
Næste adgang til eksamen vil i givet fald være ved førstkommende ordinære eksamen
Udprøvninger
Eksamen
Navn
Eksamen
Prøveform
Hjemmeopgave
Censur
Intern prøve, en bedømmer
Bedømmelse
7-trinsskala
Identifikation
Studiekort - Fødselsdato
Sprog
Dansk, Engelsk
Varighed
Hjemmeopgaven skrives i løbet af semsteret.
Omfang
Max. 12 normalsider (1 side = 2.400 anslag inkl. mellemrum).
Hjælpemidler
Alle skriftlige hjælpemidler
Indlevering af besvarelse
Elektronisk aflevering via Digital Eksamen.
ECTS-point
5
Uddybende information
Formålet med opgaven er, at demonstrere teorikendskab samt evnen til at relatere denne til en ledelsespraksis (jf. målbeskrivelsen ovenfor).
EKA
B830000102
Ekstern kommentar
Bemærk - Faget er identisk med det tidligere fag Forandringsledelse, 9600401
Forbrugte prøveforsøg i tidligere identiske fag overføres.
Fag der er identiske med fag, der tidligere er bestået i hh. til gældende bestemmelser kan ikke tages om.
Faget kan benyttes som valgfag på MBA og MPI
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Forår 2022 | Valgfag | Studieprofil for studerende optaget før 1. september 2022 | Master i Business Administration | Master of Business Administration (MBA) | Odense | |
Forår 2022 | Valgfag | MBA | Master i Business Administration - 2022 | Master of Business Administration (MBA) | Odense | |
Forår 2022 | Valgfag | MPI | Master i projekt- og innovationsledelse - 2022 | Master i projekt- og innovationsledelse (MPI) | Odense | |
Forår 2022 | Valgfag | Master i projekt- og innovationsledelse | Master i projekt- og innovationsledelse | Master i projekt- og innovationsledelse (MPI) | Odense |