Interpersonel Kommunikation
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Sarah Bro Trasmundi | sarbro@sdu.dk | Institut for Sprog og Kommunikation | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
Kursets mål understøttes af undervisningen, der er en kombination af forelæsninger, data-sessioner, praktiske øvelser og gruppearbejde. Kursets mål understøttes endvidere af eksamen, der udprøver i evnen til at udfærdige en analyse og fortolkning på baggrund af systematisk behandling af egne optagelser og data.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning kunne
- forstå udvalgte interaktionsanalytiske og sprogvidenskabelige teorier om interpersonel kommunikation, dialogiske fænomener samt kropslige dynamikker i dialoger
- mestre avancerede interaktionsanalytiske og sprogvidenskabelige metoder til detaljerede dialoganalyser, herunder teoretiske og metodiske tilgange til sproglige og kropslige dynamikker i interpersonelle dialoger
Målbeskrivelse - færdigheder
Den studerende skal efter endt undervisning kunne
- identificere interaktionelle (herunder sproglige, kropslige, gestiske, mimiske) træk i autentiske dialoger i organisatoriske sammenhænge (fx møder, arbejdsopgaver og konsultationer)
- mestre basale databehandlingsværktøjer og -processer, herunder redskaber til systematisk transskription
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning kunne
- analysere sproglige og kropslige dynamikker i autentiske dialoger gennem interaktionsanalytiske og sprogvidenskabelige metoder
- fortolke komplekse sammenhænge mellem interpersonel kommunikation og organisatoriske forhold
- perspektivere dialogiske og interpersonelle fænomener ved inddragelse af udvalgte, basale kognitive, psykologiske, socialpsykologiske, sociologiske eller organisationsteoretiske teorier, herunder eventuelt komme med forslag til interven-tioner, der fremmer konstruktive og produktive interpersonelle relationer og samtaleformer i organisationer
Indhold
Undervisningen omfatter systematisk indføring i en eller flere sprogvidenskabelige og interaktionsanalytiske teoridannelser egnet til analyse af interpersonel kommunikation. Ligeledes kan undervisningen inddrage grundlæggende kognitive, psykologiske eller organisationsteoretiske begreber. Der arbejdes med metoder til analyse af autentiske dialoger i organisatoriske sammenhænge, både hvad angår sproglige, kropslige og andre faktorer. Der arbejdes analytisk på baggrund af cases bestående af autentisk materiale, herunder materiale optaget af de studerende.
Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen synopsis med mundtlig prøve,
Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum:
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for konkrete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
På kurset er det en forudsætning, at den studerende deltager regelmæssigt, aktivt og tilfredsstillende i den pågældende undervisning.
Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forbredelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.). Underviseren specificerer ved undervisningens start, hvad der forstås ved aktiv deltagelse. Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 80 % af de udbudte gange. Med tilfredsstillende forstås, at de oplæg og opgaver bedømmes til bestået.
Registrering af deltagelse i undervisning sker enten via e-læringssystemet eller skriftlig protokol. Den foretrukne metode meddeles ved semesterstart. Som udgangspunkt kan der kun foretages registrering af tilstedeværelse ved en given undervisningsgang, såfremt den studerende har været fysisk tilstede i lokalet under hele undervisningsgangen.
Studerende, der ikke har deltaget regelmæssigt, aktivt og tilfredsstillende i undervisningen, skal på anden vis opnå og dokumentere det faglige niveau, som studerende har opnået gennem regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen. Dette gøres ved at man til den afsluttende prøve skal aflevere en bunden opgave som bilag til synopsen, der afleveres forud for den mundtlige eksamen. Derudover kan den studerende kun aflevere synopsis individuelt samt gå op til den mundtlige eksamen individuelt. Det er den studerendes eget ansvar at udarbejde opgaven individuelt. Besvarelsen indgår som et element i den studerendes samlede eksamenspræstation.
Det er i forbindelse med den afsluttende prøve den studerendes eget ansvar at vide, om vedkommende har indfriet de med undervisningen forbundne krav om regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende undervisning og dermed på hvilke vilkår den mundtlige prøve skal afvikles.
Den studerende beskriver i sin synopsis rammerne for det egen-optagede videomateriale, fx organisationen, situationen, deltagere. Ligeledes redegør den studerende for:
- de problemstillinger, analysen belyser,
- analysens teoretiske grundlag, og
- de centrale resultater af analysen.
Til eksamen præsenteres analyser af et eller flere uddrag af det egen-optagede videomateriale med henblik på at belyse de af den studerende identificerede problemstillinger. Endvidere perspektiveres materialet med henblik på en indplacering i en psykologisk, kognitiv, sociologisk eller organisatorisk sammenhæng, og/eller med henblik på at opstille mulige interventioner i forhold til dialogsituationen og dens deltagere.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Varighed
Omfang
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Bedømmelseskriterier
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1,2,3 og 6, som faget i særlig grad understøtter.
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterskalabekendtgørelsen.
Flere studerende kan bidrage til opgaven:
Ved opfyldelse af kravet om regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse: Ja, max 3 studerende må lave en fælles optagelse af autentisk materiale. Såfremt to eller tre studerende har lavet en fælles optagelse, kan de indlevere en fælles synopsis. Synopsens omfang fremgår af punktet "Omfang".
Hvis to eller tre studerende har indleveret fælles synopsis, afvikles den mundtlige prøve som en gruppeeksamen. Der gives individuel bedømmelse.
Ved manglende opfyldelse af kravet om regelmæssig, aktiv og tilfredsstillende deltagelse: Nej.
Reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve og de vilkår som var gældende for den enkelte studerende ved den ordinære prøve.
Skema for faget
Yderligere information
Fagudbud
Udbuds periode | Udbudstype | Profil | Uddannelse | Semester |
---|---|---|---|---|
Efterår 2021 | Valgfag | TOMPLADS Humanistisk informations- og kommunikationsvidenskab | Samdrift (BA) | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | TOMPLADS Virksomhedskommunikation, organisation og turisme | Samdrift (BA) | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | International virksomhedskommunikation – engelsk/kommunikation (180 ECTS), Optag 2019 | BA IVK engelsk Slagelse | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | Slagelse | |
Efterår 2021 | Valgfag | International virksomhedskommunikation – engelsk/international marketing (180 ECTS), Optag 2019 | BA IVK engelsk Slagelse | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | Slagelse | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA Interkulturel pædagogik 180 ECTS, Optag: 2020 | BA Interkulturel pædagogik | Bachelor (BA) i interkulturel pædagogik og dansk som andetsprog | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA bibliotekskundskab og videnskommunikation 180 ECTS, Optag: 2019 | BA Bibliotekskundskab | Bachelor (BA) i bibliotekskundskab og videnskommunikation | Kolding | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA international virksomhedskommunikation i engelsk, it og webkommunikation 180 ECTS, Optag: 2019 | BA IVK Engelsk Kolding | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | Kolding | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA informationsvidenskab, it og interaktionsdesign 180 ECTS, Optag: 2019 | BA Informationsvidenskab | Bachelor (BA) i informationsvidenskab, it og interaktionsdesign | Kolding | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/medier, Optag 2019 | BA IVK Engelsk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/medier, Optag 2018 | BA IVK Engelsk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/medier, Optag 2020 | BA IVK Engelsk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2020 | BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2019 | BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) engelsk/tysk, Optag 2018 | BA IVK 2 fremmedsprog | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i engelsk og tysk | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2021 | BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2018 | BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2020 | BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/medier, Optag 2019 | BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2018 | BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense | |
Efterår 2021 | Valgfag | Professionsbachelor i engelsk og digital markedskommunikation (210 ECTS), Optag 2019 | PBA i fremmedsprog og digital markedskommunikation | professionsbachelor i ét fremmedsprog og digital markedskommunikation (engelsk) | Slagelse | |
Efterår 2021 | Obligatorisk | BA International Virksomhedskommunikation (180 ECTS) tysk/kommunikation, Optag 2020 | BA IVK Tysk | Bachelor (BA) i international virksomhedskommunikation i tysk | Odense |