HR og intern kommunikation i teori og praksis

Samdrift - henvend dig hos dit eget studienævn

Undervisningssprog: Dansk
EKA: H910014102
Censur: Intern prøve, to eller flere bedømmere
Bedømmelse: 7-trinsskala
Udbudssteder: Odense
Udbudsterminer: Efterår
Niveau: Kandidat

Fagnummer: H910014101
ECTS-point: 10

Godkendelsesdato: 14-04-2021


Varighed: 1 semester

Version: Arkiv

Fagnummer

H910014101

ECTS-point

10

Fagtitel

HR og intern kommunikation i teori og praksis

Antal undervisningstimer

30 timer per semester

Fagansvarlige

Navn E-mail Institut
Flemming Smedegaard fsm@sdu.dk Studieleder, International Virksomhedskommunikation

Undervisere

Navn E-mail Institut By
Flemming Smedegaard fsm@sdu.dk Studieleder, International Virksomhedskommunikation Odense

Overordnet målbeskrivelse

De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.

Målbeskrivelse - viden

Den studerende skal efter endt undervisning

  • demonstrere indsigt i forskningsbaseret teoretisk og metodisk viden om HR og intern kommunikation.
  • forstå sammenhængen mellem egen kompetenceprofil og det akademiske arbejdsmarked

Målbeskrivelse - færdigheder

Den studerende skal efter endt undervisning
  • kunne afgrænse og definere en opgave inden for HR og intern kommunikation
  • kunne udvælge, anvende, diskutere og vurdere den for emnet relevante forskningslitteratur
  • kunne udvælge, indsamle, analysere og vurdere relevante data for emnet på et solidt videnskabeligt niveau
  • kunne kommunikere egne kompetencer skriftligt og mundtligt
  • kunne identificere og arbejde med eget netværk i et karriereperspektiv

Målbeskrivelse - kompetencer

Den studerende skal efter endt undervisning

  • kunne udarbejde relevante løsningsforslag på det opstillede faglige problem
  • kunne evaluere på anvendelsen af egne kompetencer og reflektere over forløbet, samt vurdere hvordan faget HR og intern kommunikation i teori og praksis spiller sammen med egen studieprofil og ønsker til et fremtidigt arbejdsliv.
  • kunne træffe personlige karrierevalg og sætte sig karrieremæssige mål

Indhold

Den studerende får en generel introduktion til arbejdet med HR og intern kommunikation i alle ty-per af organisationer, en indføring i den væsentligste danske og internationale forskning på området, mange eksempler fra praksis samt ikke mindst mulighed for at arbejde med konkrete opgaver inden for HR og intern kommunikation.


I kurset behandles bl.a. følgende:

  • Hvordan organisationer arbejder med planlægning af behovet for arbejdskraft samt rekruttering, udvælgelse og introduktion af nye medarbejdere. I sammenhæng hermed diskuteres ligestilling og mangfoldighed i organisationer i forhold til køn, etnicitet, alder, seksualitet mv. Der gives endvidere en kort introduktion til den vigtigste jura inden for HR
  • Hvordan organisationer arbejder med at motivere, udvikle og fastholde deres medarbejdere samt at få medarbejderne til at arbejde sammen som team. Som del af dette emne drøftes bl.a. medar-bejderudviklingssamtaler, bedømmelsessystemer, løn, personalegoder og efteruddannelse.
  • Hvordan organisationer kommunikerer internt, og hvordan HR og intern kommunikation spiller uløseligt sammen. Herunder gives en både teoretisk og praktisk indføring i de medier, genrer og kommunikationsformer, som den interne kommunikation typisk omfatter, herunder interne kommunikationspolitikker, intern forandringskommunikation og intern krisekommunikation.
  • Hvordan virksomheder arbejder med at udvikle et godt både fysisk og psykisk arbejdsmiljø. Der sættes særligt fokus på emner som arbejdstid, stress, work life balance, samt hvordan man fore-bygger og løser problemer med mobning, sexchikane o.l.

I kurset drøftes også de aktuelle udfordringer og dilemmaer, som præger HR og intern kommunika-tion i disse år, bl.a. hvilke internationale og interkulturelle udfordringer globaliseringen medfører for danske virksomheder, hvordan man særligt arbejder med HR og intern kommunikation i de mange små og mellemstore virksomheder, som er de dominerende i Danmark, og som oftest ikke har en selvstændig HR- og/eller kommunikationsfunktion, hvordan HR og intern kommunikationsfaget kan legitimere sig, samt hvordan der kan måles effekter af HR og intern kommunikation.

Et centralt element i kurser er arbejdet med konkrete opgaver inden for HR og kommunikation, som nogle virksomheder stiller, som de studerende arbejder med i løbet af kurset, og hvor de studerende i slutningen af kurset skal præsentere deres løsninger for virksomhederne.

Et andet centralt element i kurset er kompetenceafklaring. Indledningsvist arbejder den studerende med at afklare, hvilke faglige, personlige og erfaringsbaserede forudsætninger han/hun har for at arbejde med HR og intern kommunikation. I selve forløbet lærer den studerende at anvende egne og andres kompetencer i arbejdet med HR og intern kommunikation. I slutningen af kurset evaluerer den studerende, hvilke nye kompetencer han/hun har fået med fra faget, og slutter af med at vurde-re sine muligheder for at arbejde videre med HR og intren kommunikation i det videre studium og fremtidige arbejdsliv.

Gennem undervisningen i Career Management Skills vil den studerende blive trænet i at udnytte egne karriereressourcer. Temaer i denne undervisning vil inkludere kompetenceafklaring, skriftlig formidling i en jobsøgningssammenhæng, forståelse og brug af netværk i karriereperspektiver, forståelse af dynamikker i en jobsamtalesituation samt udvikling af egen karrierestrategi. Som en del af undervisningen i Career Management Skills får den studerende desuden stillet en personlig karrierementor til rådighed fra en offentlig eller privat virksomhed, organisation eller institution. Den studerende vil have løbende kontakt til sin mentor, samt følge sin mentor en dag på job, i et ”job-shadowing forløb”.

Undervisnings- og arbejdsformer

Kurset er organiseret i form af 6 seminarer á 5 timer samt undervisning i Career Management Skills (4 x 3 timer).

Bemærk venligst: Studerende, der også er tilmeldt projektorienterede forløb (praktik), skal ikke deltage i den obligatoriske Career Management Skills undervisning i forbindelse med deres valgfag, da denne undervisning i stedet indgår som en del af deres projektorienterede forløb.

Ovennævnte mål nås gennem arbejdsformer, der vil være en blanding af oplæg, diskussion af opgaver inden for HR og intern kommunikation samt et casearbejde i grupper med en opgave inden for HR og intern kommunikation, som en virksomhed har stillet.

De 4 undervisningsgange i Career Management Skills afvikles som workshops.

Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres. 

Undervisningen i faget aktiverer den studerende i følgende undervisningsrum/studierum: 
  • Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
  • Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
  • Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for kon-krete delaktiviteter
  • Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede

Arbejdsbelastning

10 ECTS svarer til 280 arbejdstimer. Arbejdstimerne fordeles på undervisnings- og arbejdsformer som beskrevet i Humanioramodellen, og som er nævnt under punktet Undervisnings- og arbejdsformer, samt eksamen og forberedelse til denne. Underviseren redegør ved undervisningens start for en vejledende fordeling af arbejdsbelastningen.

Undervisningssprog

Dansk

Pensum

Ca. 1000 sider. Oplyses i kursusplan, som offentliggøres senest en måned før kursets start.

Eksamensbestemmelser

Eksamensbestemmelser

Navn

Eksamensbestemmelser

Tidsmæssig placering

I løbet af semestret og afslutningen af undervisningen.

Udprøvninger

Den afsluttende prøve

EKA

H910014102

Navn

Den afsluttende prøve

Beskrivelse

En fri hjemmeopgave. 

Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende prøve, at undervisningsdeltagelsen i det Karriereforberedende forløb er bestået. Se eksamensbestemmelser for det Karriereforberedende forløb.

Får den studerende ikke bedømt undervisningsdeltagelsen til godkendt (ordinær forudsætningsprøveform), foregår afløsningen for forudsætningen i henhold til nedenstående afløsningsbestemmelser. 

Studerende der ikke benytter sig af muligheden for hurtig afvikling af afløsningen for forudsætningen, eller skal op for 3. gang, kan ved næste ordinære udbud vælge om de vil deltage i forudsætningsprøven på ordinære prøvevilkår eller deltage i afløsningen efter de fastsatte bestemmelser. 

Afløsning for forudsætningen: 4 bundne individuelle hjemmeopgaver á 2 – 3 normalsider pr. hjemmeopgave.

Prøveform

Hjemmeopgave

Censur

Intern prøve, to eller flere bedømmere

Bedømmelse

7-trinsskala

Identifikation

Studiekort - Fødselsdato

Sprog

Dansk

Omfang

20 – 25 sider pr. studerende.

Aflevering af besvarelse

Besvarelsen skal afleveres i SDU´s e-læringsportal.

ECTS-point

10

Uddybende information

Bemærk venligst: Studerende, der også er tilmeldt projektorienterede forløb (praktik), skal ikke deltage i den obligatoriske Career Management Skills undervisning i forbindelse med deres valgfag, da denne undervisning i stedet indgår som en del af deres projektorienterede forløb. 

Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1-6, 8-11 og 13 .

Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.

Flere studerende kan bidrage til besvarelsen: Ja, op til 3 studerende kan bidrage til en besvarelse. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".

Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.

Forudsætninger

Type Forudsætningsnavn Forudsætningsfag
Udprøve H910011102, Karriereforberedende forløb H910011101, Karriereforberedende forløb

Skema for faget

Yderligere information

Undervisningstidspunkter - efteråret 2021
Fredag kl. 8-13

Undervisningstidspunkter for CMS

Der tages forbehold for ændringer.
Se nærmere oplysninger i MitSkema/ovenstående link til MitSkema.
Vær opmærksom på, at der er begrænsede pladser på dette fag. Pladser fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Fagudbud

Udbuds periode Udbudstype Profil Uddannelse Semester

Uddannelser fagbeskrivelsen indgår i

Profil Uddannelse Semester Udbuds periode