HR og intern kommunikation i teori og praksis
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Flemming Smedegaard | fsm@sdu.dk | Studieleder, International Virksomhedskommunikation |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
Flemming Smedegaard | fsm@sdu.dk | Studieleder, International Virksomhedskommunikation | Odense |
Overordnet målbeskrivelse
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning
- demonstrere indsigt i forskningsbaseret teoretisk og metodisk viden om HR og intern kommunikation.
- forstå sammenhængen mellem egen kompetenceprofil og det akademiske arbejdsmarked
Målbeskrivelse - færdigheder
- kunne afgrænse og definere en opgave inden for HR og intern kommunikation
- kunne udvælge, anvende, diskutere og vurdere den for emnet relevante forskningslitteratur
- kunne udvælge, indsamle, analysere og vurdere relevante data for emnet på et solidt videnskabeligt niveau
- kunne kommunikere egne kompetencer skriftligt og mundtligt
- kunne identificere og arbejde med eget netværk i et karriereperspektiv
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning
- kunne udarbejde relevante løsningsforslag på det opstillede faglige problem
- kunne evaluere på anvendelsen af egne kompetencer og reflektere over forløbet, samt vurdere hvordan faget HR og intern kommunikation i teori og praksis spiller sammen med egen studieprofil og ønsker til et fremtidigt arbejdsliv.
- kunne træffe personlige karrierevalg og sætte sig karrieremæssige mål
Indhold
Den studerende får en generel introduktion til arbejdet med HR og intern kommunikation i alle ty-per af organisationer, en indføring i den væsentligste danske og internationale forskning på området, mange eksempler fra praksis samt ikke mindst mulighed for at arbejde med konkrete opgaver inden for HR og intern kommunikation.
I kurset behandles bl.a. følgende:
- Hvordan organisationer arbejder med planlægning af behovet for arbejdskraft samt rekruttering, udvælgelse og introduktion af nye medarbejdere. I sammenhæng hermed diskuteres ligestilling og mangfoldighed i organisationer i forhold til køn, etnicitet, alder, seksualitet mv. Der gives endvidere en kort introduktion til den vigtigste jura inden for HR
- Hvordan organisationer arbejder med at motivere, udvikle og fastholde deres medarbejdere samt at få medarbejderne til at arbejde sammen som team. Som del af dette emne drøftes bl.a. medar-bejderudviklingssamtaler, bedømmelsessystemer, løn, personalegoder og efteruddannelse.
- Hvordan organisationer kommunikerer internt, og hvordan HR og intern kommunikation spiller uløseligt sammen. Herunder gives en både teoretisk og praktisk indføring i de medier, genrer og kommunikationsformer, som den interne kommunikation typisk omfatter, herunder interne kommunikationspolitikker, intern forandringskommunikation og intern krisekommunikation.
- Hvordan virksomheder arbejder med at udvikle et godt både fysisk og psykisk arbejdsmiljø. Der sættes særligt fokus på emner som arbejdstid, stress, work life balance, samt hvordan man fore-bygger og løser problemer med mobning, sexchikane o.l.
I kurset drøftes også de aktuelle udfordringer og dilemmaer, som præger HR og intern kommunika-tion i disse år, bl.a. hvilke internationale og interkulturelle udfordringer globaliseringen medfører for danske virksomheder, hvordan man særligt arbejder med HR og intern kommunikation i de mange små og mellemstore virksomheder, som er de dominerende i Danmark, og som oftest ikke har en selvstændig HR- og/eller kommunikationsfunktion, hvordan HR og intern kommunikationsfaget kan legitimere sig, samt hvordan der kan måles effekter af HR og intern kommunikation.
Et centralt element i kurser er arbejdet med konkrete opgaver inden for HR og kommunikation, som nogle virksomheder stiller, som de studerende arbejder med i løbet af kurset, og hvor de studerende i slutningen af kurset skal præsentere deres løsninger for virksomhederne.
Et andet centralt element i kurset er kompetenceafklaring. Indledningsvist arbejder den studerende med at afklare, hvilke faglige, personlige og erfaringsbaserede forudsætninger han/hun har for at arbejde med HR og intern kommunikation. I selve forløbet lærer den studerende at anvende egne og andres kompetencer i arbejdet med HR og intern kommunikation. I slutningen af kurset evaluerer den studerende, hvilke nye kompetencer han/hun har fået med fra faget, og slutter af med at vurde-re sine muligheder for at arbejde videre med HR og intren kommunikation i det videre studium og fremtidige arbejdsliv.
Gennem undervisningen i Career Management Skills vil den studerende blive trænet i at udnytte egne karriereressourcer. Temaer i denne undervisning vil inkludere kompetenceafklaring, skriftlig formidling i en jobsøgningssammenhæng, forståelse og brug af netværk i karriereperspektiver, forståelse af dynamikker i en jobsamtalesituation samt udvikling af egen karrierestrategi. Som en del af undervisningen i Career Management Skills får den studerende desuden stillet en personlig karrierementor til rådighed fra en offentlig eller privat virksomhed, organisation eller institution. Den studerende vil have løbende kontakt til sin mentor, samt følge sin mentor en dag på job, i et ”job-shadowing forløb”.
Undervisnings- og arbejdsformer
- Undervisningsrum, hvor underviser har planlægningsansvar og er til stede
- Studierum, hvor underviser har planlægningsansvar, men ikke er til stede
- Undervisningsrum, hvor underviser er til stede, men studerende har planlægningsansvar for kon-krete delaktiviteter
- Studierum, hvor studerende har planlægningsansvar, og underviser ikke er til stede
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Den afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
En fri hjemmeopgave.
Det er en forudsætning for deltagelse i den afsluttende prøve, at undervisningsdeltagelsen i det Karriereforberedende forløb er bestået. Se eksamensbestemmelser for det Karriereforberedende forløb.
Får den studerende ikke bedømt undervisningsdeltagelsen til godkendt (ordinær forudsætningsprøveform), foregår afløsningen for forudsætningen i henhold til nedenstående afløsningsbestemmelser.
Studerende der ikke benytter sig af muligheden for hurtig afvikling af afløsningen for forudsætningen, eller skal op for 3. gang, kan ved næste ordinære udbud vælge om de vil deltage i forudsætningsprøven på ordinære prøvevilkår eller deltage i afløsningen efter de fastsatte bestemmelser.
Afløsning for forudsætningen: 4 bundne individuelle hjemmeopgaver á 2 – 3 normalsider pr. hjemmeopgave.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Omfang
Aflevering af besvarelse
ECTS-point
Uddybende information
Bemærk venligst: Studerende, der også er tilmeldt projektorienterede forløb (praktik), skal ikke deltage i den obligatoriske Career Management Skills undervisning i forbindelse med deres valgfag, da denne undervisning i stedet indgår som en del af deres projektorienterede forløb.
Bedømmelseskriterier:
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen, samt i hvilken grad den studerende behersker de i studieordningens punkt Uddannelsens formål, herunder evt. faglig profil og specialiseringer nævnte generelle kompetencemål, især nr. 1-6, 8-11 og 13 .
Karakteren gives i henhold til gradsopfyldelsen af målbeskrivelsen, som beskrevet i karakterbekendtgørelsen.
Flere studerende kan bidrage til besvarelsen: Ja, op til 3 studerende kan bidrage til en besvarelse. Det skal nøje fremgå af besvarelsen, hvem der er ansvarlig for hvilke dele af opgaven. Der gives individuelle karakterer. Opgavens omfang fremgår af punktet "Omfang".
Omprøven/reeksamen afvikles efter bestemmelserne gældende for den ordinære prøve.
Forudsætninger
Type | Forudsætningsnavn | Forudsætningsfag |
---|---|---|
Udprøve | H910011102, Karriereforberedende forløb | H910011101, Karriereforberedende forløb |