Positioner i teori og metode i faget didaktisk udvikling
Fagnummer
ECTS-point
Fagtitel
Antal undervisningstimer
Fagansvarlige
Navn | Institut | |
---|---|---|
Anke Piekut | ankep@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber |
Lars Frode Frederiksen | frode@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber |
Undervisere
Navn | Institut | By | |
---|---|---|---|
André Dekker | ad@odensekatedralskole.dk | Institut for Kulturvidenskaber, Uddannelsesvidenskab | Odense |
Anne Bang-Larsen | anneb@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | Odense |
Ellen Krogh | ellen.krogh@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | Odense |
Liloe12 forward | lf@roedkilde-gym.dk | Institut for Kulturvidenskaber, Uddannelsesvidenskab | Odense |
Peter Henrik Raae | phr@sdu.dk | Institut for Kulturvidenskaber | Odense |
Anbefalede forudsætninger
Overordnet målbeskrivelse
De beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer understøttes af de specifikke undervisnings- og arbejdsformer beskrevet nedenfor. Samtidig er undervisnings- og arbejdsformer tilrettelagt i overensstemmelse med prøveformen, som beskrevet under Eksamensbestemmelser, der vurderes at udgøre den mest hensigtsmæssige ramme for udprøvning af den studerendes opnåelse af fagets mål.
Målbeskrivelse - viden
Den studerende skal efter endt undervisning
- kunne demonstrere indsigt i positioner inden for teori om didaktisk udvikling, herunder ledelse af didaktisk udvikling
Målbeskrivelse - færdigheder
- kunne vise færdighed i undersøgelsesmetodik og projektdesign
Målbeskrivelse - kompetencer
Den studerende skal efter endt undervisning
- kunne formulere og vurdere problemstillinger i de gymnasiale uddannelser i lyset af aktuelle krav til udvikling og kvalitet
Indhold
Undervisningen indbefatter en grundig videnskabelig og forskningsbaseret indføring i teorier inden for feltet didaktisk udvikling og ledelse af didaktisk udvikling med en særlig vægt på centrale, relevante områder inden for at arbejde praktisk og problemorienteret med et udviklingsprojekt.
Undervisnings- og arbejdsformer
Oplæg og deltagernes arbejde med egne udviklingsprojekter veksler mellem lærervejledning og gensidig vejledning. Der arbejdes fortrinsvis i grupper.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter humanioramodellen for aktiv læring og aktiverende undervisning, jf. studieordningens punkt Didaktisk, pædagogisk grundlag og kontakt til forskningsmiljø. Ved undervisningens start oplyser underviseren de studerende om, hvorledes studieaktiviteterne organiseres.
Aktiviteterne på kurset retter sig primært mod at opnå læringsmålene samt forberede den studerende på eksamensformen synopsis med mundtlig prøve.
Arbejdsbelastning
Undervisningssprog
Pensum
Eksamensbestemmelser
Eksamensbestemmelser
Navn
Tidsmæssig placering
Udprøvninger
Afsluttende prøve
EKA
Navn
Beskrivelse
Læreren som didaktisk udvikler, Ledelse af didaktisk udvikling og Positioner i teori og metode i faget didaktisk udvikling er en fælles eksamen.
Der er tale en mundtlig gruppeeksamen på baggrund af en fælles synopsis, der tematiserer et udviklingsprojekt med fokus på elevers læring i relation til organisationens kompetence og givne kvalitetskrav.
Prøveform
Censur
Bedømmelse
Identifikation
Sprog
Forberedelse
Varighed
Omfang
Hjælpemidler
Aflevering af besvarelse
Besvarelsen skal afleveres på SDU´s digitale platform.